slappe mest op de wei, normale mest op stal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MairiMacBran

slappe mest op de wei, normale mest op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 12:23

Sinds een paar dagen zie ik dat de mest van onze Shetlander op de wei wat slap is. De mest die ik 's ochtends uit de stal haal is normaal tot vrijwel normaal. Pony eet goed, is levendig en ziet er goed uit. Hij mest ook niet vaker dan normaal, alleen de consistentie is anders.
Er is niets veranderd qua voer(beleid), weidegang oid. Twee weken geleden heb ik wormonderzoek laten doen bij Worm&Co en buiten een miniem aantal bloedwormeitjes is er niets gevonden, ook geen zand, hoewel dat niet zoveel zegt. Behandeling was niet nodig. Ze krijgen elke maand een psylliumkuur van een week.
Iemand een idee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:26

denk dan dat het van het gras zelf komt.
gras is vochtiger dan hooi.
ik denk ook dat er nog niet heel lang/hoog gras staat?
dan is het vrij fijn van structuur.
denk dat je het daar in moet zoeken.
zal ook vast wat meer suikers in zitten doordat het droog is en koude nachten.

kijk of het verbeterd als je je pony wat minder lang op het gras zet en plakje hooi er bij?

lees anders dit ook even

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/d ... jaarsgras/

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 12:36

Ze staan 's winters en zomers buiten, dus veel gras staat er nooit. Het jonge gras komt nu natuurlijk wel op. Ze krijgen hooi bijgevoerd op de wei, maar dat eet hij niet, af en toe een hapje als hij langs komt lopen.
Minder lang op het gras wordt heel lastig. Hij heeft een knietje dat regelmatig op slot staat en hij moet dus zoveel mogelijk en zo lang mogelijk bewegen. We hebben een stukje verhard voor de stallen waar hij kan rondlopen, maar in de praktijk doet hij dat dus niet, dan gaat ie staan suffen. Zijn maatje gaat hem dan bovendien lastig vallen, hij is nogal een onderdanig type en het maatje dominant. Op de wei hebben ze genoeg ruimte om elkaar uit de weg te gaan of op te zoeken. Apart van elkaar zetten zorgt voor paniek bij beiden.

Link had ik al gelezen maar dat is dus lastig om toe te passen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:54

begrijp ik, is soms moeilijk om iets te veranderen.
misschien nog even aankijken dan of het nog verbeterd?
verder geen tips.
eventueel probeer je een supplement, maar dat geeft ook geen zekerheid of het helpt

MairiMacBran

Re: slappe mest op de wei, normale mest op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 12:59

Ik ben in ieder geval van plan om de psylliumkuur wat te vervroegen. Schrale wei=zand natuurlijk. De grotere pony heeft nergens last van.

liesell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 09:26

Misschien is het vergezocht, maar is er recent op de stal veel veranderd? Nieuwe paarden welke hij ziet als hij op het land staat? Nieuwe samenstelling op het land? Veel omgevingsstress als hij buiten staat? Hier stond een paard die dan altijd gelijk aan de dunne ging door veranderingen/stress.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 10:18

Nee, helemaal niets veranderd. Ze staan met z'n tweeën sinds december bij ons, op hun vorige adres stonden ze ook al een paar weken samen voordat ze hier kwamen. De grotere pony is wel heel dominant maar niet fysiek en hij heeft genoeg ruimte om hem te ontlopen. Ze staan echter altijd samen. Geen andere paarden. De wei ligt wel aan de doorgaande weg waar veel (landbouw)verkeer langs komt maar ze bewegen nog geen oor als er wat langsdendert, alleen voor een hardloper met een oranje shirt schieten ze nog wel eens weg.
Ik heb na overleg toch nog wel ontwormd en daarna is het wel beter geworden, maar nog wel af en toe een wat nattere hoop.