Paard heeft ontzettende jeuk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sneeuwvlok23

Paard heeft ontzettende jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 10:09

Hoi allemaal,

Al een tijdje heeft mijn verzorgpaard enorme jeuk op haar buik. Dit heeft ze elk jaar wel rond de tijd dat het weer warmer begint de worden, maar dit jaar is het erger dan normaal. Regelmatig ligt ze in de bak op haar buik te schuren en elke keer dat je met je hand over haar buik gaat, begint ze heftig met haar hoofd te schudden - oftewel, het jeukt enorm.

Recentelijk is ze positief getests op cushing en hier krijgt ze nu ook medicijnen voor. We kwamen erachter dat ze cushing had, doordat haar uiers ineens begonnen te groeien terwijl ze 28 jaar is en ze nog nooit een veulen heeft gehad. Er kwam zelfs melk uit... De plek waar ze enorm veel jeuk heeft is nu ook bij haar uiers (spenen? geen idee hoe je het noemt :+ ). Je hoeft er maar met je hand in de buurt te komen om te kriebelen, en ze laat al weer zien dat ze er erg veel last heeft van jeuk. We zijn nu een aantal dagen begonnen met haar buik wassen met een ontsmettingsmiddel (volgensmij betadine) en smeren haar buik/uiers iedere dag in met zalf. Helaas heeft niet toch nu toe echt nog niks uitgehaald...

Zelf vermoed ik dat haar hormoonbalans gewoon erg uit balans is door cushing en dat ze daardoor jeuk heeft bij haar spenen. En als dit zou kloppen, hoe kan je dit effectief behandelen? Ik vroeg me daarom af of jullie misschien tips of ideeën hebben over hoe we dit het beste kunnen aanpakken!

Alvast bedankt :)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:25

Jeukplekken smeer ik bij mijn zomer-eczeem paardje in met sudo-creme, en verder zo min mogelijk andere zaken om de huid niet teveel te verstoren. Zijn grootste jeuk zit ook op de buik, vlak voor zn koker (het is een hij immers), maar vergelijkbaar bij wat jij beschrijft.

Lees ik goed dat ze dit altijd al in meerdere mate heeft gehad? Dan zou ik haast denken dat ze toch last heeft van wat zomer-eczeem en dat dit wellicht door de cushing en/of leeftijd sterker aan het worden is. Zomer-eczeem zie je ook wel met alleen maar die specifieke jeuk op de buik, en dus niet bij de manen en de staart. Maar er is ook nog heel veel onduidelijkheid over hoe het precies zit dus het blijft ook gissen aan de hand van de symptomen vaak.

Heeft ze een deken op?

troi

Re: Paard heeft ontzettende jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:19

Dit is de tijd dat best wat paarden luizen hebben. Ik zou dat even goed uitzoeken

Sneeuwvlok23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 21:24

Serenity350 schreef:
Jeukplekken smeer ik bij mijn zomer-eczeem paardje in met sudo-creme, en verder zo min mogelijk andere zaken om de huid niet teveel te verstoren. Zijn grootste jeuk zit ook op de buik, vlak voor zn koker (het is een hij immers), maar vergelijkbaar bij wat jij beschrijft.

Lees ik goed dat ze dit altijd al in meerdere mate heeft gehad? Dan zou ik haast denken dat ze toch last heeft van wat zomer-eczeem en dat dit wellicht door de cushing en/of leeftijd sterker aan het worden is. Zomer-eczeem zie je ook wel met alleen maar die specifieke jeuk op de buik, en dus niet bij de manen en de staart. Maar er is ook nog heel veel onduidelijkheid over hoe het precies zit dus het blijft ook gissen aan de hand van de symptomen vaak.

Heeft ze een deken op?

Bedankt voor je reactie! Ja, ze heeft altijd al wel een beetje jeuk gehad, maar dit jaar is het veel heftiger dan normaal... Zomer-eczeem hebben we inderdaad ook al aangedacht, maar aangezien het echt op de onderkant van haar buik zit leek me dat een beetje sterk. Maar nu je zegt dat het ook echt alleen bij de buik kan voorkomen, kan ik het nog een keertje aankaarten bij de eigenaar. Ze heeft nu geen deken op, maar daar wordt ook overna gedacht.Wie weet dat het een reactie is op vliegjes...

Ik heb vanmiddag haar buik nog een keertje geïnspecteerd en toch ontdekt dat er op de rest van haar buik kleine, kale plekken te vinden zijn van het schuren. Ik hoef er maar mijn vinger op te leggen, of ze geeft al aan dat het daar jeukt. Die kale plekken zijn volgensmij een teken van eczeem, dus wie weet dat we toch in die richting moeten gaan denken ja

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 06:37

Wij hebben zo'n oude merrie op stal gehad bij wie ze elke dag de druk van t uier af moesten halen door de "melk" eruit te laten spuiten.
Wanneer ze dit een paar dagen niet hadden gedaan, kreeg ze ook zoveel jeuk.
De eigenaar van die paard, moest dit trouwens doen op aanraden van de dierenarts. Verder niks met dr aan de hand, maar wel al 36 jaar...

Even een edit. Dit paard is nooit getest op PPID, maar had verder wel dingen als die rare vacht etc.
Laatst bijgewerkt door Rambogirl op 18-04-20 07:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 07:10

Jeuk op de buiknaad uier/koker hangt vaak ook samen met voeding...Vaak is gras een boosdoener( hangt de jeuk samen met weideseizoen?)
Zou kijken of er iets in voeding is veranderd? Wat krijgt ze aan bijvoeding naast ruwvoer? Door suikers te verlagen vaak al veel winst te behalen...

Mijn pony schuurde jarenlang zijn gehele buik open( en deels zijn manenkam) 2 jaar geleden voer aangepast naar onbeperkt hooi, beperkt gras ( 2 uur per dag in lang uitgebloeid gras) en een suikerarm voer( metazoa timotexx+ superfit broxx)
En vorig jaar voor het eerst lange manen behouden en buik totaal niet geschuurd..

Resultaat zag je dus echt pas na langere tijd voeraanpassing..

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:39

Heb je de dierenarts gecontacteerd over de jeuk? Als je al iets wil smeren om het tijdelijk te verlichten werkt zalf met tea tree vaak goed.

Sneeuwvlok23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 22:51

Bedankt voor de reacties!
@Rambogirl, interessant! Komende week komt de dierenarts een ronde doen bij de paarden, dus ben benieuwd of zij hier iets soortgelijks over zal zeggen. Wel frappant dat jouw oude paard dus ook melk geeft.

@Vleddertje1, ze heeft dit jaar nog niet veel op de weide gestaan. We hebben een klein veldje waar ze nu bijna elkaar dag hoogstens een paar uur op staat. De rest van de dag staat ze in de paddock en 's nachts op stal. Over een paar weken is de weide gereed en kunnen ze eindelijk de wei op. We zijn sinds een paar dagen op ander voer overgeschakeld voor haar. Ze kreeg eerst vitalbrok, bix, zemelen, glucosamine en hooi. Nu krijgt ze alleen nog suikerarme muesli, een klein beetje glucosamine en vitalbrok. Dus we hopen dat nu de suikers wat omlaag zijn, dat het langzamerhand de betere kant op gaat!

Ook proberen we haar buik elke dag te wassen met water en wat druppels tea tree tee erin. Daarna smeren we 'itch free gel' op de plekken waar ze jeuk heeft. Dit doen we nu bijna een week (?), maar wie weet dat we ook te snel resultaat willen zien...

Sneeuwvlok23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 22:51

SandAndOak schreef:
Heb je de dierenarts gecontacteerd over de jeuk? Als je al iets wil smeren om het tijdelijk te verlichten werkt zalf met tea tree vaak goed.

Ja, die komt volgende week! Ben erg benieuwd naar haar mening.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 23:29

Ook aan mijten gedacht? Komt vaker voor op de benen maar ook (bij mijn paard met lage weerstand) op de buik gezien.

Sneeuwvlok23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 10:28

Zou kunnen... We gaan gewoon van alles proberen en hopen dat er iets is dat aanslaat. De dierenarts is langsgeweest en heeft niet echt iets geks kunnen ontdekken. Wel hebben we het advies gekregen haar te scheren. Doordat ze PPID heeft houdt ze haar wintervacht nog langer vast dan normaal, dus daardoor zou ze ook jeuk kunnen hebben. Gisteren dus geschoren, en wat een vracht kwam daar vanaf! Ze was eerst zo'n bolletje wol en daar is nu weinig meer van over, haha. Hopelijk helpt het wel. Ook gaan we haar nu een vliegendeken aan doen als ze buiten staat en blijven we zalf smeren.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 11:34

Google eens op Insulineresistentie (IR). Dat zou deze jeuk kunnen veroorzaken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:02

Het is wel gebruikelijk dat de culicoidemug steekt onder de buik.
Dus het kan daardoor komen.
Dan zou ik iets smeren tegen die mugjes want die kunnen daar nog steeds bij met deken.
In het zomereczeem topic staan wel de laatste bevindingen wat goed werkt. (ik heb een tijd geleden een paard met eczeem gehad maar weet niet zoveel van de laatste ontwikkelingen, ik smeerde met derfen en dat werkte wel)