Tanden trekken, ervaringen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Tanden trekken, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 09:36

Gisteren moest ik met mijn oude gek (22 and still going strong) naar de kliniek want hij had een klap tegen zijn kaak gekregen en er was een tand uitgebroken. Niet heel netjes en de hoektand ging helemaal scheef. Vorig jaar met de controle zijn er twee snijtanden verwijderd en daar bleken behoorlijke cementstukken aan te zitten, kortom EOTHR. Geen drama op zich, zat er een beetje in qua leeftijd.

Ik naar de kliniek....t was wat druk maar tussendoor moest er alvast een foto gemaakt worden om te zien wat er achtergebleven was van de afgebroken tand. Foto gemaakt, ik sta aan de zijkant en ik hoor de een tegen de ander zeggen, das niet goed zet de bovenkaak ook maar op de foto....en ik denk oef!

Toen ik uiteindelijk aan de beurt was, weigerde hij uiteraard om die ruimte in te gaan dus de da stond al klaar om m te spuiten toen de tandarts riep nou wacht maar even want deze doe ik niet vandaag en ik dacht alleen maar oh oh....

En ja hoor, zo ontzettend slecht dat alles eruit moet. Ik heb hem dus achtergelaten en hij wordt morgen geopereerd. Boven en onderkant volledig eruit. ZIjn kiezen houdt hij uiteraard nog en voor zover ik kan lezen, kan hij er echt "gewoon" mee functioneren maar ik wil graag ervaringen horen. En waar vind je die...hier natuurlijk!

Wat ga ik meemaken vlak erna, hoe gaat hij eten, hoe zit het met gras (staat nu al weinig ivm de droogte), koliek risico, rijden/bit/tong kortom ik wil graag zoveel mogelijk weten!

Morgen wordt een spannende dag, ze zullen tussen de 2 en 4 uur met hem bezig zijn en nee het is geen algehele narcose maar ik vind dit wel echt heel pittig voor m en vooral ook spannend hoe hij eruit komt.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:54

Ik ken 2 paarden waarvan de voortanden zijn getrokken. De ene werd al niet meer bereden door rugproblemen. Die kan prima eten, maar wel lang gras. Na de operatie heeft de eigenaresse steeds lang gras gesneden zodat ze kon eten. Hooi, brok gaat er prima in.
de andere was een manege paard. Die heeft na de operatie 2 weken vrij gehad om alles te laten helen, daarna kon er weer gewoon een bit in. Met rijden en in stal hing de tong vaak buiten boord omdat de tanden die niet meer tegen hielden. Zodra het paard geconcentreerd werd ( voor bijv springen) dat kwamen de lippen op spanning en bleef de tong in zijn mond. Brok, hooi, kon hij ook prima wegwerken. Maar het gras, daar moet je echt rekening mee houden. Kort gras kunnen ze niet meer pakken met hun tanden. Het tweede paard werd overigens een heel stuk vrolijker toen de tanden eruit waren. Die had daar echt heel veel pijn aan. Als je een bit in wilde doen, deed hij zijn mond al open zodat je niet tegen zijn tanden aanstootte. Paard nummer 1 leeft nog steeds, is inmiddels 26 of 27. De operatie is al 8 of 9 jaar geleden.

Heel veel sterkte morgen! Beide paarden waren ook onder plaatselijke verdoving geopereerd.

Deborah2

Re: Tanden trekken, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:04

Bij mijn oude pony zijn destijds alle snijtanden, boven en onder getrokken. Herstel ging heel snel. Heb hem wel water aangeboden in een speciekuip. Dit omdat hij dan niet tegen een lepel in waterbak aan hoefde te drukken met zeer bekkie en anderzijds omdat dit beter schoon spoelt. Hooi eten ging al vrij snel weer goed. Wel nog een tijd lang de gaten gespoeld met water en ik dacht een soort oplossing, maar dat laatste weet ik niet zeker meer. Dierenarts gaf aan dat lang niet alle paarden dit toelaten, maar wij deden het elke dag volgens mij 2 x met een grote spuit. Dit vooral bij de ondertanden, om te voorkomen dat eten zich ophoopte in de gaten. Er zijn ook wel mensen die dit voorzichtig met een tuinslang doen, maar dat was bij die van mij geen optie. Nadat alles geheeld was, kon hij ook weer prima gras eten. Inderdaad niet het allerkortste gras, maar ging op zich prima. Heb hem sindsdien wel bijgevoerd met bietenpulp en seniores priores. Dit ben ik al vanaf de herstelperiode gaan geven, zodat hij geen tekort zou krijgen (was niet de dikste). Deze pony was al met pensioen, dus geen idee hoe dat met bit zou gaan. Hij heeft er nog jaren prima mee geleefd en was er echt beter mee af dan voor de ingreep.

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:05

Wat een schrikken van dat nieuws zo plotseling!

Bij mijn paard zijn vorig jaar alle snijtanden die ze toen nog had eruit gehaald. Ik wist dat ze EOTHR had en liet elk jaar foto's maken. Dus ik had mij er al wel op voorbereid.
Ze was 20 toen de tanden eruit gingen en bijna direct nadat ze wakker was van de operatie is ze begonnen met eten. Het tandvlees geneest best snel en wordt hard waardoor gewoon eten geen probleem is. Alles gaat er bij haar nog in en je merkt niet dat ze geen tanden meer heeft.

Ik heb geloof ik 2 weken rustig aan gedaan met haar en niet gereden en daarna 2 weken bitloos gereden. De eerste keer met bit was even wennen maar pakte ze snel goed op. Wij rijden gewoon nog met bit en dat gaat helemaal prima, gene problemen mee.

Wat betreft de tong, dat is heel erg paard afhankelijk. Mijn paard heeft hem meestal gewoon in haar mond. Soms komt er een klein stukje uit en als ze moe is komt hij er verder uit. Haar broertje heeft ook geen tanden meer en daar zie je de tong veel meer. Afgelopen maart nog dit met de tandarts besproken en die gaf ook aan dat het heel erg paard afhankelijk is.

Bij mij op stal hebben wij geloof ik nu 3 paarden die tandloos zijn. Enkel mijn paard had 2 maanden terug gaskoliek, maar dat is denk ik niet te koppelen aan het geen hebben van tanden. De anderen 2 hebben geen koliek. Dus daar hoef je je denk ik geen zorgen om te maken.

Kort gras krijg die van mij niet, ze staat op een paddock en krijg de hele dag hooi. Als ik haar aan de hand neem om een beetje te grazen lukt dat wel oke als het gras wat langer is. Kort gras gaat heel moeilijk. Ze moeten namelijk met hun tong de ruimte hebben om het gras vast te pakken.

Mocht je meer vragen hebben laat maar weten. Ik heb geloof ik zelfs nog foto's van haar mond enkelen dagen na operatie.

Sterkte met alles maar het gaat vast goed komen. Paarden passen zich makkelijk aan.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:11

Wat naar dat alle tanden eruit moeten bij jouw paard.
5 jaar geleden zijn bij mijn paard alle tanden ineens getrokken. Ik zag er best wel tegenop, maar ze herstelde heel snel. Dezelfde avond stond ze alweer hooi te eten. Ik rijd haar niet zo heel vaak meer, omdat ze op leeftijd is, maar ik merk eigenlijk nooit dat haar tong naar buiten hangt tijdens het rijden. Verder eet ze alles, ook hooi uit een slowfeeder. Ik moet er alleen goed om denken om appels en wortels door te snijden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 22:20

Ah kijk, dit zijn wel fijne ervaringen, dank jullie wel.

Ik vind het morgen wel spannend, ze zijn toch echt wel een paar uur bezig. Dat korte gras wordt bij ons wel een ding. Daar ga ik eens even over verzinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:29

Bij mijn paard zijn zo'n 1,5 jaar geleden zijn snijtanden verwijderd, ook in verband met Eotrh. Het is me echt alles meegevallen.

Vanaf het begin stond hij weer gewoon hooi te eten. In het begin ging het gras natuurlijk nog niet, omdat het tandvlees nog moet helen, maar hij eet nu alles weer. Als hij staat te grazen zou je niet zeggen dat hij geen snijtanden meer heeft. Het tandvlees is nu zo hard geworden, maar dat heeft even tijd nodig.

Volgens mij ben ik na 4 of 6 weken weer wat gaan rijden. Eerst natuurlijk bitloos, maar nadat alles goed was geheeld ook weer met bit.
Met rijden hangt zijn tong er vaak wel wat uit, omdat hij niet meer tegengehouden wordt. Verder merk ik echt niks anders aan hem. :)

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:18

Hoe is het gegaan?
Zelf niet de ervaring met alle snijtanden verwijderen, maar door EOTRH zijn er wel twee tanden uit gehaald bij mijn pony. Daarna kon zij veel gemakkelijker eten en knapte ze zichtbaar op. Het is even pittig dat het eruit moet maar als het herstelt dan scheelt het uiteindelijk veel pijn en ellende!

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:18

Ik ben ook benieuwd hoe het is gegaan. Het is altijd fijn als ze weer bij je thuis zijn.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 16:26

Nou ik was blij dat hij een uurtje geleden belde dat het goed gegaan was. Alles is eruit. Bij die tand die eruit getrapt was, zat wel een forse ontsteking dus goed dat ik gegaan ben!

Hij mag pas morgen weer mee naar huis. Zo'n verdoving is nogal niet niks en hij moet zich wel staande kunnen houden. Hij piest lekker daar de hele stal onder :D

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:56

Dat is goed te horen!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:14

Fijn dat het goed gegaan is. Is weer een hele opluchting.

In mijn reactie hierboven ergens vergat ik te melden dat beide paarden de eerste dagen slobber kregen in plaats van brok. En ook regelmatig even gespoeld werden.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:32

Mijn merrie van 17 mist een paar voorste snijtanden
Ik weet niet waarom.
En had een slecht, zeer slecht onderhouden gebit toen we haar kregen een jaar geleden.
Bij ieder tandarts bezoek moeten er weer kiezen uit en mijn ervaring is dat je beter de snijtanden als kiezen kan missen.
Het blijft terugkomende ellende helaas en echt puzzelen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:18

Niet te veel zorgen maken!
Ze eten vaak dezelfde dag nog alsof er niks is gebeurd en ze functioneren goed zonder voortanden.
Wel kan het zijn dat de tong wat meer uit de mond gaat hangen. Wat betreft bit zou ik echt wachten tot alles mooi genezen is. Je paard zal vanzelf aangeven wat prettig is en wat niet meer.