Paard ligt plotseling vrij veel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Paard ligt plotseling vrij veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 20:19

Hoihoi!

Sinds een dag of 3 ligt mijn paard ineens veel vaker dan normaal. Hij is bekend met een tussenpeesblessure aan zijn rechterachterbeen.
Vandaag viel het echt op dat hij zijn rechterachterbeen ontlast. Ze zijn ook deze week voor het eerst weer het land op gegaan, toen ik ze kwam halen lag hij ook daar(dit was gisteren, vandaag zijn ze niet het land op geweest).
Zijn temperatuur is goed. Hij eet nog graag, en toen ik hem uit wandelen meenam vanmiddag deed hij niet suffig en hij wilde nog altijd graag gras eten en bij 'thuiskomst' was hij ook lekker aan zijn hooi aan het knabbelen. Hij staat samen met een shetlander op de paddock met inloopstal(en dus op het weiland vanaf deze week, maar enkel overdag en op een afgezet stuk.) Ik heb vorig jaar mijn pony moeten laten inslapen vanwege koliek, dus ik ben vrij snel alert wat symptomen betreft. Morgen bel ik de dierenarts tijdens het telefonische spreekuur om even te sparren omtrent zijn gedrag.

Wat zou dit kunnen zijn? Maak ik me met recht zorgen?

Felien_Kyra

Re: Paard ligt plotseling vrij veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:21

Hier ligt er een ook meer, die geniet gewoon van het zonnetje die er de afgelopen dagen volop is :) Is dat niet het geval?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 20:23

Felien_Kyra schreef:
Hier ligt er een ook meer, die geniet gewoon van het zonnetje die er de afgelopen dagen volop is :) Is dat niet het geval?

Dit is ook nog een optie natuurlijk. Gisteren in de wei scheen alleen de zon niet meer en zeker niet waar hij lag(daar hangen de bomen overheen), maar kan het dan alsnog zijn dat hij echt in relaxmodus zat?

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:34

Bij mij gingen altijd de alarmbellen als ik mijn verzorgpaard ineens veeel zag liggen.

Bij haar betekende dit koliek, maar heel duidelijk was ze er nooit in.

Volg je gevoel en laat de dierenarts haar nakijken.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 20:43

gett schreef:
Bij mij gingen altijd de alarmbellen als ik mijn verzorgpaard ineens veeel zag liggen.

Bij haar betekende dit koliek, maar heel duidelijk was ze er nooit in.

Volg je gevoel en laat de dierenarts haar nakijken.

De dierenarts is dus vorige week nog geweest. Niet voor hem overigens, maar ze heeft hem wel kunnen zien en voor mijn gevoel ligt hij al wat langer. Ook is vorige week de mest getest en had hij een flinke worm. Uiteraard is hij die dag zelf nog ontwormt(en ik heb het 'resultaat' ook gezien). Kan deze worm niet wat 'roet' in het eten hebben gegooid? Veel mensen om mij heen zeggen ook dat het de zon van de afgelopen dagen is. Hij is nog even alert als altijd, daarnaast even hongerig :+ en echt nul verandering in houding oid..

Serenity350

Re: Paard ligt plotseling vrij veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:49

Hier wel herkenning wat betreft het alerte, hoewel ik er iets milder in ben geworden en niet meer zoals eerst wekelijks wel een moment had dat ik dacht dat 1 vd paardjes "noem iets ernstigs" had.

Bij mij liggen de kerels nu ook meer, vooral in de ochtend. Inmiddels weet ik dat dit elk voorjaar steevast gebeurd zodra de temperatuur omhoog gaat, de weides zijn opgedroogd en het zonnetje meer schijnt. Desondanks vind ik het verstandig van je om even met de DA te overleggen. Al is het maar voor een beetje geruststelling of wat leidraden als in; neem contact op wanneer je dit, dat zus of zo ziet.

Sterkte en ik hoop dat het meevalt!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 20:58

Serenity350 schreef:
Hier wel herkenning wat betreft het alerte, hoewel ik er iets milder in ben geworden en niet meer zoals eerst wekelijks wel een moment had dat ik dacht dat 1 vd paardjes "noem iets ernstigs" had.

Bij mij liggen de kerels nu ook meer, vooral in de ochtend. Inmiddels weet ik dat dit elk voorjaar steevast gebeurd zodra de temperatuur omhoog gaat, de weides zijn opgedroogd en het zonnetje meer schijnt. Desondanks vind ik het verstandig van je om even met de DA te overleggen. Al is het maar voor een beetje geruststelling of wat leidraden als in; neem contact op wanneer je dit, dat zus of zo ziet.

Sterkte en ik hoop dat het meevalt!

Dankjewel! Stelt me wel gerust dat er dus meer paarden zijn die wat vaker gaan liggen met deze weersomstandigheden. Ik neem morgen voor de zekerheid inderdaad even contact op met de dierenarts, al is het maar om van haar te horen dat het vanwege het voorjaar is. Bellen is gelukkig 'gratis'.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:08

Overleg met veearts
Als je paard forse wormbesmetting heeft, en een wormenkuur krijgt, kan hij ziek worden door het massal afsterven van de wormen.

Bloedwormen of spoelwormen?
Temperatuur koorts?
Hartslag snel?
Ademhaling snel?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 21:25

janouk schreef:
Overleg met veearts
Als je paard forse wormbesmetting heeft, en een wormenkuur krijgt, kan hij ziek worden door het massal afsterven van de wormen.

Bloedwormen of spoelwormen?
Temperatuur koorts?
Hartslag snel?
Ademhaling snel?

Nouja met flink bedoelde ik meer dat het resultaat best flink was. De dierenarts zei dat, wat in de mest was aangetroffen, een worm was die veel vaker voorkwam. Ik ben de naam even vergeten. Ik vroeg nog of het bloedworm was, maar dit was het niet. Temperatuur is goed, 37,5 en gisteren hetzelfde. Hartslag heb ik niet geluisterd, maar hij ademt gewoon normaal en als zijn rikketik echt hard op en neer gaat kun je dat ook aan hem zien(dan word hij alerter).