Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Poekkie schreef:De jonge paarden op mijn vorige stal kregen pavo podo grow. Daar deden ze het goed op, maar echte bespiering was er natuurlijk niet bij die jonkies.
Mizora schreef:JPGEF is een prima mineralenbrok voor je jonkie. Zit op zich voldoende vit. A in, een tikkeltje krap, maar in combinatie met iets aan gras al snel goed (en met minder redden ze zich ook prima, al is het niet optimaal). Verder alles netjes op de norm.
Daarnaast zou gemicroniseerd lijnzaad wel eens een mooie kunnen zijn. Opbouwen naar 400g per dag. Daarmee krijgt hij extra eiwit binnen en goede vetzuren.
De foto's van mijn paardje is een hafinger x fries.
Mizora schreef:Alle bedrijven bepalen hun eigen minimale waarden op basis van verschillende onderzoeken, wetenschappelijke rapporten en eigen inzicht. Ik ook (ok, geen bedrijf meer, maar toch). Ik heb relatief hoge minimumwaarden voor de vitaminen en mineralen, omdat een verhoging bij een richtlijn meestal is omdat er toch nog positieve effecten zijn gevonden bij een hogere dosis, terwijl andere richtlijnen die niet als vereiste zijn omdat de dieren het op zich prima doen met een lagere dosis. Ook de manier van onderzoeken kan verschillen (tijdsduur), waardoor er andere waardes uit kunnen komen.
Ik gebruik zelf voornamelijk het CVB en NRC (6th edition), resp. de Nederlandse en de Amerikaanse voedingsbijbel voor paarden.
Waar je ook op moet letten is de totale dosering, niet alleen de hoeveelheid vitaminen en mineralen per kg. Maar bij cavalor gaat het alle kanten op, daar snap ik geen hout van. Ze hebben voer met 0.2mg Se/kg en 1mg Se/kg met dezelfde adviesdosering bij een paard van 500kg.
Wat wel ook meespeelt bij voersoorten is dat de meeste merken de toegevoegde (en daarmee gewaarborgde) vitaminen en mineralen geeft en niet de totale (gemiddelde) vitaminen en mineralen. Dus iets daaronder op de verpakking kan alsnog complete dosering zijn. Maar bij Selenium wordt dat bijvoorbeeld al snel heel lastig omdat er weinig natuurlijke producten hoog en stabiel in seleniumdosering zijn. Want je moet overdoseren ook weer voorkomen.
Wat ik heb gedaan in het verleden zijn allerlei vitaminekorrels op een rij te zetten, gecombineerd met 10kg hooi voor een paard van 500kg, mijn minimaal geadviseerde behoeftes ernaast gezet en daarmee de (volgens mij) correcte dosering bepaald. Dan krijg je zo'n tabel. Rood is laagste indexwaarde (indexwaarde *100 geeft percentage min. ADH), groen is hoogste indexwaarde. Voor jonge paarden (tot of t/m 3 jaar) moet de vit. A idealiter op 2 zitten omdat ze een dubbel zo hoge behoefte hebben als volwassen paarden, maar dit zit ook in gras.
[ [url=m/2WSpfL.gif]Afbeelding[/url] ]
Mizora schreef:Poekkie schreef:De jonge paarden op mijn vorige stal kregen pavo podo grow. Daar deden ze het goed op, maar echte bespiering was er natuurlijk niet bij die jonkies.
Echte bespiering hoort er ook bij de jonkies gewoon.
Dit is Jasper, een haflinger x fries.
De foto is vreselijk, maar laat de bespiering wel behoorlijk zien. Hij staat achter op ruim 20cm bodembedekking. Hij is hier nog geen 2 jaar.
https://boktimg.nl/img/m/APTH2S.jpg
Hier is hij 2.5 jaar:
https://pbs.twimg.com/media/EGiQS_lXUAAdAec?format=jpg&name=medium
En ook hier is hij nog geen 3 (en ongetraind anders dan opvoeding in de hand):
[ Afbeelding ]
Hij jeukt op luzerne, dus hij wordt luzernevrij gevoerd. Hij krijgt nu, naast onbeperkt gemiddeld hooi, 200g sojaschroot (eiwit), 150g marstall force (vitaminen+mineralen), 30ml lijnzaadolie (omega 3 + betere opname vit. E) en 450g pavo fibernuggets (vulling).
Zou hij geen luzerne-intolerantie hebben, zou ik naar pavo InShape overstappen, 750g, met nog 50g marstall force ernaast voor de vit. A. InShape is namelijk een combinatie van sojaschroot, lijnzaad, luzerne, vital, vezel en nog wat extra producten. Alleen te laag in vit. A voor een (jong) paard. Bij pavo gaan ze van andere waarden qua vit. A uit dan ik (en andere voermerken).
Hier staan ze allemaal 12/7 binnen. Hij dus ook vanaf 15 maanden oud (aanschaf).
Mizora schreef:Poekkie schreef:De jonge paarden op mijn vorige stal kregen pavo podo grow. Daar deden ze het goed op, maar echte bespiering was er natuurlijk niet bij die jonkies.
Echte bespiering hoort er ook bij de jonkies gewoon.
Dit is Jasper, een haflinger x fries.
De foto is vreselijk, maar laat de bespiering wel behoorlijk zien. Hij staat achter op ruim 20cm bodembedekking. Hij is hier nog geen 2 jaar.
https://boktimg.nl/img/m/APTH2S.jpg
Hier is hij 2.5 jaar:
https://pbs.twimg.com/media/EGiQS_lXUAAdAec?format=jpg&name=medium
En ook hier is hij nog geen 3 (en ongetraind anders dan opvoeding in de hand):
[ Afbeelding ]
Hij jeukt op luzerne, dus hij wordt luzernevrij gevoerd. Hij krijgt nu, naast onbeperkt gemiddeld hooi, 200g sojaschroot (eiwit), 150g marstall force (vitaminen+mineralen), 30ml lijnzaadolie (omega 3 + betere opname vit. E) en 450g pavo fibernuggets (vulling).
Zou hij geen luzerne-intolerantie hebben, zou ik naar pavo InShape overstappen, 750g, met nog 50g marstall force ernaast voor de vit. A. InShape is namelijk een combinatie van sojaschroot, lijnzaad, luzerne, vital, vezel en nog wat extra producten. Alleen te laag in vit. A voor een (jong) paard. Bij pavo gaan ze van andere waarden qua vit. A uit dan ik (en andere voermerken).
Hier staan ze allemaal 12/7 binnen. Hij dus ook vanaf 15 maanden oud (aanschaf).