IJslandertje in de lappenmand; ervaringen gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Doyal

IJslandertje in de lappenmand; ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 17:55

Hallo allemaal,

Afgelopen maandag, 2e paasdag, trof ik mijn vriendje Kàri met een kreupel, bebloed en dik been aan op de paddock. Kàri is een bijna 4 jarige IJslandse ruin, staat lekker 24/7 buiten met 3 andere ijslandse ruinen maar blijkbaar hadden ze elkaar even niet zo lief gevonden. Zijn leeftijdsgenootje liep namelijk ook niet zo lekker. Kàri is van mij sinds augustus 2019 en is mijn eerste echte eigen paard. Best even schrikken dus toen ik hem zo aantrof dus snel contact gezocht met mijn stalgenoten en die waren er met een minuut of 10. Conclusie; toch maar even de dierenarts bellen want het is wel echt heel erg dik..

Gelukkig was die er binnen een half uur en heeft hem onder sedatie geschoren.

Even voor het idee, zijn been zag er toen zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Het wondje bloedde wel flink maar was niet heel groot. Bij het spoelen leek de wond ook niet heel diep maar waarom dat been dan zo giga dik was en hij zo veel pijn had, bleef onduidelijk. Voor de zekerheid heeft de dierenarts toen toch maar verder onderzocht hoe diep de wond eigenlijk was waarbij bleek dat de wond wel degelijk tot op het bot kwam én naar de gewrichten ook nog z'n 3 cm naar beneden ging.
Dat betekende dat hij verder onderzocht moest worden in de kliniek of het bot beschadigd was en of de gewrichten ook waren betrokken bij de wond.

Snel alles klaar gemaakt en de trailer op naar de kliniek. Samen met het stabielste paardje van de kudde want er staat een 1,5 paardstrailer op stal zonder tussenschot dus om hem daar verdoofd alleen op te zetten was geen goede optie. Zo had hij ook nog wat steun dus hij liep gelukkig vrij gemakkelijk de trailer op.

Bij de kliniek aangekomen was hij al weer redelijk wakker dus is hij nogmaals verdoofd voor de foto's.

Daar stond mijn arme ventje dan;
Afbeelding

Op de foto's bleek dat er toch wel een stukje bot beschadigd is en dat er wat losse botsplinters in het botvlies zitten. De dierenarts hoopt dat deze vanzelf oplossen en dat er niet nog meer botsplinters komen. Die zouden dan eventueel nog operatief verwijderd moeten worden. *slik* ;(

Afbeelding

Het goede nieuws was dat hij wel weer mee naar huis mocht :+:

Wederzien met zijn vriendje voor ze weer de trailer in gingen;

Afbeelding

Dus zo kwamen we om 20 uur weer thuis aan. Snel een paddock op orde gemaakt waar hij kan staan want hij moet zo veel mogelijk rust houden. Op stal leek me niet verstandig voor een paard die dat niet kent en als het niet absoluut noodzakelijk is. Hij mag wel wat rond scharrelen maar geen gekke bewegingen maken. Voor nu heeft hij een 4-daagse antibiotica-kuur, novacam en een verband wat drainage opvangt die er na 4 dagen weer af mag (vrijdag dus). Daarna mag hij ook weer iets meer bewegen. Duimen dus dat hij zich tot die tijd rustig houdt.

Een foto van de volgende ochtend. Gelukkig is hij zijn gevoel voor humor nog niet kwijt :+

Afbeelding

En wat foto's van hoe hij er verder nu bij staat, heb 't wel enorm met 'm te doen :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Over 4 weken moeten we weer terug voor nieuwe foto's en wordt er bekeken of er nog meer bot is aangedaan. Mochten er lezers zijn die er ervaring hiermee hebben of tips hebben; dan ben ik daar heel benieuwd naar! Houdt het wel lief aub want ik doe m'n uiterste best voor m'n beestje :o

Voor nu heb ik JointPower besteld en krijgt hij rozebottels en brandnetels voor de ondersteuning van zijn herstel. Baat het niet dan schaadt het niet, zullen we dan maar zeggen.

Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat we lekker lange ritten samen gaan maken als hij daar oud genoeg voor is dus duimen jullie mee voor goed herstel? :j Mocht er interesse voor zijn om zijn herstel mee te lezen dan wil ik dit topic daar over wel blijven updaten :) Als het topic daarvoor niet op de goede plek staan dan is het natuurlijk geen probleem als het verplaatst wordt.

Afsluitend nog even een foto van vrolijke, gezonde Kàri in zomervacht. Daar gaan we voor <3

Afbeelding

Naskur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:25

Sterkte, hopelijk knapt hij snel weer op. :)

Anoniem

Re: IJslandertje in de lappenmand; ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:30

Dan denk je dat het meevalt, omdat het wondje klein is... Krijg je dit te horen.

Heel veel succes met het herstel van Kàri ;)

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:37

Ik heb helaas geen tips, maar ik vind dat je goed hebt gehandeld TS! +:)+
Veel beterschap voor je paardje, hopelijk is hij snel weer de oude!

Doyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 18:39

Bubblewrap schreef:
Dan denk je dat het meevalt, omdat het wondje klein is... Krijg je dit te horen.

Heel veel succes met het herstel van Kàri ;)

Ja, zeker! Ik zat met bibberende benen van de zenuwen in de auto. Het besef dat als het wel mis is, je voor hele nare keuzes komt te staan, was ineens heel duidelijk :( Maar de kans op volledig herstel is goed, dus ik probeer positief te blijven :j

Doyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 18:40

Naskur11 schreef:
Sterkte, hopelijk knapt hij snel weer op. :)

marjo1996 schreef:
Ik heb helaas geen tips, maar ik vind dat je goed hebt gehandeld TS! +:)+
Veel beterschap voor je paardje, hopelijk is hij snel weer de oude!

Dankjulliewel!

Doyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 08:33

Is er niemand die ervaring heeft met een wond tot op het bot waarbij wat botbeschadeging is? Ik zou zo graag iets uit persoonlijke verhalen iets lezen over het herstel en de prognose :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:39

Doyal schreef:
Is er niemand die ervaring heeft met een wond tot op het bot waarbij wat botbeschadeging is? Ik zou zo graag iets uit persoonlijke verhalen iets lezen over het herstel en de prognose :)

Ik ken geen verhalen van echt een botbeschadiging. Maar waar ik vroeger stond met mijn paard, hebben 2 paardjes een wond door schrikdraad opgelopen die door de pezen heem gesneden heeft. Heeft lang geduurd, maar beide paardjes zijn hersteld. Enkel met hoeven krabben konden ze het been niet meer zo makkelijk in bepaalde hoek buigen. Deed geen pijn, maar de beweging ging gewoon niet meer.

Met lopen hadden ze, op lichte stijfheid de eerste minuten, geen last meer van. Hebben beiden nog enthousiast hun buitenritten gelopen, jarenlang.

Geen idee hoe het nu met ze gaat, is alweer 10 jaar geleden.

Doyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 21:51

Dilan93 schreef:
Doyal schreef:

Ik ken geen verhalen van echt een botbeschadiging. Maar waar ik vroeger stond met mijn paard, hebben 2 paardjes een wond door schrikdraad opgelopen die door de pezen heem gesneden heeft. Heeft lang geduurd, maar beide paardjes zijn hersteld. Enkel met hoeven krabben konden ze het been niet meer zo makkelijk in bepaalde hoek buigen. Deed geen pijn, maar de beweging ging gewoon niet meer.

Met lopen hadden ze, op lichte stijfheid de eerste minuten, geen last meer van. Hebben beiden nog enthousiast hun buitenritten gelopen, jarenlang.

Geen idee hoe het nu met ze gaat, is alweer 10 jaar geleden.

Dankjewel voor het delen van je ervaring :) Als ze maar pijnvrij zijn, dat is het belangrijkste!

Voor zover bekend is er bij Kàri gelukkig geen peesbeschadiging. Hij loopt er ook gewoon goed mee dus ik verwacht ook dat de schade die er is, vooral botsplinters zouden kunnen zijn en ik ben heel benieuwd hoe het herstel daarvan is. Maar misschien is het iets wat niet vaak voorkomt :)

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:59

Er loopt een topic over een vergelijkbaar incident, met een schimmeltje. Ik weet de naam even niet meer, het was nog niet zo lang geleden!

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:59

Doyal schreef:

Ja hier een ijslander met een vergelijkbaar probleem. Pb maar als je het hele verhaal wilt horen. ;-)

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 23:26

Ach wat naar. Ik duim voor jullie dat hij weer gauw opknapt. Sterkte! ☘️

Doyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 11:36

Pimpelpaard schreef:
Doyal schreef:

Ja hier een ijslander met een vergelijkbaar probleem. Pb maar als je het hele verhaal wilt horen. ;-)

PB gedaan! :)

Doyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 11:36

dimma schreef:
Ach wat naar. Ik duim voor jullie dat hij weer gauw opknapt. Sterkte! ☘️

Dankjewel!

Doyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 11:46

Voor degenen die het leuk vinden om te lezen; Meneertje koekepeertje mocht vrijdag verlost worden van het verband wat hij er op de kliniek heeft omgekregen. Nu moet ik het 2 x daags schoonmaken en opnieuw verbinden aangezien ik hem liever niet op stal wil hebben :)

De wond ziet er inmiddels zo uit Afbeelding
Ik heb het idee dat er wel wat wildvldes groeit maar ik masseer het nu voor ik het weer verbind en smeer het daarna in met honingzalf. Zal vanmiddag even kijken of ik calendulazalf kan vinden. Hij krijgt ook zijn praatjes weer een beetje terug en op de 1 of andere manier zakt zijn verband ook regelmatig af terwijl ik het toch best strak trek. Hij begint er ook wat aan de krabben met zijn hoofd dus dat helpt vast ook niet mee mocht iemand daar nog tips voor hebben :)

En nog een foto van meneer die dacht wel even met zijn neus in de wondspoelvloeistof te kunnen zitten
Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:59

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:03

Hou het gewoon bij de honingzalf. Wij hebben een pony met een enorme wond op de kogel gehad. Bijna tot in het gewricht. Is goed genezen. Honingzalf heeft genezende krachten, houdt de wond soepel en helpt wildvlees voorkomen.

PS heb je kunnen vinden waaraan hij zich heeft verwond, denk je dat hij het met zijn eigen hoeven heeft gedaan of een klap van een ander?

Doyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 19:46

AM01 schreef:
Hou het gewoon bij de honingzalf. Wij hebben een pony met een enorme wond op de kogel gehad. Bijna tot in het gewricht. Is goed genezen. Honingzalf heeft genezende krachten, houdt de wond soepel en helpt wildvlees voorkomen.

PS heb je kunnen vinden waaraan hij zich heeft verwond, denk je dat hij het met zijn eigen hoeven heeft gedaan of een klap van een ander?

Excuus voor de late reactie. Waarschijnlijk een klap van een ander. Hebben niets kunnen vinden..

Doyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 19:52

Even een uppje;

Kàri zijn been is 6 weken geleden weer op de foto gezeten en de botsplinters waren weg. Het wondje is inmiddels ook weer helemaal genezen. Alleen de witte haren rondom verraden nog dat daar onlangs iets is geweest. Het botvlies was destijds nog wel wat geïrriteerd dus hij staat nog apart van de rest. Hij moest 6 weken nog rustig aan doen dus sinds deze week pak ik hem weer wat op en volgende week gaat hij langzaam aan weer in de kudde geïntroduceerd worden. Hij is 2 weken terug ook door de cranio sacraal therepeut behandeld en da theeft hem zeker goed gedaan. Wat me wel opvalt is dat hij voornamelijk met het been waaraan hij gewond was, vanuit de schouder stijf is en heel licht onregelmatig loopt. Hij vind 1 kant op lopen ook echt niet prettig. Natuurlijk ook wel logisch dat hij stijf is en mogelijk litteken weefsel wat weer soepel moet worden. Zijn hier toevallig mensen die daar ervaring in hebben? Ik hoop uiteraard dat het met grond-en longe werk weer soepeler gaat worden maar wil natuurlijk wel voorkomen dat er meer schade ontstaat óf door moet hem lopen terwijl het toch abrnormaal blijkt te zijn dat hij er nog wat last van heeft. Nou ben ik af en toe ook wel een enorme zeurpiet als het om paarden gaat en soms wat te bezorgd :)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 20:04

Ik hem even laten nalopen door een osteo. Misschien is het was je zegt, misschien anticipeert hij op pijn en loopt hij daarom nog wat moeilijk en moet hij gewoon weer leren dat het geen pijn meer doet. maar het kan best zijn dat door het compenseren en misschien ook wel door de klap zijn lichaam ergens anders ook een beetje uit balans is of ergens een blokkade zit. Of het wondje was niet het enige en hij heeft nog ergens een blessure, dat kan ook. Neem het in elk geval wel serieus, Ijslanders zijn over het algemeen geen watjes dus als ze ongemak laten zien, dan moet je er meestal ook echt wat mee. Nog een keer evalueren met je dierenarts kan natuurlijk ook geen kwaad.