Wondje binnenkant lip

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Wondje binnenkant lip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 13:00

Mijn paard heeft sinds een paar weken een klein plekje aan de binnenkant van zijn lip, achterin, richting zijn mondhoek.
Ik merkte het op omdat hij heftig reageerde op mijn rechterhand ineens met rijden wat hij nog nooit had gedaan (daarvoor had hij 4 dagen vrij gehad vanwege enten).
Na het rijden gekeken en toen zat er een plekje.
Geen idee hoe het komt, hij heeft wilgentakken in zijn paddock, een nieuwe buurman waar hij nog wat mee ‘bekvecht’ of het kan ook van het bit zijn. Maar ik rijd hem al jaren met dezelfde bitten en nog nooit problemen gehad.

Nadat ik het gesignaleerd had heeft hij ruim 1,5 week geen bit in gehad, het plekje was toen praktisch helemaal weg.
Na 1x weer met bit te hebben gereden zat het plekje er echter opnieuw... -O-
Ik zie niks raars aan het bit en begrijp ook niet hoe het kan terwijl ik al jaren hiermee rijd...

Ik heb ook nog nooit te maken gehad met plekjes in de mond en vind het knap lastig wat ik er nou mee moet en hoe we er vanaf komen...
Iemand ervaring, tips, suggesties?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het zit dus aan de rechterkant, onder en achterin binnenkant van zijn lip.

VuurVleugels

Re: Wondje binnenkant lip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:15

De stand, de huid en de slijmvliezen van de mond veranderen continu. Vaak niet rigoureus genoeg om als eigenaar wat te merken maar gedurende het jaar en het leven van je paard wel enkele millimeters. Denk maar aan je eigen mond: soms zijn gedeeltes van je gehemelte of wang ineens wat dikker dan anders, zonder directe verklaring. Is het een mogelijkheid om even een tijdje zonder bit te rijden? Of een ander bit aan te schaffen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 13:29

Bedankt voor je reactie!
Ik ga morgen inderdaad even samen met mijn instructeur kijken naar wat verschillende bitten en hoe die in zijn mond liggen.
Na lang zoeken ben ik destijds op myler uitgekomen om dressuur mee te rijden omdat hij daar goed op reageerde. Voor het buiten rijden gebruik ik een dubbelgebroken Sprenger D trens.
Misschien moeten we inderdaad iets anders gaan proberen nu.
Als dat plekje maar weg gaat en we weer normaal kunnen rijden.

Ik heb nu 1,5 week bitloos gereden, dat gaat om hem beweging te geven gelukkig wel, maar om echt dressuur te rijden loopt hij daar niet fijn genoeg op.
Voor tijdelijk dus wel een uitkomt, maar niet voor blijvend en alleen maar...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:36

Mijn paard heeft soortgelijke plekjes gehad. Elk jaar in mei/juni.
Bleek meer een weerstand probleem dan een mond/bit probleem. Sinds zijn maag beter functioneert is dit nooit meer voorgenomen.
Wat destijds wel hielp als tijdelijke ondersteuning was Audevard Redplex. Ik kwam op dat middel omdat ik ging zoeken hoe je aften bij mensen kan bestrijden en daar kwam ijzer als middel naar voren. Werkte bij mijn paard echt met een paar dagen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 13:39

Ah oké, dat geeft weer een andere visie inderdaad!
Hij heeft meer plekjes in zijn mond, maar ik ging er vanuit dat die sowieso door de wilgentakken zouden komen omdat daar echt geen bit in de buurt komt...
Ik ga eens kijken wat ik daaraan kan doen en naar jouw supplement kijken!
Blijft lastig dat het nu gelijk weer geïrriteerd wordt met een bit in... -O-

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:48

Heb je ook tegen horzel ontwormt?
Die smerige beesten kruipen dwars door alles heen en zijn ook in de mond te vinden

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 17:41

Hmm geen idee, ik ga er vanuit dat dat ook in de Equest pramox zit?
Die geven wij standaard in december, de rest van het jaar ontwormen we op mestonderzoek.

Ik zit toch wel steeds meer te denken aan het weerstandverhaal eigenlijk...
Het is na het enten zichtbaar geworden, of in ieder geval toen merkte ik dat hij er last van had.
Gezien de lage weerstand die hij heeft en de last die hij altijd van het enten heeft lijkt dit wel heel aannemelijk...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 18:53

Zou het toch met het tussenstukje van de myler te maken hebben...

Afbeelding

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:36

Als tie meer plekjes in zn mond heeft, denk ik toch ook meer aan een weerstands probleem.

Zitten ze toch niet bij t tandvlees?
Anders zou ik me nog meer zorgen maken ivm eotrh.

Misschien een keertje een bloedonderzoekje laten doen?