Pony ligt veel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElmoVelo

Pony ligt veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 14:53

Hallo!
Ik hoop dat jullie mij een stuk wijzer kunnen maken.
Mijn pony ligt de afgelopen 2 weken erg veel. Ongeacht het weer of het nu 10 graden is of 20 graden. Bij de 20 graden snap ik het ook wel dan bij 10 graden. Vorige week is er een dierenarts langs geweest om hem te onderzoeken. Hij heeft geen koorts, gecontroleerd op zandkoliek (had op dat moment een erg rommelige buik), gedraagt zich gewoon goed levendig en eet goed (heeft 24/7 ruwvoer ter beschikking). De conclusie van de da was dat hij wat koliekerig was vanwege het wisselende weer. Een spuitje gekregen zodat hij zich wat beter voelde en het ging goed.

Vanmiddag zag ik hem weer liggen terwijl het gewoon koud is. Hij ligt niet op het hooi oid, maar echt op de grond. Mij lijkt dat niet echt prettig met dit weer. Heeft iemand enig idee wat er zou kunnen zijn?
Of toch maar even de da terug laten komen en een bloedtest doen?

alvast bedankt!

Nietsmar

Re: Pony ligt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:55

Is er ook gekeken naar evt hoefbevangenheid?

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 14:59

Amy223 schreef:
Is er ook gekeken naar evt hoefbevangenheid?

Nee dat niet, maar hij loopt wel normaal. Het is niet dat het lijkt dat hij last heeft van het lopen

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:02

Maar wat vind jij veel liggen?
Bij ons is het heel normaal dat de paarden liggend dutten of slapen, dat doen ze ook in de winter op de bevroren grond.

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 15:05

Grit schreef:
Maar wat vind jij veel liggen?
Bij ons is het heel normaal dat de paarden liggend dutten of slapen, dat doen ze ook in de winter op de bevroren grond.

Een betere verwoording zou geweest zijn meer dan normaal.
Ze staan bij ons aan huis en hebben uitzicht op de weide en zien dus regelmatig wat ze doen. Bij ons staan ze ook te dutten maar niet liggen als het kouder is.

Oftewel hij ligt dus veel meer dan normaal

BellaSharon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:09

Wat vind je veel? De paarden hier liggen ook regelmatig, op de track, in de wei maakt niet zoveel uit. Wat ik kan zien(als ze oo de wei staaan) liggen ze zeker wel 8x in de 6a7 uur.
Als ze dan terug op de track gaan liggen ze vaak daar ook nog te slapen

Edit: misschien is hij gewoon wat meer moe dan normaal, warm, verharen, niet zo lekker in zijn vel? Hou hem goed in de gaten en als je het echt niet vertrouwd kan je altijd de dierenarts bellen voor advies
Laatst bijgewerkt door BellaSharon1 op 14-04-20 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:10

Bij ons liggen de pony's ook meer dan een tijdje terug. De omslag is duidelijk gekomen sinds het niet meer regent en de grond dus weer lekker droog is. Het liefst in het zonnetje, dan gaan ze echt plat. Ze zijn hier met drieën, meestal liggen er twee en houdt er één de wacht. Herkenbaar dus.

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 15:12

LadyUrsy schreef:
Bij ons liggen de pony's ook meer dan een tijdje terug. De omslag is duidelijk gekomen sinds het niet meer regent en de grond dus weer lekker droog is. Het liefst in het zonnetje, dan gaan ze echt plat. Ze zijn hier met drieën, meestal liggen er twee en houdt er één de wacht. Herkenbaar dus.

Ze liggen bij ons vaak helemaal plat wanneer het warm was zoals afgelopen weekend. Maar alleen Elmo die ligt en de rest staat terwijl ze bij lekker weer wel allemaal liggen

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:14

Kan hij last hebben van het verharen?
En hoe staat het met de wormen/ontwormingen?
Glanst de vacht? Is hij op gewicht?

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 15:14

BellaSharon1 schreef:
Wat vind je veel? De paarden hier liggen ook regelmatig, op de track, in de wei maakt niet zoveel uit. Wat ik kan zien(als ze oo de wei staaan) liggen ze zeker wel 8x in de 6a7 uur.

Edit: misschien is hij gewoon wat meer moe dan normaal, warm, verharen, niet zo lekker in zijn vel? Hou hem goed in de gaten en als je het echt niet vertrouwd kan je altijd de dierenarts bellen voor advies

Ja ik verwacht ook zoiets niet lekker in zijn vel, maar toch als een paard veel meer ligt dan normaal voor zijn doen dan word je daar wel wat achterdochtig van..

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 15:16

Amalarab schreef:
Kan hij last hebben van het verharen?
En hoe staat het met de wormen/ontwormingen?
Glanst de vacht? Is hij op gewicht?

Hij zit al redelijk dun in de vacht. Heb de mest onderzocht voor zand en kwam daar ook geen wormen tegen. Hij is wel wat te dik momenteel door een lange tijd stil stil te hebben gestaan. Op zijn hals en kont glanst zijn vacht

BellaSharon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:20

ElmoVelo schreef:
BellaSharon1 schreef:

Ja ik verwacht ook zoiets niet lekker in zijn vel, maar toch als een paard veel meer ligt dan normaal voor zijn doen dan word je daar wel wat achterdochtig van..

Ik begrijp je gevoel heel goed, 2jaar teug mijn paard laten inslapen na koliek, en telkens als mijn andere paard ging liggen raakte ik helemaal in de stress, en zelfs nu heb in dat soms nog!

Observeer hem goed, als je echt merkt dat hij gaat trappen/bijten naar zijn buik zou ik meteen de dierenarts bellen

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 15:28

[/quote]
Ik begrijp je gevoel heel goed, 2jaar teug mijn paard laten inslapen na koliek, en telkens als mijn andere paard ging liggen raakte ik helemaal in de stress, en zelfs nu heb in dat soms nog!

Observeer hem goed, als je echt merkt dat hij gaat trappen/bijten naar zijn buik zou ik meteen de dierenarts bellen[/quote]

Pfff jeetje wat verschrikkelijk om dat moeten mee te maken. Ja dat blijft dan een trauma als je je andere paarden ziet gaan liggen.

Ja tot nu toe trapt of bijt hij niet naar zijn buik. Hij is ook niet anders onrustig. Als ik dan naar hem toe ga en hij ligt blijft hij liggen terwijl hij normaal wilt opstaan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 21:59

Ik begrijp dat hij wormvrij is,maar wanneer heeft de laatste wormkuur gehad?

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:05

Je schrijft dat hij dik is momenteel, het kan dus wel het begin van hoefbevangenheid zijn. Dus geen krachtvoer en matig met gras, en veel beweging geven zodat de doorbloeding van de hoeven gestimuleeerd wordt. Glucobalance en magnesium kunnen ook helpen.

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 22:23

geerke schreef:
Ik begrijp dat hij wormvrij is,maar wanneer heeft de laatste wormkuur gehad?

wel al een tijdje geleden..

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 22:24

marga1 schreef:
Je schrijft dat hij dik is momenteel, het kan dus wel het begin van hoefbevangenheid zijn. Dus geen krachtvoer en matig met gras, en veel beweging geven zodat de doorbloeding van de hoeven gestimuleeerd wordt. Glucobalance en magnesium kunnen ook helpen.

Hij krijgt momenteel geen krachtvoer alleen natural balance af en toe. Ook staat hij op een zandpaddock met onbeperkte ruwvoer mogelijkheid

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:37

LadyUrsy schreef:

Hier hetzelfde, kudde van 8 en nu treffen we heel regelmatig een deel van de kudde plat aan. Omslag inderdaad sinds het weiland lekker droog is en het niet meer stormt. En die van mij is altijd wat mat en sneller moe als hij in de rui is, nu dus... verharen kost energie. Ik zou hem even goed in de gaten houden maar op zich vind ik het niet raar in deze periode.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 23:02

Hoe oud is de pony?
Werk je ook met de pony en merk je dan ook verschil? Dus zijn er meer dingen die je opvallen? Is de interactie met de andere paarden hetzelfde gebleven?

En ik ben toch wel benieuwd wat je inderdaad veel noemt. Zie je de pony meerdere keren per dag liggen?

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 23:31

Tigra_ schreef:
Hoe oud is de pony?
Werk je ook met de pony en merk je dan ook verschil? Dus zijn er meer dingen die je opvallen? Is de interactie met de andere paarden hetzelfde gebleven?

En ik ben toch wel benieuwd wat je inderdaad veel noemt. Zie je de pony meerdere keren per dag liggen?

De pony is 16 jaar. Ja ik rij regelmatig met hem en ik voel in het begin echt dat er 0 tempo in zit. Na een paar keer wat aandrijven loopt ie uiteindelijk wel actiever. Ja zoals ik al aangaf gedraagt hij zich voor de rest gewoon goed levendig.

Heb de pony nu 5 jaar en in de afgelopen 5 jaar lag hij alleen met mooi weer. Afgelopen twee weken gaat hij dus liggen ongeacht met de temperatuur. Terwijl hij normaal met deze temperatuur staat te dutten op 3 benen en het ander been in ruststand. Dus vergeleken afgelopen jaren ligt hij erg veel nu in deze temperaturen. (dan bedoel ik de temperatuur rond de 10 graden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 23:39

Als je net gaat rijden zit er geen gang in en als hij opgewarmd is gaat hij beter lopen. Zou het kunnen dat de pony artrose heeft? Dan kunnen ze ook vaker gaan liggen.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 23:44

Heb het ooit ook een keer mee gemaakt. Pony staat aan huis dus zie haar heel vaak en merkte ook dat ze meer ging liggen dan normaal. Vaker op een dag en ook langere periode. Dierenarts erbij en bleek bloedworminfectie te hebben. Nochtans ontwormde ik ook regelmatig. Mijn veearts vertelde toen dat de eitjes van bloedwormen lange tijd in de darmwand kunnen blijven zitten om dan massaal vrij te komen. Hiervan kunnen paarden serieus ziek zijn dus zou het toch goed in het oog houden.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 00:39

Jij kent je paard het beste dus als je het niet vertrouwd kun je de veearts nog eens laten komen.

Mijn grote merrie ligt ook meer als de andere twee. Die zie ik een keer of 5 per dag lekker liggen, vaak in de zon maar soms ook niet. En die is gewoon gezond. Niet te zwaar, ze glanst, gewoon gezond.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 07:12

Het kan van alles zijn, wormen, koliekerig, hoefbevangen, artrose enz.
Dat kan allemaal uitgezocht worden door de da.
Wat ook nog kan zijn maagzweren, ik ken een paard die ook meer dan normaal ging liggen die dus maagzweren had.
Dit was een secundair probleem, want hij bleek ook ppid(cushing) te hebben op 14 jarige leeftijd.
Bij dat paard komen de zweren elk jaar rond deze tijd terug, nu 3x op rij.

Dus als je de da laat komen, laat hem testen op ppid en overleg voor maagbeschermers.
Ook als ze onbeperkt kunnen eten, dit is helaas geen garantie om maagzweren te voorkomen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 07:17

ik herken het liggen en de rommelige buik toch gewoon als zandkoliek hoor. 1x mest testen zegt niets, voor zowel wormen als zand, zand komt in golven er uit.