Dikke sprong met onbekende oorzaak (d.a. Al geweest)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urchinlover

Dikke sprong met onbekende oorzaak (d.a. Al geweest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 18:43

Hoi allemaal,

Vandaag stond de laatste controle afspraak gepland ivm mijn paard haar onlangs gestempelde kies (5 weken terug).
Effin, ik mijn paard uit het land gehaald, rustig op de (binnen) poetsplaats gezet en uitgebreid (ivm de rui).
Benen gepoetst, niks aan de hand.
Vervolgens komt de dierenarts om de plug uit haar kaak te halen (van het stempelen). Na een kwartier was het kreng er nog niet uit en ze moest nog een keer bijgespoten worden. Dus de d.a. komt terug lopen met de sedatie, prikt, kijkt en zegt ineens:
Had ze al zo’n dikke sprong?
Ik kijken: is vanuit het NIETS haar sprong mega dik geworden. Ik snap er werkelijk niks van want ik had +/- 30 min daarvoor haar nog uitgebreid staan poetsen en toen was het dus nog niet.
Het enige wat is gebeurd is dat ik na het poetsen een paar seconden de hoek om moest om de mestbuddy te pakken (mw. had gepoept). Toen gilde ze wel maar ze had niet staan trappelen (want ik was een seconde later weer in beeld).

Afbeelding

Maargoed. Die plug moest er eerst even uit. Dierenarts kreeg hem er eindelijk uit! Alles van de kies gelukkig goed en de dierenarts liep naar het been toe. Been was dik en warm bij de sprong. Ze had een klein wondje op haar koot maar dat was niet warm of dik. Vervolgens even gewacht tot de sedatie was uitgewerkt (gelukkig had ze een kortwerkende sedatie gehad). En wij naar buiten.
Heen en weer gestapt op het harde, geen kreupelheid. Heen en weer gedraafd, ook geen kreupelheid. Voltes idem. Buigproef was ook negatief. Wij stonden allebei voor een raadsel.
Ik kreeg voor nu het advies haar weer op het land te zetten en haar dagelijks te temperaturen en te checken. Als de zwelling na 3-4 dagen niet weg is moet er een foto worden gemaakt.

Mijn paard staat in een rusthuis tot het einde van deze maand (ivm het herstellen van een peesblessure rechtsvoor) en heeft bij de eerste controle afspraak voor de kies ook meteen een echo van haar pees gehad / kreupelheidsonderzoek en alles was positief! Ik mocht haar weer naar huis halen.

Ik baal ontzettend en ben onwijs geschrokken! Ik snap niet hoe die sprong ineens zo dik kan zijn zonder aanleiding. En dan ook ineens zo snel!
Zoals op de foto te zien is de sprong behoorlijk dik.

Urchinlover

Re: Dikke sprong met onbekende oorzaak (d.a. Al geweest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 20:37

Niemand?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:38

Geen wondje gevonden, zelfs heel klein?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:45

Ik heb hier een paard met zon sprong gehad. Die had een klap gehad aan de achterzijde van zijn been waardoor de sprong waarschijnlijk de verkeerde kant op geklapt is.
Gevolg uitgerekt gewrichtskapsel, banden etc. Ook niet zichtbaar kreupel geweest in eerste instantie.
Zou ze niet uitgegleden kunnen zijn naar achter toe? Dat daar het schaafje ook van is.
Heeft overigens een jaar geduurd incl behandeling in bodegraven. Nu zie je er weinig meer van.

Urchinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 20:57

Tieneke schreef:
Geen wondje gevonden, zelfs heel klein?

Ja bij de koot heeft ze een klein plekje maar daar kon het niet aan liggen volgens de dierenarts.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 21:03

Miss idd toch iets verrekt of verdraaid. Hier ook gehad. Ene dag niks, dag later enorm dik been. Paard had enkel in z’n eigen uitloop boxje gestaan. Maar had wel beschadigde collateraalbanden. Ruim jaar zoet mee geweest, maar hij is volledig hersteld en mag alles weer. Heeft geen boxrust gehad overigens. Mogelijk was het anders sneller genezen, maar had ik een ongelukkig paard gehad.

Urchinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 21:11

darkadia schreef:
Miss idd toch iets verrekt of verdraaid. Hier ook gehad. Ene dag niks, dag later enorm dik been. Paard had enkel in z’n eigen uitloop boxje gestaan. Maar had wel beschadigde collateraalbanden. Ruim jaar zoet mee geweest, maar hij is volledig hersteld en mag alles weer. Heeft geen boxrust gehad overigens. Mogelijk was het anders sneller genezen, maar had ik een ongelukkig paard gehad.

Ik hoop dat het dan meevalt. |( Ik mocht juist net gaan opbouwen na anderhalf jaar zoet te zijn met een peesscheur

Urchinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 19:11

Update: afgelopen donderdag heeft de dierenarts even een blik op haar been geworpen en die was van mening dat het been toch wel een stuk dunner was. Aankomende woensdag heb ik een controle afspraak staan om te kijken of er niet alsnog een foto gemaakt moet worden. De dierenarts heeft een vermoeden dat zij vlak voordat ik haar uit het land haalde zich verdraaid heeft of toch misschien een trap heeft gehad. Vooral ook gezien de acute onverklaarbare zwelling. Ik duim dat ik morgen hoor dat het been weer een stuk dunner is (ik stuur morgen het rusthuis weer even een appje).

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:17

Ik duim met je mee!