Welke voeding?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janny18

Welke voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 17:28

Hallootjes.

Ik had even een vraagje ivm goede voeding. Ik heb een haflingerxqh merrie van 15j, haar zoon van nu 2 jaar (haflinger) en twee mini-shetterds.
Ze kregen tot nu toe gewoon hooi en basiskorrel met pavovital en de tweejarige krijgt podo grow van pavo.
Nu zijn we overgestapt op voordroog wegens meerdere voordelen voor ons. Maar hoe pak ik dit nu aan?
Uitgerekend gaan ze samen nu 25kg voordroog krijgen en de pavo vital voor vitaminen.
Maar nu vraag ik me af, moet mijn ruintje nu nog steeds zijn brokken krijgen of niet?
Hij groeit nog in spurten en heeft snel de neiging te slank te worden dan te dik vandaar dat hij nu ook speciale brok krijgt.
Ik heb nog nooit echt met voordroog gewerkt dus wilde toch wat adviezen/ervaringen.
Gewichten zijn ong 100kg per shet, 500kg merrie en pak 300-350 voor men tweejarige.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 17:35

Ik zou voorlopig nog hetzelfde voeren en pas aanpassingen gaan doen wanneer je merkt dat het nodig is.
Waarom eigenlijk de overstap naar voordroog? Je bent eigenaar van sobere rassen en op hooi deden ze het tot nu toe goed. Waarom dan toch deze risicovolle overstap?
Je moet hier niet per se op antwoorden in dit topic, maar leg zeker voor jezelf goed de voordelen die je nu voor ogen hebt langs de mogelijke nadelen van sobere rassen op voordroog.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 18:19

Gini schreef:
Ik zou voorlopig nog hetzelfde voeren en pas aanpassingen gaan doen wanneer je merkt dat het nodig is.
Waarom eigenlijk de overstap naar voordroog? Je bent eigenaar van sobere rassen en op hooi deden ze het tot nu toe goed. Waarom dan toch deze risicovolle overstap?
Je moet hier niet per se op antwoorden in dit topic, maar leg zeker voor jezelf goed de voordelen die je nu voor ogen hebt langs de mogelijke nadelen van sobere rassen op voordroog.

Omdat het voor ons makkelijker en voordeliger is. Goedkoper, minder sleuren, plaatsbesparender en mijn merrie heeft stofallergie en nog een pony met een hoest. Dus gingen we voordroog PROBEREN.
We zijn nu met een 'testbaal' bezif om te zien of alles goed blijft gaan om standaar voordroog te gebruiken. Als er problemen van komen of ze worden er echt te dik van gaan ze meteen weer op gewoon hooi

Gini

Re: Welke voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:49

Dat is heel verstandig! +:)+ Ik zou dus zeker in de rest van het voerschema vooralsnog geen aanpassing doorvoeren. Dan kan je rustig bekijken hoe ze het hier op doen.