Sorry, ik moet het even van mij af typen!
Mijn bijna 22 jarige haflinger is kreupel en het is een groot raadsel!

Zo'n anderhalf jaar geleden had hij een peesblessure aan zijn linker voorbeen, de oppervlakkige buigpees. Hier heeft hij 1 dag goed kreupel van gelopen en verder eigenlijk niet. Wel een dik ei op z'n been. Dit is volledig genezen en rijden alweer een jaar op oud niveau.
Afgelopen vrijdag ben ik met hem het bos in gegaan. We hadden lekker wat gedraafd en gegalopeerd. Bij het 2e galopje voelde ik hem ineens overspringen naar een overkruisde galop wat ik al raar vond. Toen ik hem terugnam naar draf was het goed mis.. Heel extreem hinken, zo erg kreupel heb ik hem nog niet eerder gezien/meegemaakt.
Natuurlijk zaten we op het verste stukje van huis...

Toevallig stond ineens mijn hoefsmid achter mij dus die wilde ook wel even kijken. Die schrok hoe slecht hij liep in draf maar ook hij kon helemaal niks vinden. Aangezien hij op ijzers met een zooltje en siliconen staat hebben we die er niet afgetrokken om met een fisifiseertang te kijken want de ijzers zitten er net 3 weken onder.
Hij staat sinds 3 weken weer op ijzers. Zijn hoeven waren ontzettend kort en hij was erg gevoelig geworden. Vandaar ook de keuze voor een zooltje en siliconen, om zijn hoef even rust te geven
Aangezien hij in stap prima liep verder besloten hem gewoon rust te geven en even aan te kijken. Vrijdag avond terug naar stal om even te checken en even te wandelen. Toen kwam hij letterlijk op 3 benen zijn box uit... Direct de dierenarts gebeld voor een fles metacam.
Tot de dag van vandaag een super actieve pony die graag wilt lopen, stapt goed door maar de draf is nogsteeds niet goed (hij staat nog op de metacam). Nogsteeds is er nergens wat dikker of warmer...
Aangezien er veel mensen zeggen 'hoefzweer!' ga ik dat eerst uitsluiten. Helaas zijn die hoefijzers dan niet heel handig nu maar ik laat de hoefsmid op korte termijn komen om een hoefzweer op te sporen of uit te sluiten. Ik zat ook te denken misschien zitten de nagels niet goed, maar kan dat zo ineens na 3 weken? Smid had namelijk wel moeite met de nagels aangezien er behoorlijke stukken van z'n hoef waren afgebroken en hij had dus amper hoef om ze goed in te slaan...
Mocht de hoefsmid niks vinden heeft hij een ruime week rust gehad en zou een echo van de pees mogelijk moeten zijn, ondanks dat er nergens zwelling was.
Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden... Hoefzweer lijkt mij vrij onlogisch aangezien het na/tijdens het galoperen is ontstaan, maar de manier hoe hij liep vrijdagavond zou het zeker kunnen hoewel hij toen met het wandelen juist verbeterde... Dus toen dacht ik aan z'n spieren, iets verrekt? Aangezien na stilstaan het dus even duurde tot hij weer normaal kon stappen.
Ik hoop dat ik snel de reden kan achterhalen...
Ik weet het bokt is geen DA. Moest het even kwijt, misschien dat jullie een soort gelijk iets hebben meegemaakt?
Uiteraard bel ik de DA als hij niet meer verder verbeterd en de smid niks kan vinden.
Kliniek adviseerd altijd eerst even een week rust te nemen en dan verder te kijken.