Kreupel zonder zwelling/warmte

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FleurSandro

Kreupel zonder zwelling/warmte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 17:01

Hallo Bokkers,

Sorry, ik moet het even van mij af typen!

Mijn bijna 22 jarige haflinger is kreupel en het is een groot raadsel! :?
Zo'n anderhalf jaar geleden had hij een peesblessure aan zijn linker voorbeen, de oppervlakkige buigpees. Hier heeft hij 1 dag goed kreupel van gelopen en verder eigenlijk niet. Wel een dik ei op z'n been. Dit is volledig genezen en rijden alweer een jaar op oud niveau.

Afgelopen vrijdag ben ik met hem het bos in gegaan. We hadden lekker wat gedraafd en gegalopeerd. Bij het 2e galopje voelde ik hem ineens overspringen naar een overkruisde galop wat ik al raar vond. Toen ik hem terugnam naar draf was het goed mis.. Heel extreem hinken, zo erg kreupel heb ik hem nog niet eerder gezien/meegemaakt.
Natuurlijk zaten we op het verste stukje van huis... := Afgestapt en terug naar huis gelopen. Eenmaal thuis zijn linker voorbeen gecontroleerd want daar leek het weer vandaan te komen. Nergens iets van warmte of een zwelling te zien. Staleigenaar laten controleren die kon ook niks vinden, in geen van alle benen.
Toevallig stond ineens mijn hoefsmid achter mij dus die wilde ook wel even kijken. Die schrok hoe slecht hij liep in draf maar ook hij kon helemaal niks vinden. Aangezien hij op ijzers met een zooltje en siliconen staat hebben we die er niet afgetrokken om met een fisifiseertang te kijken want de ijzers zitten er net 3 weken onder.

Hij staat sinds 3 weken weer op ijzers. Zijn hoeven waren ontzettend kort en hij was erg gevoelig geworden. Vandaar ook de keuze voor een zooltje en siliconen, om zijn hoef even rust te geven

Aangezien hij in stap prima liep verder besloten hem gewoon rust te geven en even aan te kijken. Vrijdag avond terug naar stal om even te checken en even te wandelen. Toen kwam hij letterlijk op 3 benen zijn box uit... Direct de dierenarts gebeld voor een fles metacam.
Tot de dag van vandaag een super actieve pony die graag wilt lopen, stapt goed door maar de draf is nogsteeds niet goed (hij staat nog op de metacam). Nogsteeds is er nergens wat dikker of warmer...
Aangezien er veel mensen zeggen 'hoefzweer!' ga ik dat eerst uitsluiten. Helaas zijn die hoefijzers dan niet heel handig nu maar ik laat de hoefsmid op korte termijn komen om een hoefzweer op te sporen of uit te sluiten. Ik zat ook te denken misschien zitten de nagels niet goed, maar kan dat zo ineens na 3 weken? Smid had namelijk wel moeite met de nagels aangezien er behoorlijke stukken van z'n hoef waren afgebroken en hij had dus amper hoef om ze goed in te slaan...

Mocht de hoefsmid niks vinden heeft hij een ruime week rust gehad en zou een echo van de pees mogelijk moeten zijn, ondanks dat er nergens zwelling was.

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden... Hoefzweer lijkt mij vrij onlogisch aangezien het na/tijdens het galoperen is ontstaan, maar de manier hoe hij liep vrijdagavond zou het zeker kunnen hoewel hij toen met het wandelen juist verbeterde... Dus toen dacht ik aan z'n spieren, iets verrekt? Aangezien na stilstaan het dus even duurde tot hij weer normaal kon stappen.

Ik hoop dat ik snel de reden kan achterhalen...

Ik weet het bokt is geen DA. Moest het even kwijt, misschien dat jullie een soort gelijk iets hebben meegemaakt?

Uiteraard bel ik de DA als hij niet meer verder verbeterd en de smid niks kan vinden.
Kliniek adviseerd altijd eerst even een week rust te nemen en dan verder te kijken.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:11

Ik zou ook denken dat hij zich verstapt heeft. Misschien net op een takje/steen of in een kuiltje gestapt? Misschien kun je een paarden fysio vragen om hem na te kijken of het een spierkwestie is.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 17:14

Misty12 schreef:
Ik zou ook denken dat hij zich verstapt heeft. Misschien net op een takje/steen of in een kuiltje gestapt? Misschien kun je een paarden fysio vragen om hem na te kijken of het een spierkwestie is.

Smid komt morgen om een hoefzweer uit te sluiten of te vinden, maar net hoe je het ziet :P mocht hij niks kunnen vinden gaat mijn voorkeur toch uit naar eerst de kliniek. Daar loopt ook een fysio dus ik zal dan vast wel doorgestuurd worden mocht het echt een spierkwestie zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:16

Naar is dat! Hopelijk is het geen hoefzweer

Ik had een soort gelijk iets, niets gek warm of opvallend dik, maar toch wel kreupel. Bij beter kijken wel een bult ontdekt op de kogel. Maar was niet warm, maar wel kreupel op linksvoor. Bleek atrose en een fragmentje.

Nu heb ik wel vrij snel kreupelheidsonderzoek laten doen + foto's en gelijk speciaal beslag. Nu heb jij dat al. Dus ik zou het niet weten wat het is! Hopelijk vind de hoefsmid/dierenarts wat.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:16

Ja als er een fysio op de kliniek aanwezig is, is dat zeker handig om die direkt mee te laten kijken. Succes!

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 17:18

Marije_1997 schreef:

Ik had een soort gelijk iets, niets gek warm of opvallend dik, maar toch wel kreupel. Bij beter kijken wel een bult ontdekt op de kogel. Maar was niet warm, maar wel kreupel op linksvoor. Bleek atrose en een fragmentje.

Nu heb ik wel vrij snel kreupelheidsonderzoek laten doen + foto's en gelijk speciaal beslag. Nu heb jij dat al. Dus ik zou het niet weten wat het is! Hopelijk vind de hoefsmid/dierenarts wat.

Ja het is heel naar om niet te weten wat het is! Beide voorbenen (van hoef tot knie) zijn ruim anderhalf jaar geleden op de foto geweest bij die peesblessure. Gezien zijn leeftijd wilde ze artrose ook uitsluiten. Deze foto's zagen er echt super uit en niks van artrose te vinden toen! Maar zeg nooit nooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:20

FleurSandro schreef:
Marije_1997 schreef:

Ja het is heel naar om niet te weten wat het is! Beide voorbenen (van hoef tot knie) zijn ruim anderhalf jaar geleden op de foto geweest bij die peesblessure. Gezien zijn leeftijd wilde ze artrose ook uitsluiten. Deze foto's zagen er echt super uit en niks van artrose te vinden toen! Maar zeg nooit nooit

Anderhalf jaar kan natuurlijk veel in gebeuren. Uitsluiten is het fijnst. Kreupel paard is niet fijn, maar niet weten waardoor is helemaal niet fijn!

FleurSandro

Re: Kreupel zonder zwelling/warmte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 17:22

Precies! Geef mij maar een kreupel paard met en duidelijk ei op z'n been dan weet je al meer dan nu... Kan ook moeilijk wat gaan koelen nu want niks is warm of dik {:)-:( :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:25

FleurSandro schreef:
Precies! Geef mij maar een kreupel paard met en duidelijk ei op z'n been dan weet je al meer dan nu... Kan ook moeilijk wat gaan koelen nu want niks is warm of dik {:)-:( :=

Nee idd, lekker veel stappen. En als je een gevoel hebt van ja daar zou het wel eens vandaan kunnen komen gewoon koelen. Ik ben voordat ik wist waar het vandaan kwam ook gewoon beide voorbenen gaan koelen vanaf de knie naar beneden. Kan nooit geen kwaad :)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 18:04

Pff wat lastige he, een kreupel paard maar geen idee waar je het eigenlijk precies moet zoeken.

Heeft de DA hem al zien lopen? Of nog niet, staat die nog op rust? Die kan vaak met een kreupelheidsonderzoek wel zien waar de pijn vandaan moet komen. Want je hebt belastings- en bewegingskreupelheid. Dit kan wel een indicatie geven of je het in het onderbeen moet zoeken of bovenbeen/schouder/heup/rug. Bij belastingskreupelheid willen ze vaak het been niet neer zetten, is dit erg pijnlijk. En komt het uit het onderbeen. Op de volte is het het binnenbeen. Bij bewegingskreupelheid komt het vaak meer van boven en kan het paard het been gewoon niet goed naar voren bewegen. Dan is het vaak het buitenbeen op de volte. Maar dit is wel in het algemeen genomen en niet zo zwart wit. En ook lang niet altijd makkelijk te zien. Daarnaast is kreupelheid aan de achterhand soms wat lastiger te zien en willen ze dat nog wel eens compenseren met de diagonaal. Dus als linksvoor kreupel lijkt kan het ook vanuit rechtsachter komen. Daarom moet je bij een kreupelheidsonderzoek ook van wegdraven op een rechte lijn van de DA. Die kijkt dan of de heupbeenknobbels even hoog zijn en het zelfde doen. Dan kun je kreupelheid achter uitsluiten of niet.

Ik snap ook wel dat een DA zegt laat hem eerst maar een weekje op boxrust staan. Maar is wel lastig waar je moet zoeken. Je kunt eventueel nog voelen of rechtsachter niet dik of warm is omdat de diagonaal is. En die hoef niet gevoelig is. En eventueel eens even met je handen over het lijf gaan. Kijken of daar niks warm is. Al is dat denk ik moeilijk waar te nemen mocht het een spierverrekking of -scheuring zijn in de schouder of de heup. Maar je kan het altijd proberen.

Als het niet echt tijdens het rijden was gebeurd. Was mijn eerste intuïtie ook geweest een hoefzweer. Maar het idd apart dat het zo tijdens het galopperen opeens begonnen is. De ruimte tussen de hoef, siliconen en zooltje is helemaal dicht? Niet dat daar toch een steentje tussen is gekomen die dan uiteindelijk in zijn zool is gaan boren?

Succes! Ik ben benieuwd wat het nou is. En ik hoop dat je paardje snel weer opknapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 18:08

Ik heb dit met mijn paard ook eens gehad jaren geleden, tijdens buitenrit in de galop een soort overkruisd springen en daarna stokkreupel, uiteindelijk ook op 3 benen.
Mee naar de kliniek en bleek toch echt een behoorlijke peesblessure te zijn.

Ik zou naar de kliniek gaan, klinkt wel verdacht namelijk.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 18:17

Daantj__ schreef:
Pff wat lastige he, een kreupel paard maar geen idee waar je het eigenlijk precies moet zoeken.

Heeft de DA hem al zien lopen? Of nog niet, staat die nog op rust? Die kan vaak met een kreupelheidsonderzoek wel zien waar de pijn vandaan moet komen. Want je hebt belastings- en bewegingskreupelheid. Dit kan wel een indicatie geven of je het in het onderbeen moet zoeken of bovenbeen/schouder/heup/rug. Bij belastingskreupelheid willen ze vaak het been niet neer zetten, is dit erg pijnlijk. En komt het uit het onderbeen. Op de volte is het het binnenbeen. Bij bewegingskreupelheid komt het vaak meer van boven en kan het paard het been gewoon niet goed naar voren bewegen. Dan is het vaak het buitenbeen op de volte. Maar dit is wel in het algemeen genomen en niet zo zwart wit. En ook lang niet altijd makkelijk te zien. Daarnaast is kreupelheid aan de achterhand soms wat lastiger te zien en willen ze dat nog wel eens compenseren met de diagonaal. Dus als linksvoor kreupel lijkt kan het ook vanuit rechtsachter komen. Daarom moet je bij een kreupelheidsonderzoek ook van wegdraven op een rechte lijn van de DA. Die kijkt dan of de heupbeenknobbels even hoog zijn en het zelfde doen. Dan kun je kreupelheid achter uitsluiten of niet.

Ik snap ook wel dat een DA zegt laat hem eerst maar een weekje op boxrust staan. Maar is wel lastig waar je moet zoeken. Je kunt eventueel nog voelen of rechtsachter niet dik of warm is omdat de diagonaal is. En die hoef niet gevoelig is. En eventueel eens even met je handen over het lijf gaan. Kijken of daar niks warm is. Al is dat denk ik moeilijk waar te nemen mocht het een spierverrekking of -scheuring zijn in de schouder of de heup. Maar je kan het altijd proberen.

Als het niet echt tijdens het rijden was gebeurd. Was mijn eerste intuïtie ook geweest een hoefzweer. Maar het idd apart dat het zo tijdens het galopperen opeens begonnen is. De ruimte tussen de hoef, siliconen en zooltje is helemaal dicht? Niet dat daar toch een steentje tussen is gekomen die dan uiteindelijk in zijn zool is gaan boren?

Succes! Ik ben benieuwd wat het nou is. En ik hoop dat je paardje snel weer opknapt.

Dankjewel voor je uitgebreide uitleg! Vrijdag avond wilde hij zijn linkervoorbeen het liefste helemaal niet neerzetten. Terwijl dit een paar uur eerder niet het geval was. Nu hij op de metacam staat zet hij z'n hoef probleemloos neer in stap en in draf 'knikt' hij door linksvoor, hij wilt hem zo kort mogelijk op de grond hebben/niet afrollen.
Zijn kreupelheid verschilt ontzettend. Had vrijdag middag ook niet verwacht dat hij die avond op 3 benen zou lopen.

Ik wandel nu 2x per dag met hem 10 minuutjes. Hij staat overdag op de padock met een ander paard maar beide zijn liever lui dan moe :P die liggen samen alleen maar languit te slapen in de zon.

Longeren doe ik niet maak het liever niet erger dan het al is. Als ik het doe heb ik liever de ogen van de arts er meteen bij.

Alle benen zijn door meerdere personen bekeken niemand lijkt iets te kunnen vinden wat afwijkt.

De ruimte is volledig opgevuld door de siliconen.
Net de smid geappt, die komt morgen om de ijzers eraf halen en kijken of hij iets kan vinden in hoef.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 18:17

Romy1234 schreef:
Ik heb dit met mijn paard ook eens gehad jaren geleden, tijdens buitenrit in de galop een soort overkruisd springen en daarna stokkreupel, uiteindelijk ook op 3 benen.
Mee naar de kliniek en bleek toch echt een behoorlijke peesblessure te zijn.

Ik zou naar de kliniek gaan, klinkt wel verdacht namelijk.

Staat voor volgende week ook inderdaad op de planning! Tenzij de smid morgen ineens een hoefzweer kan vinden

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 18:49

Mijne had dit ook nadat tie op ijzer kwam vanwege artrose. Bleek na uitverdoven en echo t bandje in zn voorknie te zijn.
Waarschijnlijk heeft tie zich te erg misdragen buiten. En omdat tie ijzers niet gewend is, en dat toch zn banden en pezen anders belast, deze beschadiging heeft veroorzaakt.
Hij had trouwens ook geen zwellingen.

Ook je verhaal hierboven van dat knikje komt mij verdacht bekend voor...

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 18:52

Rambogirl schreef:
Mijne had dit ook nadat tie op ijzer kwam vanwege artrose. Bleek na uitverdoven en echo t bandje in zn voorknie te zijn.
Waarschijnlijk heeft tie zich te erg misdragen buiten. En omdat tie ijzers niet gewend is, en dat toch zn banden en pezen anders belast, deze beschadiging heeft veroorzaakt.
Hij had trouwens ook geen zwellingen.

Ook je verhaal hierboven van dat knikje komt mij verdacht bekend voor...

Hij heeft sinds de peesblessure op ijzers gestaan. Daarvoor altijd zonder. Na het herstel van de peesblessure dus een poging gedaan om weer ijzerloos te gaan helaas ging dit dus 2 maanden goed. Ijzers zijn niet niet persee een 'nieuw' iets.

Ik ben benieuwd wat een smid ervan denkt morgen!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 20:33

Eerste wat in mij opkwam was ook hoefzweer maar dat wordt dus al uitgezocht!

Mijn paard liep ook ineens kreupel, in stap zag je niks en in draf stokkreupel, zonder dat je iets kon zien van de buitenkant, diagnose na foto’s was artrose in beide voorbenen, nu loopt hij gelukkig weer goed, maar het is dus misschien een optie om foto’s te maken?

Succes!

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 20:38

_Tarzan schreef:
Eerste wat in mij opkwam was ook hoefzweer maar dat wordt dus al uitgezocht!

Mijn paard liep ook ineens kreupel, in stap zag je niks en in draf stokkreupel, zonder dat je iets kon zien van de buitenkant, diagnose na foto’s was artrose in beide voorbenen, nu loopt hij gelukkig weer goed, maar het is dus misschien een optie om foto’s te maken?

Succes!

Hoefzweer sluiten we inderdaad morgen uit! Mocht dit niks voor ons kunnen doen bel ik de kliniek en dan gaan we het zien. Anderhalf jaar geleden zijn er röntgenfoto's gemaakt van beide voorbenen van hoef tot voorknie. Maar dat hoeft natuurlijk niks te zeggen. Artrose in zijn sprongen is wel bekend.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:54

Maar de smid had toch al gekeken? Het lijkt me sterk dat het een hoefzweer is, dan had hij al eerder kreupel moeten lopen in het bos.
Ik denk zoals hierboven gezegd is verkeerd terecht gekomen? En iets verrekt/gescheurd.

Ben wel benieuwd wat er uit komt, hopelijk heb je snel een diagnose. Niks weten is zo ontzettend vervelend (been there, done that).

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 21:57

Veraaaaah schreef:
Maar de smid had toch al gekeken? Het lijkt me sterk dat het een hoefzweer is, dan had hij al eerder kreupel moeten lopen in het bos.
Ik denk zoals hierboven gezegd is verkeerd terecht gekomen? En iets verrekt/gescheurd.

Ben wel benieuwd wat er uit komt, hopelijk heb je snel een diagnose. Niks weten is zo ontzettend vervelend (been there, done that).

Smid had gekeken inderdaad maar alleen naar de manier van lopen op dat moment (was toen lange na niet zo heftig als een paar uur later) en hij had ook gekeken naar warmte, zwellingen etc. Ijzers zijn er toen niet onderuit geweest. Morgen gaan ze eraf om goed te kijken

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 22:07

Heeft je pony niet toevallig artrose in het voorbeen? Als ze zich dan een keer verstappen kunnen ze daar even heel veel pijn van hebben.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 22:09

Earth schreef:
Heeft je pony niet toevallig artrose in het voorbeen? Als ze zich dan een keer verstappen kunnen ze daar even heel veel pijn van hebben.

Anderhalf jaar geleden toen er foto's gemaakt waren van z'n voorbenen was er niks te zien! Artrose in zijn sprongen zijn wel bekend, dit was zeer minimaal

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 22:31

Ik zal toch in zetten op pees blessure en je ijzer laten zitten waar hij zit..

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 22:57

Mijn paard heeft/had een blessure aan zijn (achteraf) bandje aan de diepe buiger. Hij liep stok- en stokkreupel in draf. Echt niet om aan te zien en er was niets te zien aan zijn been. Geen warme plekken en geen verdikkingen. Stap was prima, niets te zien. Hij liep in de kudde en was van de een op de andere dag kreupel. Ik schrok me rot. En ik ben echt niet tuttig met mijn paarden :+

Blessure is gevonden op de kliniek dmv kreupelheidsonderzoek en echo.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 15:15

Zoals verwacht kon de smid niks vinden. Wel weer een interessante draai... Vrijdag middag zijn linker voorbeen niet willen neerzetten/gebruiken naar nu rechtsvoor kreupel. Het raadsel blijft nog even.

Afspraak gemaakt bij dierenkliniek Emmeloord voor donderdag dus dan weten we hopelijk meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:17

FleurSandro schreef:
Zoals verwacht kon de smid niks vinden. Wel weer een interessante draai... Vrijdag middag zijn linker voorbeen niet willen neerzetten/gebruiken naar nu rechtsvoor kreupel. Het raadsel blijft nog even.

Afspraak gemaakt bij dierenkliniek Emmeloord voor donderdag dus dan weten we hopelijk meer.

Emmeloord is wel heel kundig heb ik vorige week zelf ervaren qua kreupelheid. Hopelijk vinden ze wat!