Peesblessure -> Stamceltherapie en PRP?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Peesblessure -> Stamceltherapie en PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 10:43

Ik ben benieuwd naar ervaringen met stamceltherapie en/of PRP. Ik ben eigenlijk benieuwd of er goede resultaten mee zijn geboekt.

Mijn pony heeft volgens de DA een geïrriteerd ophangbandje van de pezen. Dit zorgt voor vochtaanmaak en daardoor komt er druk op het bandje te staan en daardoor raakt het weer geïrriteerd waardoor er weer vocht aangemaakt wordt, maw de vicieuze cirkel ontstaat.

We hebben nu in een jaar tijd: rust, stappen in combinatie met 2x inspuiten met cortisonen en hydragonzuur. De eerste keer werkte dit goed alleen is hij op de pensionstal uit de paddock gesproken en naar zijn stal gerend. Sindsdien was zijn been weer dikker en hij liep weer kreupel. -O- Doordat het zo nat was en ze in de blub stonden heb ik maar even niks gedaan, in december is hij naar huis gekomen en heb ik hem weer laten inspuiten. Alleen door het weer en het donker zijn en druk met alles ben ik niet meer begonnen met stappen. Deze week hem weer opgepakt en hij is niet beter, ook niet slechter. Nu heb ik de DA gebeld met de vraag wat we nog kunnen doen.

Eigenlijk wil ik best ver gaan om hem op de rit te krijgen om hem recreatief te kunnen rijden in draf in het bos. De dierenarts gaf aan dat stamcel therapie kan en prp.... Hij zei wel dat hij geen garanties kan geven, 1 ding weet hij zeker dat ik veel centjes kwijt ben.

In het verleden heb ik al een paard gehad waarmee we 2 jaar hebben gerevalideerd en gedaan die ik heb moeten laten inslapen. Dus ik ben normaal niet positief over peesblessures ;-)

Dus misschien zoek ik naar goede ervaringen om hoop uit te putten :+

Blussem

Re: Peesblessure -> Stamceltherapie en PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:52

Hier heb ik bij pees blessure wel bloedplaatjes laten inspuiten. Maar ik had hier naast geen tweede paard met het zelfde probleem waarbij ik dit niet heb gedaan.

Of wel met andere woorden, het paard is weer helemaal goed. Maar misschien was die zonder de behandeling net zo herstelt. Het blijft koffie dik kijken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 10:55

Ja dat is natuurlijk altijd wel koffie dik kijken hoe het anders was geweest....ik weet wel wat ik nu doe dat het niet spontaan beter gaat worden. Hoeveel was jij eigenlijk kwijt met die behandeling?

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:29

Geen idee. Dacht rond 300 euro of zo iets.

Alagone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 20:16

Bij mij op stal staat een Quarter die vorig jaar stamcellen gehad heeft bij een pees blessure.
Paard is goed hersteld en loopt weer volop in training icl stops en spins.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 20:41

Bij Nilay heb ik stamcellen in laten spuiten. Hij had een ernstige blessure aan zijn tussenpees in een voorbeen. Dat is goed genezen. Of dat door de stamcellen komt, alleen door het management of beide is natuurlijk niet te zeggen.

Maar ik denk dat ik het weer zou doen. Ik geloof dat ik er zo'n €1000,- aan kwijt was... Maar om eerlijk te zijn heb ik het aardig verdrongen. Totaal met scannen en dergelijke heeft het traject me meer gekost dan mijn paard economisch gezien waard is.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 21:17

Ja de mijne is economisch ook niet meer waard qua behandelen. Maar als hij het weer doet is hij voor mij onbetaalbaar dus is best lastig allemaal. Een nieuwe brave vinden is 1 en die kosten ook de hoofdprijs. Ik ben vergeten te zeggen dat hij 18 is. Hij heeft afgelopen jaar met eerste onderzoek foto’s en echo inspuiten enzo ook al wel zeker minimaal 1000 euro gekost denk ik. Dus nog eens 1000 euro kan er nog wel bij. Zijn er ook mensen die eerst rust stappen etc hebben geprobeerd en toen dit? Of hebben jullie allemaal dat meteen als eerste ingezet?

itsipitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:21

Ik zou voor aquatraining en een behandeling met laser
gaan. Maar alleen als de prognose redelijk is. Hier heb ik echt de beste resultaten van gezien.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:31

Ik heb met beide ervaringen en met beide mijn paard weer op de rit gekregen. Op dit moment staat hij weer te revalideren. Dit keer weer ingespoten met stamcellen icm aquatraining. Laseren en shockwave ook goede ervaring mee.

Wel ben ik altijd in de acute fase gaan behandelen dus hoe het gaat als je in een later stadium behandeld kan ik geen antwoord op geven.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:41

Hoi TS, ik ben heel benieuwd of je de behandeling uiteindelijk nog hebt doorgezet en wat de resultaten zijn?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 14:52

Toevallig sta ik nu bij de kliniek te wachten. Hij stond zondag ineens weer stok kreupel. Ik had hem al een aantal weken stil gezet omdat ik dacht achteruit gang te zien. We gaan zo een echo maken en dan kijken we wat nog wel of niet kan. Door de corona enzo heb ik het maar even zo gelaten maar nu was hij echt niet goed en beetje sneu.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 14:52

Hij heeft nu heel de week pijnstillers gehad. Been veel koelen en ik heb hem boxrust gegeven.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:06

Ach wat balen voor je, dat is echt heel jammer. Sterkte in ieder geval en ik hoop voor je dat het meevalt!

Ik krijg waarschijnlijk maandag een bericht over eventuele stamcel/PRP therapie. Dinsdag MRI gedaan en waarschijnlijk zit het probleem in het hoefgewricht. Eerder al ingespoten en speciaal beslag (voor MRI) maar dat heeft niet voldoende gewerkt. Ik ben dus ook heel benieuwd naar ervaringen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 15:07

Ja het ligt er aan waar precies Het probleem zit zei de dierenarts of stamcel kan. Althans zei hij zondag.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 11:12

Ik ben gisteren met de mijne op de kliniek geweest. Doorgescheurde strekpees. Ik heb haar laten behandelen met prp en shockwave. Best een hoop geld voor een oud manegepaard van 21 die bedoeld is om in het bos mee te rijden, maar wil het de kans geven.