Kale plekken, jeuk, schilfers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MalaQ

Kale plekken, jeuk, schilfers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 18:06

Mijn paard heeft sinds enkele dagen ineens jeuk, schilfers en plekken die kaal worden. Hij wordt voornamelijk kaal in de oksels en flanken, en de jeuk zit voornamelijk in de manenkam. In de manenkam ook veel schilfers. Hij is verder in goede gezondheid, bijna 5 jaar oud en geen eczemer (tot nu toe iig nooit eczeem klachten gehad). Ik ontdek geen luizen... Wel is de afgelopen tijd zijn weerstand wat laag geweest door verhuizing van plekje en de daarbij komende stress. Echter is hij de laatste maand hier juist enorm van aan het bijkomen. Hij zit lekker in zijn vel, is vrolijk en enthousiast en op goed gewicht en energieniveau. Hij is wel enorm in de rui, en dit gaat ook makkelijk tot nu toe.

Heb hem vandaag in ieder geval een eczeemdeken op gedaan om erger te voorkomen. En uiteraard komt er een DA bij indien het niet verbeterd (is al een mail heen voor advies). Maar ben benieuwd of iemand van jullie bij het zien van de foto's al zegt "dat moet dit wel zijn".

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:17

Is het geen mijt?

MyChoice

Re: Kale plekken, jeuk, schilfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:21

Iets veranderd qua voer?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 18:23

Voeding laatste 3 maanden hetzelfde: onbeperkt hooi, dagelijks wat wortels, na werken 1 schep vezels en kruiden van voermeesters. Verder ben ik qua voer redelijk 'picky', en krijgt hij dus niks van brood, snoep etc.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 18:24

Nouvel schreef:
Is het geen mijt?

Zit dit niet voornamelijk aan de benen?

Suky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:25

Zou het schurft kunnen zijn?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:25

Eczeem kan ook later ontstaan. Mijn pony is me verkocht zonder eczeem (hij was toen ook 5) maar kreeg die zomer dikke vette eczeem helaas. Hij kwam oorspronkelijk vanuit de kust en was ook echt geen eczeempony dus bij hem is het wel echt later gekomen. Ik hoop voor je dat het iets oplosbaars is!

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 18:27

CastaMickey schreef:
Eczeem kan ook later ontstaan. Mijn pony is me verkocht zonder eczeem (hij was toen ook 5) maar kreeg die zomer dikke vette eczeem helaas. Hij kwam oorspronkelijk vanuit de kust en was ook echt geen eczeempony dus bij hem is het wel echt later gekomen. Ik hoop voor je dat het iets oplosbaars is!

Hè, balen is dat zeg! Kreeg jouw pony ook kale plekken op zijn lijf? Want daar zit mijn vraagteken. Mijn vorige pony was een eczemer, maar zij had nooit iets op haar lijf, alleen staart en manen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:29

MalaQ schreef:
CastaMickey schreef:

Hè, balen is dat zeg! Kreeg jouw pony ook kale plekken op zijn lijf? Want daar zit mijn vraagteken. Mijn vorige pony was een eczemer, maar zij had nooit iets op haar lijf, alleen staart en manen.

Oef dat is inmiddels alweer 5 jaar geleden bijna dus dat weet ik niet meer zo goed.. Ik weet vooral nog dat ik hem op een dag in de wei vond met een bloedend hoofd en me helemaal de T. schrok. Hij had echt z'n hele hoofd open, voorpluk compleet eraf, staart ook voor een groot deel kaal en heel veel plekjes op de manen. Manen zelf er niet af maar wel plekken op de huid daar. Voorderest geloof ik geen plekken op de rest van zijn lijf maar hij heeft inmiddels als jarenlang een alienpakje aan en gelukkig geen eczeem meer gehad.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:03

Die van mij krijgt dit door Luzerne. Niet gelijk, maar na een paar weken als ze het eet. Er schijnen vrij veel paarden niet tegen Luzerne te kunnen. De mijne stopt binnen een week na geen Luzerne meer te eten.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 19:24

MyChoice schreef:
Die van mij krijgt dit door Luzerne. Niet gelijk, maar na een paar weken als ze het eet. Er schijnen vrij veel paarden niet tegen Luzerne te kunnen. De mijne stopt binnen een week na geen Luzerne meer te eten.

Luzerne is wel een groot aandeel in zijn voer.. Dit eet hij echter al wel een maand of 3.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:26

Misschien eens een weekje stoppen en kijken of het daar vandaan komt? Die van mij krijgt al een paar jaar Luzerne in mindere mate. Toen overgegaan op fiber force en drie weken geleden werd het ineens onhoudbaar.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 15:43

Helaas nu ook onder zijn buik een schilferige, kale plek ontdekt. Dus ik denk dat ik sowieso maar een schimmelonderzoek laat doen voor de zekerheid. Kan ik dat in ieder geval uitsluiten of bevestigen.

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:51

Mijt kan ook over het hele lijf zitten, toevallig van de week foto’s van een stalgenootje gezien, haar paard had dit op de vorige stal gehad en was bijna kaal...

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:56

Ik vrees dat dit wel eczeem is. Ik heb ook een eczemer en die had in het eerste jaar ook overal schuurplekken. Ook oksels, zelfs achterop zijn rug/bovenop zijn billen waar geen wrijving is. Echt overal. Het beste is een eczeemdeken opdoen. Vergeet niet dat mocht het eczeem zijn, het kwaad dan al geschied is. De jeuk is er al alleen hiermee kun je wel erger voorkomen. Ook met een deken kunnen ze blijven schuren. Wat ik deed is eerst goed wassen met bethadine shampoo van top tot teen, deken met hals erop en dan elke dag de plekken insmeren met een verfrissende middel. (eczeemzalfjes, iets verzorgends voor op de huid)

Dit ziet er naar mijn mening niet uit als mijt. Ja mijt kan overal ontstaan maar naar mijn mening begint dat wel echt bij de benen. En meestal bij de achterbenen maar dat is per paard natuurlijk verschillend.

ps: Goed dat je hem laat onderzoeken! :j

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 15:59

Oei, dat zou echt zo balen zijn als het wel eczeem is... Heb inderdaad direct gisteren een eczeemdeken gehaald die hij nu op heeft onder het mom van baadt het niet, schaadt het niet :j

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:22

Dit zijn exact de plekken die mijn luzerne allergie paard heeft.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:25

Of schimmel?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 16:30

MyChoice schreef:
Dit zijn exact de plekken die mijn luzerne allergie paard heeft.

Ik zal stoppen met voeren van luzerne voor de zekerheid, echter krijgt hij dit wel maar minimaal dus het zal me alsnog wel verbazen als dat het is.. Maar wie weet!
Zal daarnaast een parasitologisch onderzoek en schimmel onderzoek aanvragen, dus even wat haren opsturen van de aangedane plekken. Ik ben benieuwd..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:36

Of luizen?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 18:12

tengeltje11 schreef:
Of luizen?

Dat dacht ik als eerste, ook vanwege tijd van het jaar.. maar ik kan echt niets vinden van eitjes of luizen zelf. Maar ook dit zou neem ik aan in een parasitologisch onderzoek naar voren moeten komen dus wie weet.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 20:11

Even voor de volledigheid van het topic. Hij is negatief getest voor schimmels en parasieten. Toch wordt hij nu behandeld voor eventueel mijt gezien het klinisch beeld. Hij is overigens verder rustig en niet aan het schuren met zijn deken, dus dat is fijn, jeuk lijkt echt veel minder :)

Mogelijk dus toch een eczemer, of 'gewoon' een hele heftige rui.. Als de klachten nog langer aan blijven houden wordt er een allergietest uitgevoerd, maar hopelijk komt het gewoon tot rust als hij door zijn rui is en met de behandeling nu.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:07

Klinkt inderdaad dan toch alsof het eczeem is. Volgend jaar preventief een deken op en dan merk je het vanzelf dnek ik :) fijn dat de jeuk nu minder is!