Drukplek door deken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Drukplek door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 08:47

Hoi,

mijn merrie heeft van oktober tot afgelopen weekend onder een 0-grams regendeken gestaan - door omstandigheden en tegen mijn zin. Bij gebrek aan wintervacht door eerst haar eczeem- en later regendeken had ik niet veel keuze, ik hoop dit in de toekomst te kunnen vermijden, wat de voorbije 7 jaren ook het geval was.

Vorige week heeft ze overdag ook al een aantal keer zonder deken kunnen staan, en toen merkte ik (dacht ik) een beet op, links naast de schoft. Zaterdag is haar deken dan weer af gegaan, en nu was "de beet" naar de andere kant van de schoft gekropen, naar rechts dus.

Ik denk dus eerder aan een drukplek.

Heb een beetje zitten Googlen, maar wat is jullie mening?
Ik kan ofwel een icepack gebruiken las ik. Werkt koelgel ook? Ik denk dat mijn paard dat aangenamer gaat vinden. Ik heb ook een koelspray. Of, ik kan ook niks doen volgens Google en de drukplek vanzelf laten weg trekken, dat is bij de vorige ook heel snel gegaan.

Ik trek en post straks een foto.

Alvast bedankt!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:19

Ik had voor mijn bejaarde pony een schoftbeschermer.Die trek je als een soort van trui aan over het hooft en bedekt dan de borst,zijkant en nek waar de deken zit.Ik had ook een paarden bh maar die kroop op.

RianneH

Re: Drukplek door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:27

Ik ben benieuwd naar een foto want kan me het niet zo goed voorstellen eerlijk gezegd. Aan de zijkant is ongewoon.
Past de deken? Trekt ie niet te ver over tot zelfs achter de schoft?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:31

Geen deken meer op doen nu en dan hoef je er niks op / mee te doen. Trekt vanzelf weg dan als het een drukplek is.

Ben wel benieuwd naar hoe het eruit ziet.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 11:07

Ik post later vandaag sowieso een foto.
Mijn paard heeft jaar en dag in maatje 185 gepast maar is tegenwoordig misschien een beetje ronder :+ Ik probeer dekens te vermijden maar mocht ze volgend seizoen weer een regendeken nodig hebben koop ik sowieso een maatje groter. Ze heeft ook nooit eerder dag in, dag uit, maandenlang onder een deken moeten staan.
De temperaturen zijn nu zo lekker dat ze geen deken meer op moet, ze heeft nu ook een schuilstal dus kan ze lekker in haar blootje staan. Ik mag er ook gewoon aankomen :)

Ik post straks een foto!

Hier alvast een foto met haar deken op. Heb een rood bolletje gezet waar de drukplek ongeveer zit. Misschien van de reksingel? Zonder reksingel krijgt ze haar riemen nogal snel los..

Afbeelding

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 15:51

Oke, ik heb zonet een aantal foto's getrokken.

De plek zit toch een beetje verder naar achter dan wat ik eerst had aangeduid op de foto met deken, dus mijn gevoel zegt van de reksingel dan? Mijn vinger zit waar de plek eindigt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van de andere kant getrokken
Afbeelding

Hij voelt vrij hard aan, maar niet gelijkmatig zeg maar, het is geen hele bult, maar een hoop kleine bultjes, als dat een beetje duidelijk beschreven is. Ik mag er dus wel gewoon aankomen en een beetje in duwen, ze reageert ook niet door haar oren naar achter te leggen oid. Ik heb voor de zekerheid koelspray gespoten, vond ze uiteraard niet leuk haha, niks wat uit een spray komt is ooit leuk voor een paard :+

Zolang ze geen jeuk krijgt, hoeft ze de komende tijd geen deken meer op, tenzij ze erg veel last krijgt van beestjes. Haar eczeemdeken heeft een buikflap, die riemen zijn veel beter, dus daar gebruik ik dan geen reksingel meer. Dat eczeemdeken heeft ze vorig jaar van april (geloof ik) tot oktober op gehad, en daar had ze nooit zo'n plekken van.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:35

Ik zou voorlopig het gewoon even aankijken en niks erop smeren. Het is niet een plek waar ze last van heeft bij het liggen ofzo, ze reageert niet alsof ze pijn heeft en de vermoedelijke oorzaak heb je al weggehaald.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:42

Zo op de foto vind ik de deken er niet te klein uitzien. Een maat groter is waarschijnlijk te groot, dan schuift de deken naar achteren en gaat dan juist trekken op de borst en voor de schoft.

Ik zou dan eerder kijken voor een oplossing waarbij de deken beter dicht blijft zitten, zodat je die extra singel niet nodig hebt.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 20:07

Hilary schreef:
Zo op de foto vind ik de deken er niet te klein uitzien. Een maat groter is waarschijnlijk te groot, dan schuift de deken naar achteren en gaat dan juist trekken op de borst en voor de schoft.

Ik zou dan eerder kijken voor een oplossing waarbij de deken beter dicht blijft zitten, zodat je die extra singel niet nodig hebt.

Mijn paard heeft gewoon een nogal moeilijke vorm denk ik :+
Ze is 1.55m groot, kruising Quarter, en heeft daar echt de bouw van; de vrij hoge achterhand in combinatie met een lager gelegen rug waardoor de schoft toch wel duidelijk boven de rug uit komt. Ik gooi er maar wat foto's bij haha, maar een vriendin zei me vandaag dat ze denkt dat een maat groter beter zou zijn omdat mijn paard haar achterhand het deken waarschijnlijk naar achteren trekt.

Afbeelding

Afbeelding

Let niet op haar "ik-ben-vandaag-zo-moe-van-mijn-appel-te-eten-bekkie" :+
Afbeelding

Ik vind het deken eigenlijk ook niet echt aan de kleine kant, haar staart valt mooi onder de staartflap en past mooi rond de borst, ze kan comfortabel van de grond eten (de velcro aan de borst is wel gesneuveld haha).

Ik heb een paar maanden geleden onderstaand dingetje gekocht, om de kruissingels die onder de buik doorlopen door te steken. Indien er een buiksingel toch los komt, hangt die in ieder geval niet tot op de grond :+ Van de week had ze een bilkoord los gekregen.

Afbeelding

Foto met haar vliegendeken, maar dat materiaal schuift natuurlijk extra hard:
Afbeelding

Daarom dus nood aan een reksingel, hoewel ik het liever niet zou doen, maar ik ben altijd bang dat ze zichzelf ophangt in haar deken oid. Laatst liep ze in dat regendeken rond, de staartflap zat net niet achter haar oren en 1 van de bilkoorden bungelde heel ongemakkelijk net boven haar hoef :+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:14

Mijn vorige paard had een drukplek gekregen van zo'n bh, dat is ook zo'n elastiek ding.
Dit lijkt er precies op, hij had het ook op de schoft.
Je kan dan beter aan de bovenkant iets omheen doen, stuk schuim ofzo.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:18

Maar wat krijgt ze los, de buiksingels? Dan kan je ervoor kiezen een extra rubbertje ertussen te zetten misschien?

Een grotere deken gaat het ook niet oplossen, daar zou ik niet in investeren. Bij groter heb je alleen maar meer kans dat de deken van voren gaat trekken. Ik denk dat je gevoel juist is, het lijkt door de extra singel te komen, ik zou dan eerder investeren in een deken waarbij de buiksingels goed blijven zitten, of juist los kunnen breken zoals bij Rambo.
Of zoals je aangeeft eerder, vanaf nu zonder deken :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 20:20

MirandaFuego schreef:
Mijn vorige paard had een drukplek gekregen van zo'n bh, dat is ook zo'n elastiek ding.

Ik denk wel dat mijn mama een stuk schuim in het deken zou kunnen naaien! :j

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 20:23

RianneH schreef:
Maar wat krijgt ze los, de buiksingels? Dan kan je ervoor kiezen een extra rubbertje ertussen te zetten misschien?

Een grotere deken gaat het ook niet oplossen, daar zou ik niet in investeren. Bij groter heb je alleen maar meer kans dat de deken van voren gaat trekken. Ik denk dat je gevoel juist is, het lijkt door de extra singel te komen, ik zou dan eerder investeren in een deken waarbij de buiksingels goed blijven zitten, of juist los kunnen breken zoals bij Rambo.
Of zoals je aangeeft eerder, vanaf nu zonder deken :)

Vooral de buiksingels, soms ook een bilkoord, ik denk door te rollen.
Het bilkoord, daarvan klikt het slotje zegmaar niet meer vanzelf terug, dus eens ze dat open krijgt door te rollen blijft het open staan waardoor het ook zo makkelijk los laat.

Ik ga eenss Googlen of ik idd iets vind waardoor de buiksingels beter blijven zitten, zodat de reksingel niet meer nodig is. Voorlopig, zolang het weer goed blijft en ze geen jeuk krijgt, blijft ze sowieso dekenloos :j

Hoop zooo dat ze geen jeuk krijgt, een vliegendeken schuift super hard en die dingen hangen altijd meteen op half 7 bij haar :+ Een eczeemdeken blijft beter zitten, door de buikflap denk ik. Daar heeft ze ook klik-gespen, maar daar heeft ze er ook wel al eentje van gemold aan een bil :+

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:06

Een grotere deken gaat meer trekken, ik heb ervaring. Ik had een vliegendeken voor mijn ruin die te groot was: schuurplek op z’n borst. Nu de juiste maat en dat ligt prima zonder schuren. Je zou nog kunnen kijken voor een deken met andere (blinde) sluitingen, bijvoorbeeld de Bucas Select Outdoor (als die nog te krijgen is).

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:14

LWDaisy schreef:
MirandaFuego schreef:

Ik denk wel dat mijn mama een stuk schuim in het deken zou kunnen naaien! :j

Denk dat dat goed helpt! :))

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:00

Ik heb al meer dan 10 jaar verschillende paarden het hele jaar door onder een deken staan en werkelijk nooit drukplekken, schuurplekken of wat dan ook.

Het antwoord zit hem in een deken van een goed merk (horseware, bucas, trust, voor sommige paarden past Harry’s horse ook erg mooi) die zo licht mogelijk is in gewicht (horseware dekens zijn erg licht) en die goed ligt op het betreffende paard. Er zijn tegenwoordig zelfs quarterdekens en big neck dekens dus er is altijd wel een model te vinden wat mooi past.

Om de gespen zitten ringetjes en met een goed passende deken met ringetjes gaan echt niet na een keer rollen de singels los.

Deze drukking komt in dit geval niet van je deken maar van die dekensingel. Die zijn prima om een uurtje een fleecedeken op z’n plek te houden naar zeker weten niet geschikt om uren of dagen om te houden.

De hier genoemde bh’s is rommel. Geven ook zwellingen en drukplekken als je pech hebt. Bij de juiste Pasvorm van deken zijn Ook compleet overbodig trouwens.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 23:15

Kan het zijn dat je buiksingels te los hangen?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 07:07

pumpina schreef:
Kan het zijn dat je buiksingels te los hangen?

Ik moet ze regelmatig terug aanpassen, ze krijgt ze verzet door te rollen :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 07:14

Je gebruikt een elastische extra dekensingel?
Zo ja, dan heb je je antwoord, echt niet meer doen voor een deken die dag en nacht op ligt.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 07:43

Ineke2 schreef:
Je gebruikt een elastische extra dekensingel?
Zo ja, dan heb je je antwoord, echt niet meer doen voor een deken die dag en nacht op ligt.

Is idd een elastische singel. Ik had er geen idee van dat ze hier zo'n drukplek van kon krijgen, ik ben niet van plan deze fout nog eens te maken, voel me zo'n domme eigenaar :( Gelukkig heeft ze er geen last van, en rij ik niet, zo kan de drukplek rustig weg trekken :j

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 07:56

Ik ga mee met Pluisje88, volgens mij is je deken gewoon rommel en moet je een betere deken kopen... Horseware (Amigo, Rhino, Rambo) is eigenlijk altijd goed.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 07:56

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:12

Harry's Horse is ook nog een goede deken hoor. Weather Beeta ook zeker. Ja zo'n denkensingel is natuurlij niet bedoeld voor constant op te hebben en die dekenrubbers moet je gewoon altjid in huis hebben , kosten niks maar zijn zo handig .

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 14:30

Bij deze een update :)
De drukplek is kleiner geworden *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:45

Als je paard door rollen de deken ls krijgt lijkt het me idd verstandig om eens te gaan kijken voor een nieuwe. Ik heb zelf van de pagony tiger line. En tot nu toe nog niet stuk gegaan of los gegaan of wat dan ook. Hebben trouwens een prima pas vorm. Weet niet of dat ook voor die van jou geld, maar dat zal toch proberen zijn.