Vliegen / UV masker bij (deels) blind oog?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pempy

Vliegen / UV masker bij (deels) blind oog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 22:45

Hoi,

mijn 6 jarige merrie heeft al sinds ik haar heb een litteken in haar oog. Dit is volgens de fokker gebeurd door een takje wat ze in haar oog kreeg toen ze klein was. Ze heeft er geen last van en ik merk ook helemaal niks aan haar, maar er is wel duidelijk een fel blauw litteken zichtbaar in haar oog. Bij de keuring was het lastig om vast te stellen of ze er nou blind aan is of er (deels) mee kan zien, ze knippert namelijk wel zodra je met je hand dichtbij komt. Omdat het wel heel duidelijk zichtbaar is in het oog, ga ik er vanuit dat ze er in elk geval niet 100% mee kan zien.

Nu hoorde ik op stal dat een (deels) blind oog / beschadigd oog niet goed tegen zon kan, dus nu heb ik een vliegenmasker gekocht met UV bescherming. Ik kan hier echter niet echt iets over vinden op internet. Is er iemand die hier meer van weet of dit kan bevestigen?
Alvast bedankt!

AnnemiekvM

Re: Vliegen / UV masker bij (deels) blind oog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:57

Wij gebruiken en UV werend masker voor ons paard. Zij heeft maanblindheid gehad en een beschading op het netvlies. Zij is daar blind aan, maar reageert wel op fel licht. Een masker is voor haar heel prettig.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 23:01

Mijn situatie is niet met die van jou te vergelijken. Maar mijn ruin is 3 jaar geleden door een trap van een ander paard, accuut zijn linkeroog kwijt geraakt. Dit is ook operatief verwijderd in de kliniek. Mij paard mist dus zijn beschadigde oog. Maar ik ben nu wel extra voorzichtig met zijn goede oog. En ook hij krijgt uit voorzorg een goed beschermend vliegenmasker om in de zomer. Ook met buiten rijden krijgt hij een masker om.

Ik zou dus een al beschadigd oog ook zo goed mogelijk beschermen. Al is het om te voorkomen dat vliegen een infectie veroorzaken en zijn litteken aangetast wordt. Het kan in die zin nooit kwaad om uit voorzorg een masker om te doen.

Voor zijn ongeluk vond ik met regelmaat zijn vliegenmasker in de weide ergens. Sinds zijn ongeluk laat hij hem braaf om.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 23:07

Hier ook 1 met maar 1 oog waardoor dus extra voorzichtig met dat ene oog :))
Ik heb een uv masker van Cashel.
Deze passen ook super dus krijgt ie ook niet af.
Zeker belangrijk om de ogen te beschermen, zeker als ze er praktisch nog maar 1 goede hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 23:26

Mijn haflinger had destijds een plekje op/in zijn oog, dierenarts laten komen en dit zou een tumor kunnen worden. Hij moest vrijwel altijd een uv-werende vliegenmasker dragen. Nu 2 jaar later is het plekje (nog) niet gegroeid.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 00:50

Mijn bijrijdpaard (haflinger) heeft op haar oog een tumor zitten en moet nu ook altijd buiten een uv kap op, kan groter worden door uv.

Pempy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 09:07

Dank voor jullie reacties! Goed om te weten dat een beschadigd oog dus idd beter beschermd moet worden tegen de zon. Ik ga het masker zo vaak mogelijk op doen als de zon schijnt :)