Pulp brok. Is er een vervanger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eline_di

Pulp brok. Is er een vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 15:27

Ik heb een Fjord van midden 20.
Werd mager, daarom van 24/7 weide met hooiruif op stal gezet met onze shet (stal van 5 x 5) en extra bijgevoerd.
Toen zag ik dat ze proppen maakte dus dierenarts erbij die het gebit heeft gedaan. Enkele kiezen moesten eruit omdat die los zaten. Verder een oké gebit voor een bejaarde, maar nu natuurlijk wel grote gaten erin.
De dierenarts gaf al aan dat ze hooi end. vermoedelijk niet of nauwelijks meer zou kunnen eten.

Nu: ik merk dat hooi, kuil, stro er allemaal in proppen weer uit komt. Puur omdat ze kiezen mist. Gras zal waarschijnlijk beter gaan, maar de weide is nog behoorlijk kaal. Lucerne ging (voor de gebitsbehandeling) ook redelijk, maar dat is nogal prijzig.
Dus krijgt ze dagelijks 4 scheppen pulpbrok en 2 scheppen seniores priores (uiteraard geweekt en ze deelt deze hoeveelheid met de shet). Nu begin ze wat bij te komen, maar op deze manier gaat de 'brok' er hard doorheen en qua kauwhoeveelheid is het natuurlijk relatief weinig (2 cementkuipen 3/4 vol).
Een zak pulp kost bij de Welkoop €11 en een zak seniores priores €12,50. Nou heb ik nog een oudje die extra bij krijgt. Daardoor gaan er per week 3 zakken pulp en een zak seniores priores doorheen. A €50,- per week. Nu vroeg ik me af of dit anders/goedkoper kan.
Begrijp me goed, als er geen alternatief is blijf ik dit doen. Maar als er een goedkopere leverancier is of een uitstekende vervanger is dat wellicht het overwegen waard.
Dan hoef ik misschien ook niet meer iedere week op pad en zakken sjouwen.

Hebben jullie ervaringen/tips?

tamary

Re: Pulp brok. Is er een vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:33

Teveel bietenpulp gaf hier problemen, ik voerde dus 50/50 met grasbrok en daar kwam hij mooi weer van aan.
Grasbrok kan je nog wel eens goedkoper krijgen via mp of vraag het eens direct bij de grasdrogerij.
De brok van mijn grasdrogerij zit trouwens in zakken van 25+kg voor ook iets van 12 euro, dus goedkoper per kg dan de bietenpulp. Maar voor beide is kijken of er via mp een goedkopere verkoper te vinden is die vanuit bulk verkoopt zeker te overwegen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:47

Zo veel pulp, zonder luzernebrok en zemelen, gaat ook voor problemen zorgen. Mineralen raken uit balans en er zit te weinig eiwit in. Ik zou dus volledig over gaan op SP, of anders in ieder geval 2 schep pulpbrok en 5 scheppen SP (1 schep SP is geen volle kg, 1 schep pulpbrok is meer dan een kg).

En dan zou ik het hier bestellen (en dan minimaal 25 zakken. Hoewel het vanaf 300kg al gratis bezorgen is):
https://www.paardenvoer.nl/subli/subli-seniores-priores
25-49 zakken (500–999 kg) € 9,89 incl btw per zak.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 21:22

Thnx voor de tips

Ze krijgen basisbrok en summerfit bij. Dus voor vitamines ben ik niet direct bang.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:29

Geen plaatselijke voer leverancier met huismerk pulp

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:29

wat voor hooi geef jij?

mijn ruin heeft een versleten gebit ( gladde kiezen) en mijn merrie mist wat kiezen.
maar daar gaat 2 e snee fijn en kort hooi er harstikke goed in.
kijk dus eens naar zoiets.of iets als grasmix?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:33

eline_di schreef:
Thnx voor de tips

Ze krijgen basisbrok en summerfit bij. Dus voor vitamines ben ik niet direct bang.

Tekort zal je dan niet hebben maar met zulke hoeveelheden pulp krijg je wel een scheve calcium/fosfor verhouding. Aangezien het lichaam voor bepaalde mineralen een prioriteit heeft verdringt het ene mineraal in opname de ander als de verhoudingen niet goed zijn. Daarom werd er vroeger zoveel haver en zemelen gevoerd. Om de verhoudingen in een rantsoen van voederbieten gelijk te trekken.

Met grote hoeveelheden pulp is het dus aan te raden om te corrigeren met zemelen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:42

Heb je een melkveehouder in de buurt? Die hebben vaak voermengwagens waar mais en kuil en wat anders. dat varieert per boer bietenpulp, bierbostel, graan en mineralen. Dit wordt in die wagen gemengd en gemalen. Fantastisch voer voor beesten zonder gebit. En dat kost ook veel minder.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:52

pillow schreef:
Heb je een melkveehouder in de buurt? Die hebben vaak voermengwagens waar mais en kuil en wat anders. dat varieert per boer bietenpulp, bierbostel, graan en mineralen. Dit wordt in die wagen gemengd en gemalen. Fantastisch voer voor beesten zonder gebit. En dat kost ook veel minder.

Heel veel paarden liefhebber zijn tegen maïs maar idd hier ook goede ervaring mee en grasbrok

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:03

Denk niet goedkoper, maar wel imo beter dan al die pulp, wiesencobs, lucernecobs en maiscobs. In combi in Kraftpaket van Agrobs te verkrijgen. En Wiesencobs zijn er van verschillende merken en prijzen. Wiesencobs zijn gedroogd gras en kruiden, die ze verwerken tot een vrij losse brok. Deze voer je nat net als pulp/slobber/SP ed. Maar omdat het gras en kruiden zijn is dit meer wat het paard normaal eet dan al die pulp.

Ik heb een Shet van 34 die een heel slecht gebit heeft. Hij leeft compleet op Wiesencobs en Kraftpaket. Krijgt wel hooi voorgeschotelt, en gras overdags op de wei. Maar maakt van beide alleen maar proppen.
En mijn 17 jarige Quarter mist ook kiezen. Die krijgt ook om op gewicht te blijven. Zij krijgt dan nog wel iets aan hooi kwijt, maar ook niet alles.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:05

Maiszetmeel is moeilijkst verteerbare zetmeel en daarnaast maakt paard weinig amylase aan (nodig voor opname zetmeel in dunne darm). Meer zetmeel dan opgenomen kan worden = darmflora in dikke darm overhoop, met nog minder voedselopname tot gevolg en dus eerder nog magerder worden en/of koliek, etc. bovenop de al aanwezige problemen.