Harde hoeven, rainmaker of naf?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

2005

Harde hoeven, rainmaker of naf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 13:18

Mijn paard heeft keiharde hoeven, zo hard dat de hoefnagels er krom op slaan. Heeft iemand eraving met Rainmaker? Maakt dat de hoeven soepeler? En anders de producten van naf?
Gewoon vet werkt niet.

Dieselpaard

Re: Harde hoeven, rainmaker of naf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:24

Als je paard keiharde hoeven heeft, slijten ze ook niet zo hard. Waarom heeft t paard er ijzers onder?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:32

Wij hebben goede ervaringen met Rainmaker. Je kan ook in de wei of paddock de waterbak flink laten overlopen zodat ze altijd natte voeten krijgen als ze gaan drinken.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:36

Mijn paarden hadden afgelopen zomer ook echt keiharde hoeven. Ik ben duo protection gaan smeren en dat is eigenlijk het enige wat zin heeft gehad. Van de hoefsmid moest ik vooral op die manier door blijven gaan omdat hij merkbaar verschil zag met kappen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:38

Ik had vorig jaar brokkelhoeven door de droogte. Ik heb een mengelmoes gemaakt van natuurazijn en zonnebloem olie. Dit houdt de hoeven lang vochtig en stoot geen water af. Het sluit de hoef zeg maar niet af. Dit heeft ons geholpen

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 13:41

Dieselpaard schreef:
Als je paard keiharde hoeven heeft, slijten ze ook niet zo hard. Waarom heeft t paard er ijzers onder?

Omdat ze zonder ijzers te hard slijten. Meerdere keren geprobeerd. Ze zijn te hard en droog maar niet sterk.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:44

Ik lees goede resultaten over Hoof Marvel van Turbo Hoof Solutions. Kost geen drol imo, dus ik heb het besteld :D Wel volgende week leverbaar volgens de webwinkel zelf, maar ik ben benieuwd.

Mijn paard heeft overigens geen ijzers maar de smid heeft nu al moeite met bekappen, komt ook omdat paard nog op zand staat.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:57

Hier ook duohoef/duoprotection.
Paardenvet, natuurlijk maar werkt goed. Zowel boven als onderkant smeren, hier 1x per week is voldoende.
Gebruik het hier nu jaar of 2; allemaal doen ze het er hier goed op.
https://duoprotection.nl/producten/

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:44

Jarenlang rainmaker gebruikt tot ik over ben gestapt op Duohoef. Ik smeer het nu 2x per week en maak eerst de hoeven goed nat. Ik moet zeggen dat Rainmaker prima spul is, maar ik ben er niet zo enthousiast over als Duohoef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:17

2005 schreef:
Omdat ze zonder ijzers te hard slijten. Meerdere keren geprobeerd. Ze zijn te hard en droog maar niet sterk.

Dan is de vorm waarin ze worden bekapt niet goed.

Ze zijn wel sterk genoeg, alleen ze hebben de verkeerde vorm.

Als ik mijn vingernagel te bot afvijl, en ik ga zitten tikken, dan splijt'ie ook. Als ik mijn vingernagel mooi schuin vijl, en ik ga zitten tikken, dan komt de kracht over een groter gedeelte, en splijt het niet.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 23:13

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 23:24

En gewoon water? Daarna een beetje vet erover om het vocht erin te houden. Vet alleen doet niks inderdaad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 02:33

Nielojram schreef:
Als ik mijn vingernagel te bot afvijl, en ik ga zitten tikken, dan splijt'ie ook. Als ik mijn vingernagel mooi schuin vijl, en ik ga zitten tikken, dan komt de kracht over een groter gedeelte, en splijt het niet.

Bij mij is dat juist precies het tegenovergestelde.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 07:05

_Carien schreef:
Jarenlang rainmaker gebruikt tot ik over ben gestapt op Duohoef. Ik smeer het nu 2x per week en maak eerst de hoeven goed nat. Ik moet zeggen dat Rainmaker prima spul is, maar ik ben er niet zo enthousiast over als Duohoef.

Deze ervaring heb ik ook :j

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:45

Je zou ook kunnen proberen je paarden (indien je de mogelijkheid hebt) vroeg in de ochtend even op het land te zetten zodat de hoeven wat vochtig worden door de dauw.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:20

Als je smid de nagels krom slaat, dan nagelt hij waarschijnlijk niet in de witte lijn, maar in de wand :P. De witte lijn kan namelijk nooit zo hard zijn. Los daarvan kun je wel problemen hebben met te harde (of te droge) hoeven. Wat het beste helpt is water, het liefst waar je paard in kan weken. Bijv een modderbad maken bij de waterbak. Simpel, kost niks en beste resultaat :D. Vet sluit de hoef af, waardoor de hoef alleen maar verder uitdroogt. Hoefolie kun je eventueel wel proberen. Bij voorkeur nadat je de hoeven natgemaakt hebt.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:45

2005 schreef:
Dieselpaard schreef:

Kijk eens naar de voeding. Bevat die voldoende vit b8? Het kan helpen om langere tijd biergist, biotine of bierbostel te supplementeren. Goed voor huid, haar en hoeven.
Hoeven een half uurtje weken in water en groene zeep maakt ze zachter. Ook fijner om te bekappen.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:47

Iemand al met meer ervaringen van rainmaker of NAF?
Ik heb tot nu toe de mix van olie en azijn gebruikt en de hoefolie van leovet. Verder vaak afspuiten en daarna in de olie.

Kijk nu naar de nieuwste olie van NAF Farrier dressing, hoofmoist of rainmaker En ben benieuwd naar ervaringen.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 10:01

Als je vooral problemen hebt bij de smid... hier word door de warme smid aangeraden de paarden een uurtje in water te zetten voor het bekappen. Werkt nog het beste, qua smeden dan.
Hij weigert zelfs te bekappen als dat niet gebeurde.

Verder kan ik je niet helpen met ervaring van NAF of iets dergelijks.
Wij lieten ook een natte plek staan rond de waterbak en dat in combi met duovet was vaak voldoende.

Edit;;
[VSW] wat zijn jullie ervaringen met Rainmaker?

Hier een topic met mensen met ervaringen!!!

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 10:31

het topic hierboven gelinkt is een ouder topic dus stel mijn vraag even in dit topic,
mijn pony heeft ook keiharde hoeven..
moet je Rainmaker op de kroonrand smeren voor het beste effect? of op de hele hoef?
ben wel geïnteresseerd in dit product als ik zo de ervaringen lees

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 10:45

Ik heb het net maar besteld bij horsefitshop met 21% korting. Duurt maar we gaan gewoon proberen.

Meerendeel zegt ook kroonrand of zelfs daarboven nog in te smeren voor beste resultaat

chanjelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:42

Ik smeer de hele harde hoeven aan buitenkant en binnenkant helemaal in van onder tot boven.nog zijn ze keihard en scheuren bij de nagels maar zonder rainmaker kan mijn hoefmid hem helemaal niet doen!