Ervaringen botcyste knie achterbeen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maxie

Ervaringen botcyste knie achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 19:47

Hallo,

Heeft iemand ervaring met een botcyste in de knie van het achterbeen?

Bij mijn paard is vandaag een cyste in de knie gevonden. Hij is hier ook kreupel aan en heeft er echt pijn aan.
Hij is gelijk ingespoten in de spier met een soort tildren en er is in het gewricht corticosteroïden gespoten omdat er ook iets artrose zit.

De cyste zit in het bovenbeen aan de binnenkant en de artrose aan het onderbeen ook aan de binnenkant.

We zijn heen geweest omdat hij een raar klinisch beeld gaf na een peesblessure (verdikking manica flexoria) vorig jaar.

Ben heel erg benieuwd naar ervaring verhalen en het beloop.

mala26

Re: Ervaringen botcyste knie achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:02

Het paard van een lesklant van mij had dit ook.
Paard is nooit echt zuiver geweest maar doordat ze ook aan het opbouwen waren na een peesblessure was het in het begin lastig om te bepalen waar het vandaan kwam. Uiteindelijk dus een bot tumor in de rechter achterknie. Paard is eraan geopereerd. Moest ook wel want de banden liepen er over heen en die waren anders stuk gegaan.
Ze zijn nu 2 jaar verder en hij is nog steeds niet zuiver. Vervalt in blessure na blessure. Omdat ie constant ook zijn lijf probeert te ontlasten en dan de rest weer vast loopt. Paard staat nog steeds onder behandeling van d.a.
geen positief verhaal helaas.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 08:22

maxie schreef:
Hallo,

Bij mijn paard is vandaag een cyste in de knie gevonden. Hij is hier ook kreupel aan en heeft er echt pijn aan.
Hij is gelijk ingespoten in de spier met een soort tildren en er is in het gewricht corticosteroïden gespoten omdat er ook iets artrose zit.

De cyste zit in het bovenbeen aan de binnenkant en de artrose aan het onderbeen ook aan de binnenkant.

We zijn heen geweest omdat hij een raar klinisch beeld gaf na een peesblessure (verdikking manica flexoria) vorig jaar.

Dat klinkt niet goed. Zeker omdat hij ook artrose heeft en er echt pijn aan heeft. Hier wel ervaring met een botcyste maar niet in het achterbeen. Maar zo te horen ben je er al even mee aan het dokteren. Ik zou er niet teveel geld meer instoppen als ik jou was. Een botcyste en artrose zijn beiden degeneratieve processen en worden dus alleen maar erger en niet beter. Je kan hem wel eeuwig op de pijnstillers houden maar de vraag is of dat eerlijk is. Als rijpaard kan je het sowieso vergeten. De vraag is of je een weidepaard kan houden en dan nog hoelang hij acceptabel in de wei kan lopen met weinig pijn.
Dat zou je je veearts moeten vragen en vraag of hij wel eerlijk wil zijn. De meeste veeartsen willen maar al te graag Tildren infuusjes erin hangen, daar bestaan ze namelijk van.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 08:33

Een vriendin van me haar paard had ook een cyste in de knie. Die is geopereerd en nu 2 jaar later prima in orde. Maar dit was een jong paard zonder andere klachten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 09:10

Hier een met een botcyste in het kroonbeen en ook artrose er omheen in het achterbeen..het lijkt alleen maar erger te worden. Paard staat nu met pijnstilling op de wei (zolang het gaat)want zonder zakte hij steeds door z'n been heen.

Van wat ik erover gelezen heb is de plaats heel erg bepalend, een cyste midden in het gewricht hoeven ze geen last van te hebben. Maar als het richting de randen gaat is het niet goed en ook de grootte is bepalend voor de hoeveelheid druk die er op de cyste staat.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 09:14

Suzanne F. schreef:
maxie schreef:
Hallo,

Dat klinkt niet goed. Zeker omdat hij ook artrose heeft en er echt pijn aan heeft. Hier wel ervaring met een botcyste maar niet in het achterbeen. Maar zo te horen ben je er al even mee aan het dokteren. Ik zou er niet teveel geld meer instoppen als ik jou was. Een botcyste en artrose zijn beiden degeneratieve processen en worden dus alleen maar erger en niet beter. Je kan hem wel eeuwig op de pijnstillers houden maar de vraag is of dat eerlijk is. Als rijpaard kan je het sowieso vergeten. De vraag is of je een weidepaard kan houden en dan nog hoelang hij acceptabel in de wei kan lopen met weinig pijn.
Dat zou je je veearts moeten vragen en vraag of hij wel eerlijk wil zijn. De meeste veeartsen willen maar al te graag Tildren infuusjes erin hangen, daar bestaan ze namelijk van.

Ben idd al even aan het dokteren, vorig jaar heeft ie een peesblessure opgelopen door een trap van een ander paard.
Daarna heeft ie tot aan een aantal weken geleden op rust gestaan. Bij het oppakken vond ik hem niet lekker lopen maar kon er niet mijn vinger opleggen wat er nou was. Deze ritjes waren alleen maar wat bosritjes.

Hij staat nu niet op pijnstillers. Heeft alleen de injectie in de knie gehad met de cortico en een injectie in de spier met het tildren achtig middel (geen infuus dus).
Operatie is ter sprake gekomen maar dat raadde de dierenarts af.
Prognose is nu kijken of hij weer rad word en max 2-3 keer in week een staprit in het bos (met een beetje draf). Als hij rad word zou die injectie elke 11/12 maanden herhaald moeten worden.

Advies is 2 weken rust in de wei, daarna een staprit van max 30 min en dat langzaam opbouwen met een beetje draf erbij. Als hij rad blijft is dat goed. Zo niet is het einde verhaal.
Weidepaard is hij niet geschikt voor, hij gaat mentaal kapot van niks doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:20

Als je echt een goede 2 e optie zou willen dan moet je eigenlijk eens contact opnemen met Equitom in Belgie. Zij zijn erg kundig met problemen als deze.
Ik weet, het is een eindje weg maar wel de moeite waard.

https://www.equitom.be/nl/

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 10:45

Popstra schreef:
Als je echt een goede 2 e optie zou willen dan moet je eigenlijk eens contact opnemen met Equitom in Belgie. Zij zijn erg kundig met problemen als deze.
Ik weet, het is een eindje weg maar wel de moeite waard.

https://www.equitom.be/nl/

Heb ik idd overna gedacht. Maar vind het niet paardwaardig hem ruim 3,5 uur op een wiebelende trailer te zetten met een pijnlijke knie. Dat gaat hem hoe dan ook ontzettend veel pijn doen.
Daarbij heeft ie aan hetzelfde been een pees wat niet 100% is en hij mist een oog..

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 18:50

Even een upje.
We zijn nu 3 weken verder en merk weinig verbetering na de injectie.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een osphos injectie? Hoelang duurde het voordat er enig verbetering zichtbaar was?

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:43

Hoe ziet de cyste eruit? Zit die echt in het gewrichtsdragende vlak? En staat ze in verbinding met de gewrichtsholte of is het gesloten?
Dat zijn allemaal parameters die vrij belangrijk zijn om er een bepaalde behandeling en prognose op te plakken

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:58

Hier ook ervaring. Een merrie met vage klachten bleek na lang zoeken een botcyste te hebben in haar achterbeen, op een lastige plek in de knie. Hier is een schroef ingezet en het is ingespoten met stamcellen. Dit is in Wolvega gebeurd en er is eerlijk vooraf verteld dat het slagingspercentage 50% zou zijn. Behalve dat het de vraag was of ze met de schroef erbij zouden kunnen komen, was ook de vraag of zich daarna dan bijv geen artrose ontwikkelt. De operatie is geslaagd, de botcyste verdween en er ontstond geen artrose in haar achterbeen. De merrie was daarna weer volledig belastbaar.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 20:05

De cyste zit in het bot aan de binnenkant bovenbeen zeg maar. De cyste is nog gesloten maar wel actief.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 20:11

Mijn shetlander heeft een vrij grote cysthe in zijn knie RA. Veearts ontdekte het bij toeval.
Hij loopt er niet rot mee maar ik moet dat wel beetje in de gaten houden.
Hij krijgt eens in de 8 maanden een Osphos infuus (tildren oid)

Inderdaad, is er een open verbinding? Dan kan het pijnlijk zijn.