Negatief mestonderzoek, toch ontwormen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Negatief mestonderzoek, toch ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 17:04

Hoi!

Ik heb voorheen op een stal gestaan waar verplicht om de 3 maanden ontwormd moest worden. Ik ben hier zelf niet echt fan van, maar de meningen zijn hierover verdeeld natuurlijk. Nu sta ik sinds september '19 op een nieuwe stal waar aan mestonderzoek wordt gedaan alvorens te ontwormen. Ik heb in september de mest laten controleren en er zijn toen geen parasieten gevonden. Van december tot eind maart hebben de paarden op de paddocks gelopen en niet op de weien. Maar vanaf 1 april staan ze dus weer op de wei, ik heb toen de laatste week van maart mest verzameld voor een controle om ze 'wormvrij' de wei op te kunnen laten gaan. Een week later werd het op stal georganiseerd, maar ja mijn staal was al binnengebracht helaas :+ Het paard wat altijd bij mijn merrie op de wei staat bleek positief te testen op lint(?)worm en moest dus ontwormd worden met equest pramox. Mijn paard had een negatieve uitslag, opnieuw geen parasieten gevonden. Kan het zo zijn dat mijn paard in die 2 weken tussen staalafname en mestonderzoek-uitslag besmet geraakt is? Waardoor ze nu dus wel wormen heeft ook al zegt het mestonderzoek van niet? Ze hebben ook altijd samen op de paddock gestaan in de winter dus er zijn ook stalgenoten die me zeggen dat ze het dan wel al gehad zou hebben. Krijgen de paarden het niet sowieso van mekaar over?

Ik weet niet zo goed of ik nu wel of niet zou ontwormen met een equest pramox. Het is al van augustus geleden dat mijn paard een ontworming gehad heeft, maar volgens het mestonderzoek heeft ze geen wormen en ik wil natuurlijk ook niet zomaar een ontworming geven. Dat lijkt me niet gezond.

Ik neem de komende week natuurlijk even contact op met mijn DA, maar ik ben toch al eens benieuwd naar de meningen of adviezen hierover.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 25-04-20 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:08

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 17:13

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:15

Je paard kan (en zal, vermoedelijk) in ieder geval horzellarven in z'n maag hebben. Je moet in ieder geval in november/december een keer met ivermectine ontwormen tegen die horzellarven. Die zijn niet aantoonbaar met mestonderzoek (want ze zitten in de maag).

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 17:22

Ibbel schreef:
Je paard kan (en zal, vermoedelijk) in ieder geval horzellarven in z'n maag hebben. Je moet in ieder geval in november/december een keer met ivermectine ontwormen tegen die horzellarven. Die zijn niet aantoonbaar met mestonderzoek (want ze zitten in de maag).

Dan zou ik al eerder voor Furexel bijvoorbeeld moeten kiezen? De equest ontwormingen hebben geen ivermectine voor zover ik weet

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:27

Heleennn schreef:
Ibbel schreef:

Dan zou ik al eerder voor Furexel bijvoorbeeld moeten kiezen? De equest ontwormingen hebben geen ivermectine voor zover ik weet

"Equest Pramox orale gel 700 kg
Oraal in te geven gebruiksklare gel.
Werkzaam tegen een breed scala van inwendige en uitwendige parasieten, zoals kleine
(volwassen en intraluminale stadia) en grote strongyliden= rode bloedworm, spoelwormen, lintworm, veulenworm, aarsmaden, horzellarven en lintwormen."

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:28

Het hoeft niet als 1 paard een bepaalde worm heeft dan de andere die ermee staan het ook hebben. Sowieso is het ene paard gevoeliger ervoor dan het andere. Wel ontworm je in de winter best 1x blind tegen horzels.

Heleennn

Re: Negatief mestonderzoek, toch ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 17:30

Kimsel94: ok bedankt! Dan dekt die de horzels toch :)

Lori: Dus eigenlijk kan ik best ongeacht de uitslag nu een keer ontwormen? Het was beter geweest als ik had in de winter had gedaan, maar goed dat kan nu niet meer. Dus best nu een keer blind voor de zekerheid?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:41

Zelf zou ik niet ontwormen.
Alle paarden hebben toch wormen en kunnen elkaar besmetten, maar dat betekent niet dat jouw paard dan ook constant besmet raakt.
Wel zou ik over 4 tot 6 weken opnieuw testen.
Lintworm komt ook niet heel veel voor hoor, daar zou ik me niet direct druk om maken.
Als je paard volgende keer wel ontwormt moet worden kun je gelijk breedspectrum doen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:50

Hier doen we het najaar een uitgebreide wormenkuur, zonder mestonderzoek. Een mestonderzoek in het najaar is niet betrouwbaar heb ik altijd begrepen. In het voorjaar ontwormen we dan wel na mest onderzoek.

Als je paard in het najaar helemaal niet ontwormd is zou ik het nu wel doen eigenlijk.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 20:36

Hmm twijfelgeval dus. Ik ben benieuwd wat de dierenarts zal adviseren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:08

Een paard kan niet binnen twee weken een lintworm hebben,dat gaat langzamer.
Wel een bloedwormbesmetting.Dan kan al na 6 tot 8 weken na de ontworming,en omdat dit pastd niet ontwormd is kan het best wormen hebben

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:57

Het is niet automatisch zo dat alle paarden in 1 groepje wormen hebben, als er één paard uit het groepje wormen heeft. De meeste paarden hebben gelukkig een prima afweer en hoeven niet vaak ontwormd te worden. Regelmatig mestonderzoek doen (in de warme maanden), is wel heel verstandig. Dan kun je het goed in de gaten houden en op tijd ingrijpen als het toch nodig is.
Aan het eind van het jaar krijgen ze bij ons wel standaard een 'grote' kuur, die oa ook tegen lintworm werkt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 21:55

Ze heeft vandaag toch een Equest Pramox gehad, die had ik eigenlijk idd eind vorig jaar willen geven. Daarom voor de zekerheid nu toch gegeven. Volgend mestonderzoek zal dan hopelijk opnieuw negatief zijn!