Mijn paard loopt sinds vier werken rechtsvoor niet goed. Het is echt maar minimaal. Nu ben ik twee weken geleden met haar naar de dierenarts geweest. Ze vermoedt dat het uit de hoef komt. Haar hoef is twee keer voor en achter uitverdoofd en nadat ze op de foto was geweest, liep ze eindelijk rad (na vijf minuten nog niet). Hoef is ook op de foto geweest, maar dat ziet er gelukkig prima uit (geen verbening, hoefkatrol, o.i.d.) Ik moest haar medicijnen en twee weken rust geven. Ik heb haar nu voor de eerst keer weer rustig aan de longe gehad, maar ze loopt nog precies hetzelfde. Het is niet slechter maar ook zeker niet beter geworden. Ik moest na twee weken (nu dus) weer terugkomen en dan zou ze een cortisonen injectie geven (volgens mij zei ze cortisonen, soms krijg je echt teveel info bij de da ). Tweede mogelijkheid is om hoger nog uit te verdoven, omdat de gevoeligheid daar ook nog vandaan kan komen. Het is niet het eerste waar ze aan denkt, maar omdat ze zo minimaal kreupel is, is het wat lastig om vast te stellen, het is echt wel een puzzel. Nu ben ik wel benieuwd of jullie ook ervaring hiermee hebben? Wat moet ik doen injectie, hoger uitverdoven, nog meer rust geven? De da vermoedt dat het dan een ontsteking... Ik heb er weer een heel verhaal van gemaakt, alvast bedankt voor het lezen en jullie reacties.
Ik zou eerder nog een keer hoger uitverdoven. Die van mij had soortgelijke klachten en daar bleek t na meerdere onderzoeken en uiteindelijk toch hoger uitverdoven uit zn knie te komen. Daarop een echo en toen was zichtbaar dat t bandje achterin zn voorknie schade had. Injecteren kan altijd nog.
Er zijn dus alleen röntgenfoto's gemaakt en geen peesscans? Als hij na het uitverdoven goed liep zal het hoogstwaarschijnlijk in de hoef zitten lijkt me. In de voet zitten ook veel pezen en banden. Wel apart dat je dierenarts daar niet naar gekeken heeft?
Ik weet niet of er nu alleen een dierenarts is langs geweest, maar misschien is het ook een idee om hem een keer op een kliniek te laten onderzoeken?
Er zijn wel een aantal 'non invasieve' testjes die je zou kunnen doen.
Vraag een dier fysio om te voelen: die kunnen dat minstens zo goed als de da. Dwz: laten lopen (rechtuit stap draf, cirkel op het harde en het zachte) en dan de rug, benen, of hoe het maar uitkomt masseren en aftasten. En dierenarts Leibbrandt is er precies in om aan de longe het dier in verticale balans te brengen en te kijken of de kreupelheid erger of juist minder wordt.
En mensen uit 'de school van' DA Laarakker kunnen met de Lecherantenne en de biosensor meten waar het niet goed zit.
Cortisol/ cortison wordt gebruikt om ontstekingen te remmen - dat kan een zegen zijn, maar zonder echte diagnose terwijl het dier niet veel pijn heeft ben ik geen fan.
Suzanne F.
Geplaatst: 19-04-20 09:59
Zijn er geen scans gemaakt? Ik denk eerder aan een hoefbandje/collateraalbandje.
Babootje
Geplaatst: 19-04-20 10:08
Suzanne F. schreef:
Zijn er geen scans gemaakt? Ik denk eerder aan een hoefbandje/collateraalbandje.
Ja ik mis ook beeldmateriaal van de collateraalbandjes.
Kendra
Geplaatst: 19-04-20 10:10
Eens met Suzanne. Een scan kost je de kop niet en dit lijkt er wel een beetje op. Behandeling is nogal verschillend, dus als je nu geen uitsluitsel hebt altijd even laten scannen.
Wij zijn naar de kliniek geweest, daar zijn foto's gemaakt, inderdaad geen echo's of scans. De dierenarts gaf wel aan dat er allemaal banden en pezen zitten die het het probleem kunnen veroorzaken. De collateraalbandjes heeft zij niet specifiek genoemd (heb er ook nog nooit van gehoord). Ik ga even op internet kijken en als ik een afspraak maak, zal ik haar dit meteen voorleggen. Een scan maken, lijkt inderdaad een goed plan! Ik ben twee maanden geleden bij de chiropractor geweest; zij merkte als eerste op dat ze niet helemaal goed liep (ik heb het zelf niet eens gezien) en dat het daarna erger kon worden. Dat is niet gebeurd, heb daarna gewoon weer gereden, was ook niets aan de hand. Ik ben meer thuis gaan rijden in de buitenbak i.p.v. in de manege en toen is het dus aan het licht gekomen. Denk dat het rijden in onze buitenbak (toch iets minder fijne bodem) de trigger geweest is .... ondanks ze nog steeds minimaal kreupel is, een leek ziet het niet eens.
Er is dus niet iets duidelijks vast gesteld. Ik zou het paard gewoon een tijdje rust geven. D.w.z. niet rijden,wel weidegang of paddockgang. Beginnende hoefbevangenheid moet wel uitgesloten zijn voor je je paard op de wei gooit uiteraard! Dat is het probleem met vage kreupelheden,het kan vanalles zijn en de behandelingswijzen kunnen dus ook erg verschillen.