Mijn 8 jarige Fjord X Pinto kruising heeft vermoedelijk een Pollen-allergie. Dit begon plotseling vorig jaar met enorm veel last tijdens het trainen op de buitenbak. Onze buitenbak ligt naast diverse velden waar van alles bloeit en groeit. Omdat ik toen niet echt aan buiten rijden deed, merkte ik alleen last op de buitenbak. Het gaat van simpel briesen, tot hoofdschudden. Wanneer hij dus flink last krijgt, gaat hij echt slaan met zijn hoofd en ook met een voorbeen lichtjes slaan tijdens het lopen. Vervolgens wordt hij zwaar en sterk in de hand.
Ga ik de binnenbaan in, is het ook gelijk weg.
Dit jaar pakken we het buitenrijden flink weer op. En zoals verwacht, is het flink pollen tijd. Ik merk stukken waar hij alleen briest, en stukken waar we echt langs bloeiende velden gaan en hij begint te slaan met zijn hoofd. Nu laat ik de teugels op losser contact en heb ik er zelf niet veel last van. Maar mijn paard uiteraard wel.
Aangezien we nog een Pollen-allergie pony op stal hebben, herkende zijn baasje alle symptomen en heeft ons ook buiten gezien.
Zo geeft zij de tip om lavendel olie op zijn kaaklijn te smeren. Dit verzacht de prikkeling. Omdat dit moet inwerken, kan ik nog niet zeggen dat ik al iets merk. Daar is het te vroeg voor. Dus we zoeken naar andere tips!
Wat doen we al:
- Pollen-allergie neus netje om
- vliegenmasker om
- lavendel olie smeren
Mijn paard is sinds 3 jaar half blind en heeft nog maar 1 oog. Ik heb vorig jaar geen irritaties ontdekt bij zijn oog en ook dit jaar niet. Dus die ellende blijkt ons bespaard te blijven. Op de weide zie ik hem niet echt last hebben. Daar schudt hij gewoon vanwege de vliegen en krijgt hij ook een vliegenmasker om, vooral om het oog te beschermen. Op dat gebied heeft hij al genoeg trauma meegemaakt.
Ik hoor graag ervaringen en tips!
Mijn spacemonster in tenue