Vitamine E

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tijger

Vitamine E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 19:40

Hoi allemaal,

Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Mijn paard gaat dit jaar voor het eerst het land helemaal niet meer op. Hierom zou ik hem vitamine E bij willen gaan voeren om te zorgen dat hij geen tekort krijgt. Maar welke? Ik weet dat je vitamine E met selenium moet voeren maar teveel selenium is dodelijk dus hoe zorg ik ervoor dat hij dat niet teveel krijgt en welke is dan goed? Ik kom er niet meer uit, misschien hebben jullie tips.

Wat betreft voer krijgt hij nu hooi, vital bix daily complete en glucosamine.

Iejoortje

Re: Vitamine E

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:17

Reken eerst eens uit hoeveel vitE je paard nu via de vitaminekorrel binnen krijgt. 500-800 mg is voldoende voor een paard.

Sommige merken zijn namelijk prima toereikend voor paarden die niet op gras komen.

VitE is een erg duur supplement. Dus als het niet hoeft dan is dat toch mooi meegenomen. Soms is het dan goedkoper om te kijken welke vitaminekorrel beter past bij een dieet van alleen hooi ook al is die korrel dan misschien net een tikje duurder.

Ik voer metazoa en ook victorius secret 200 heeft een erg hoogwaardige samenstelling. Vitalbix heb ik zelf nooit doorgerekend omdat mijn paard geen graan of luzerne mag en die sowieso afvalt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:28

Mijn paard komt zelden op graasland wegens allergiën.

Zij leeft dus 24/7 op hooi en haar hooi koop ik van 1 persoon van telkens hetzelfde land.
Hiervan laat ik dus jaarlijks een staal onderzoeken + elk jaar wordt het bloed meermaals onderzocht om zo te zien welke potentiële tekorten er zijn. Op basis daarvan, voer ik aangepaste voeding.

Mijn PRE, staat 24/7 op graasland + hooi, maar blijft sukkelen met zwaar vitamine E-tekorten.
Hier hebben we niet genoeg gehad aan 1 kuur dus is er én nog een extra kuur gestart (€100/kuur van 1 maand) én sterk aangepaste voeding gekomen.

Ik zou dus eerlijk gezegd niet zomaar wat gaan bijgeven, maar echt (al is het het eerste jaar) de juiste voeding proberen samenstellen nav bloeduitslagen.

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 20:32

Hoi bedankt voor de antwoorden.
@iejoortje bedankt voor de tip.

@gloa ik heb even uitgerekend hij krijgt nu 250 gram per dag. In een kilo zitten 2500IE dus 650IE per dagelijks portie. Dat zou dan dus voldoende moeten zijn?

@Mi_amore ik wil inderdaad ook even overleggen met de dierenarts wat handig is en eerst inderdaad bloedonderzoek laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:38

Ja die 650mg zou voldoende moeten zijn :j . En mocht je je toch zorgen maken dan is het goedkoper om bijvoorbeeld 300 of 350 gram per dag te gaan geven. Goede kwaliteit vitE zit al snel op een euro per dag dus dat tikt sneller aan dan extra vit korrel.

@mi_amore; bloeduitslagen zijn niet zaligmakend als het aankomt op vitime gehaltes. Ze geven aan wat er op dat moment via het bloed in transport is, niet wat er in totaal beschikbaar is in het lichaam. Maar als je paard ondanks het juiste dieet grote tekorten heeft en hier ook echt klachten van ondervind dan denk ik eerder dat er een onderliggend probleem is dan dat een vitaminebrok niet voldoende zou zijn .

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:41

Mijn vorige paard had ook vaak vit E te kort.
Vooral in de wintermaanden als ze niet op het gras kon.
In de zomer maanden zat ze net boven de minimumgrens volgens de bloeduitslagen. Ze kreeg ook de vitalbix daily complete, gecombineerd met 500 gram active + per dag.
In de winter, als haar vit E te laag was, kreeg ze een kleine hoeveelheid vita e gold van goldmedics, die gaf voor haar het beste resultaat.
Ik merkte het soms met rijden dat ze minder wou werken, wat stijver was enzo. Geen enorm verschil maar toch genoeg om te merken. Dan liet ik meestal nog een keer bloed trekken om zeker te zijn, en liet ik enkel de vit E testen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:57

Gloa schreef:
@mi_amore; bloeduitslagen zijn niet zaligmakend als het aankomt op vitime gehaltes. Ze geven aan wat er op dat moment via het bloed in transport is, niet wat er in totaal beschikbaar is in het lichaam. Maar als je paard ondanks het juiste dieet grote tekorten heeft en hier ook echt klachten van ondervind dan denk ik eerder dat er een onderliggend probleem is dan dat een vitaminebrok niet voldoende zou zijn .

Ik laat daarom meerdere op jaarbasis doen, bij mijn paard is er idd een bepaalde ziekte aanwezig, een vit brok zou hem niet helpen :)

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 22:15

@gloa maar krijgt hij van andere dingen dan niet teveel? Opzich wel een goede inderdaad om hem dan eventueel meer te geven.

@nayla goed om te weten. Dank je.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 08:27

Mijn pony heeft destijds een vitamine E tekort gehad.
Simpel opgelost met de Vitamine E van Pharmahorse. Niet duur en t heeft t gewenste resultaat gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:24

tijger schreef:
@gloa maar krijgt hij van andere dingen dan niet teveel? Opzich wel een goede inderdaad om hem dan eventueel meer te geven.

Nee daar zou ik niet zo bang voor zijn. Om aan gevaarlijke gehaltes van bijvoorbeeld selenium te komen zou je structureel vanaf 4x de aanbevolen hoeveelheid moeten gaan voeren. Dus zo'n vaart loopt dat niet.

Voordeel van vitamine korrel verhogen ipv losse suplementen bijvoeren is dat de onderlinge verhoudingen van de mineralen in balans blijven en dat is weer belangrijk voor een goede opname.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:28

Rambogirl schreef:
Mijn pony heeft destijds een vitamine E tekort gehad.
Simpel opgelost met de Vitamine E van Pharmahorse. Niet duur en t heeft t gewenste resultaat gehad.

Bij mij ook het geval. Echt een heel fijn product van Pharmahorse. En het heeft geen sterke smaak, waardoor mijn kieskeurige ruin het zelfs accepteerde.

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:40

Mijn merrie krijgt sinds kort dagelijks 10 ml Vita E Gold van Goldmedics, ze was ineens heel strak en stijf met rijden en verloor haar looplust.

Het is wat duur maar je doet er lang mee en ze gaat weer als een speer!

Ben ook magnesium bij gaan voeren van Horseflex. Naast haar Vitalbix Active Plus, lijnzaadolie en Fibramix.