help!! verdikkimg op pees

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tiquira_Jill

help!! verdikkimg op pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 10:57

;( hallo ik weet me even geen raad.
ik heb een arabiertje van 5 jaar oud, hij is echt superlief.
nou hebben we gister een buitenrit gemaakt en even gepauseerd. bij een plek waar je je paard in zo'n houten stand kan doen.
het zag er goed uit en ook netjes.
maar toen ik hem erin zette begon hij te schrapen en kwam hij met zijn pees heel hard tegen een houten balk aan.
toen bleef ik bij hem staan en corrigeerde hem als hij het weer probeerde.
na 10min weer verder gereden en er was niks aan de hand.
na het rijden even alle benen gekoeld en op stal gezet.
kom ik in de avond op stal aan om even met hem te gaan wandelen tegen stijfheid. heeft hij bij zijn rechterpees aan de voorkant onderaan een verdikking, ik dacht mmm.. probeer toch nog even kort te gaan wandelen. maar tijdens het wandelen +- 400m verstapte hij zich 4x en toen wist ik dat het niet goed was. terug naar stal gelopen en gekoeld 15min en azijn bandage 30min erop gedaan. maar ben nu echt heel erg bang dat het een peesblessure is #)
zal straks een foto maken om het duidelijker te laten zien.

heeft iemand nog tips of raad??
heel erg bedankt

Anoniem

Re: help!! verdikkimg op pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:59

Gewoon koelen en de da even bellen (zou morgen even doen dan). Het hoeft niet erg te zijn, maar je wilt zeker weten. Vaak doen ze wel een echo. Op foto's kun je namelijk de pees niet zien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:04

Marije_1997 schreef:
Gewoon koelen en de da even bellen (zou morgen even doen dan). Het hoeft niet erg te zijn, maar je wilt zeker weten. Vaak doen ze wel een echo. Op foto's kun je namelijk de pees niet zien.

Behalve dat je die echo eigenlijk niet kan doen als er vocht zit. Vaak moet je even 2 weken wachten om e schade in beeld te kúnnen brengen en soms is het dan alsnog niet allemaal zichtbaar.

Koelen en even rust, ts. Je kan morgen e da bellen die zal wel vertellen of en wanneer je een scan moet laten maken.

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 11:13

is stappen aan de hand wel oke? of moet hij volledige stalrust?
en inderdaad ga ik morgen de da bellen

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:17

Ik zou iets beweging wel toestaan. Ben nooit een voorstander geweest van volledige stalrust.

Maar dan wel verdeeld over de dag heel weinig.
Pas ook je voerrantsoen aan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:18

Ik heb het vorig jaar en dit jaar ook met paard gehad. Geen volledige boxrust gegeven, behalve de dagen dat ze echt slecht liep en niet mee wilde komen. Toen ze wel weer mee wilde lopen hebben e gestapt en ook in de paddock gezet, maar de paddock kon omdat zij heel braaf was en niet gek deed.

Als hij heel slecht loopt zou ik dus niet stappen. Anders kort en goed koelen.

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 17:42

Afbeelding
daar onder zie je dat de pees iets dikker wordt.
hier is hij net gekoeld en met azijnbandage gedaan.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:43

Ik zou het even aankijken voor de dierenarts te bellen. Je weet wat er gebeurt is, even rustig aan de hand stappen en verder rust laten houden. Als die op een weiland rustig is, kan dat ook mijn inziens.
Een dierenarts kan door de telefoon niks doen, daarnaast willen ze sowieso een echo (€€) en eventueel ook een dure therapie.
Ik vind de pees hier niet eens echt verdikt lijken hoor. Als de pees echt dik is zit er een flinke bult en dat zie ik niet. Ik dacht ook eens dat m'n paard wat mankeerde, zat het er gewoon altijd al. Heb je het vergeleken met de andere kant?