Wond(je) en peesbeschermers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_X

Wond(je) en peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 08:34

Van het weekend er weer achter gekomen waarom mijn paard altijd 4 hoge beschermers om heeft....

Tijdens het rijden of longeren heeft mijn 4 jarige merrie eigenlijk altijd 4 hoge beschermers om, op dit moment de Le Mieux Snug Boots. Nu is ze een week of 5 geleden ontsnapt met haar vriendin en had ze een wondje op haar rechterachterbeen. Niks nieuws, ze heeft redelijk vaak kleine wondjes op haar achterbenen. Dit is gewoon een klein oppervlakkig wondje maar precies op de rand van haar peeskappen, hierdoor irriteerde het wondje steeds dus haar achterbeschermers de afgelopen weken even afgelaten. Dat is alle tijd goed gegaan tot zaterdag. Ze is met het longeren voor het rijden zo uit haar plaat gegaan dat ze zichzelf met haar ijzer flink heeft opengetrapt op haar linkerachterbeen. Een aardige snee maar heel netjes. Dus de dierenarts gebeld en die heeft er 3 nietjes in gezet, deze mogen er over 14 dagen weer uit. (hij zei nog, dit is een wondje met chirurgische precisie, zo recht en netjes :') )

Nu zijn we alleen net weer aan het opbouwen met de training na weken rust ivm maagzweren. Ik wil haar toch graag een beetje in het ritme waar we in zaten aan het werk houden. Ze loopt er goed mee.

Nu zit ik alleen met het dillema, wat doe ik met beschermers? Ik wil haar eigenlijk niet weer zonder beschermers aan het werk zetten. Het wondje op haar rechterbeen is nog niet dicht en links zitten nu de nietjes. Aan de andere kant ben ik weer bang voor irritaties van de wondjes als ik er wat overheen doe. Ik heb naast de Snug Boots nog HH Flextrainers en Dalmar Eventers, misschien daar iets onder doen tegen de irritatie (Vetrap?)? Of zou tijdelijk met bandages rijden een oplossing zijn? Of toch maar even 14 dagen 'niets'?

MarliesV

Re: Wond(je) en peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 08:38

Maandverband, en dan van die ouderwetse dikke er tussen. Eventueel met een gaasje.

Was een tip van de DA bij een beenwond die bescherming behoefte.

Ik zou dus wel afdekken en dan bescherming er over.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 08:38

Ik zou een paard met een open wond en hechtingen niet aan het werk zetten maar misschien ben ik nu te voorzichtig.

Misschien kun je het inzwachtelen met een gaasje, verband en daar overheen een zachte beschermer zoals een flextrainer of bandage.

Ik zou in elk geval niks zomaar los op de benen doen, dan druk/wrijf je vuil/zweet in de wonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 08:41

Ik zou dan persoonlijk kiezen voor bandages met iets van wondgaas ofzo op de wonden. Maar ik zou dam even niet rijden. Dat is helemaal geen ramp. Zeker voor een jong paard niet.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 08:43

Ik heb vroeger ook zon brokkenpiloot gehad, en als met wondjes gaasje met royaal stuk watten zodat de wond goed afgedekt is. En dan onderlappen met bandages gebruikt. Beschermers in welke vorm dan ook schuren op die wondjes. Maar ik deed er wel altijd wat om.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 15:48

Bedankt voor de reacties! Een brokkenpiloot is het zeker. Gisteren ook alweer een ijzer kwijt. Ik ga eens opzoek naar wondgaas en watten. Ik heb nog wel ergens een paar bandages liggen.

De voornaamste reden dat ik haar aan het werk wil houden is eigenlijk de regelmaat. Zeker nu we net weer de goede kant op gaan. Ze heeft dusdanig vaak plekjes of wondjes dat we, zolang ze wenig last van heeft en goed loopt, we gewoon door gaan.