Ervaring improvac bij merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tirzasarah10

Ervaring improvac bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 22:33

Hi Bokkers,

Ik heb een bijna 10 jarige merrie die nadat haar veulen van haar afging extreem hengstig is worden met soms agressie. Ik heb haar als 7 jarige gekocht en ik ben dus eigenaar nummer 5... Ik ben daar laatst achter gekomen omdat de DA kwam voor de agressie / verzet die ze regelmatig toont, die wou graag haar rug op de foto hebben en toen ben ik in het verleden gaan zoeken. Ik heb comtact gehad met eigenaar nummer 3 en die zegt precies dit gedrag is waarom ze overal weg moest. Bij haar was ze ook heel hengstig maar is verder niks onderzocht, wel met supplement verder gegaan. Heel simpel paard is hard, zacht en geprobeerd te breken maar geen resultaat, meeste denken draadje verkeerd. Ik zelf ben er dus heel ontwettend in gestapt omdat ik dit toen allemaal niet wist. Veel dingen waren goed op te lossen, al had ze wel gekke dingen. Zich niet willen laten pakken in het land, halster niet omwillen of als je haar eindelijk had geen stap meer zetten. Ze is wel altijd wat moeilijk te motiveren tijdens het rijden maar het was te doen. Tijdens de dracht is ze super lief geweest en eenmaal bevallen heb ik pas echt genoten van haar! Na de bevalling heb ik geen 1 keer gehad dat er naar gedrag naar boven kwam en zelfs met rijden mega voorwaarts! Ik heb zelfs vanuit achterwaarts kunnen weg galloperen, haar motor stond dus echt aan!! Nouja veulen er af en toen begon haar 'probleem' gedrag weer, helaas erger dan eerst. Ze heeft mij in december een trap gegeven zonder duidelijke reden. In haar paddock is ze erg onrustig en gefocust op de buurpony. Rond L1 en L2 zit vaak hele erge spierspanning, op de foto en echo gezet. Lichte onregelmatigheid op de wervels en bij de echo klein gaatje in het ligament tussen de wervels. Wat er op de foto en echo te zien is zou niet mega pijn moeten geven maar mevrouw is heel gevoelig(klein haakje tanden is niet meer eten). Behandel plan krijg ik nog te horen van Emmeloord. Ze heeft 10 dagen regumate gekregen en werd daarop een stuk minder zenuwachtiger en meer gericht op mij. Ze ging ook niet meer voor mijn shet liggen.:+ Ik zag ook echt dat ze zoveel meer rust had! Dus de DA stelde voor hier mee door te gaan MAAR, ze is super kieskeurig met eten. Ze weet gewoon exact wanneer er iets in haar eten zit of je haar probeer te foppen. Zo lust ze een geschilde banaan niet meer omdat ik die voor haar neus moet pellen anders kan er een pilletje/poedertje in zitten. In een spuitje in de mond geen succes, dag 2 is een nog groter drama. Ik heb weken geoefend met een spuitje appelmoes was uit eindelijk super makkelijk ging maar toen 1 keer iets anders en het was gelijk klaar. Dit was de reden waarom de DA riep dan proberen we improvac! Ik kan er niet veel over vinden dus ben erg nieuwsgierig of andere er ervaring mee hebben.

Is het toch weer een lang verhaal geworden :o

Afbeelding

Ibbel

Re: Ervaring improvac bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:45

Ik weet dat het vrijwel niet gedaan wordt, maar het kán wel: laparoscopisch de eierstokken verwijderen. Oftewel: castratie van de merrie. Ik zou eens informeren of dat niet een veel betere oplossing is.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 15:15

Ibbel schreef:
Ik weet dat het vrijwel niet gedaan wordt, maar het kán wel: laparoscopisch de eierstokken verwijderen. Oftewel: castratie van de merrie. Ik zou eens informeren of dat niet een veel betere oplossing is.

Wat ik daar van begreep is dat de hormonen als nog blijven spelen. Ik ga het wel nog bespreken!!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:21

Ibbel schreef:

Een kennis van mij heeft dit laten doen en is daar erg tevreden over, heeft gewoon spijt dat ze dit niet eerder heeft gedaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:25

tirzasarah10 schreef:
Wat ik daar van begreep is dat de hormonen als nog blijven spelen. Ik ga het wel nog bespreken!!

Dat zou niet moeten kunnen, de eierstokken zijn de hormoonfabriekjes.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 19:29

Ga ik daar zeker nog even achteraan!

hortensia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:59

hoi, heb je je merrie ondertussen laten prikken met improvac?? zou graag willen weten hoe dat is gegaan. onze merrie krijgt het dinsdag.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:40

Ik ben ook wel benieuwd welke keuze er is gemaakt en wat de bevindingen daarvan zijn :)

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 18:22

_Dracarys schreef:
Ik ben ook wel benieuwd welke keuze er is gemaakt en wat de bevindingen daarvan zijn :)

Ik heb wel gekozen voor de improvac! Dit omdat het thuis allemaal anders liep en ik misschien later toch een veulen uit haar wilde. De eerste prik ging top geen last en gelijk weer een lief paard. De 2de prik was helaas minder goed gegaan, ze werd enorm ziek en toen ze opknapte spontaan hengstig van een drachtige merrie :+. Later is dit bij getrokken en heb ik haar niet meer extreem hengstig gezien maar ze is niet zo leuk als na de 1ste prik...
Mocht je zelf ook nadenken over deze prik zou ik echt een hele goede spiegel metacam geven en ook na de prik niet te zuinig! Het kan pech zijn maar ik had bij de 2de net te weinig metacam gegeven en daar worden ze dan zo ziek van, ik dacht hoe erg kan het zijn want de voroge keer gebeurde er niks.
Ze had een mega bult op de plek van de prik, hoge koorts, heel koud, leek dronken en had veel moeite met lopen.

hortensia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:22

ik hoop dat de dierenarts die komt prikken ook wel de goede dosis metacam erbij geeft. wat vervelend dat het de tweede keer niet zo goed ging als de eerste keer.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 22:07

hortensia schreef:
ik hoop dat de dierenarts die komt prikken ook wel de goede dosis metacam erbij geeft. wat vervelend dat het de tweede keer niet zo goed ging als de eerste keer.

Hij heeft het ook gezegd hoor maar ik heb een verkeerde inschatting gemaakt van de hoeveelheid die nog in het flesje zat. Toen ik belde kon ik ook gelijk een nieuwe fles halen maar ze was er toen al goed ziek van.

hortensia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 07:50

Hij heeft het ook gezegd hoor maar ik heb een verkeerde inschatting gemaakt van de hoeveelheid die nog in het flesje zat. Toen ik belde kon ik ook gelijk een nieuwe fles halen maar ze was er toen al goed ziek van.

gelukkig , ik had al genoteerd dat ik dat even moest navragen. evengoed vind ik het best spannend hoe ze op de prikken reageerd

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 08:05

mag ik vragen of je de eierstokken ook goed hebt laten controleren?
gedrag komt me namelijk erg bekend voor.
wij hebben een merrie gehad met een flink ovarium tumor.
een eierstok tumor is dat.
die gaf hetzelfde beeld,alleen nog een graadje erger :j

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 09:16

ellepel schreef:
mag ik vragen of je de eierstokken ook goed hebt laten controleren?
gedrag komt me namelijk erg bekend voor.
wij hebben een merrie gehad met een flink ovarium tumor.
een eierstok tumor is dat.
die gaf hetzelfde beeld,alleen nog een graadje erger :j

Ze is best vaak gescand en daar is niks uitgekomen, kunnen ze dat dan zo zien of is dat lastig? Vlak voor e improvac ook nog een keer gescand om te kijken of er niks fout is. We krijgen nu een kuur mee om ontstekingen/allergie uit te sluiten omdat ze nog steeds vrij heftig gedrag vertoont. Ik wil zo graag dat ze zich goed gaat voelen! Ik vind het ook wel sneu omdat ze duidelijk wel blij is mij te zien enz. Ik geloof nl niet echt in een slecht karakter en denk eerder dat medische dingen uitgesloten moeten zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:20

ik heb geen idee of het zo te zien is, ik ben zelf niet bij het scannen geweest.
maar ik denk dat in jouw geval er wel op gelet is.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:40

Ik vind het heel bijzonder dat ze met veulen aan de voet wel lief is, mijn dominante merrie is ook een zeikerd met andere paarden en kan ook flink tegen je in gaan als je iets van dr wilt, en een pony van een stalgenootje begon ineens te bokken met rijden, acupunctuur laten doen, die van mij is stuk liever geworden want er zat nog oud verdriet aan de locatie te zien, bij de pony zat er wat te rommelen op de eierstokken en is dus vooral daar op geprikt zeg maar, die is nu weer poeslief, misschien ook nog een optie om te proberen voordat je iets geks inspuit? Ik had er ook nooit veel mee maar zag t gewoon werken

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:46

Ik zou toch het verwijderen van de eierstokken nog eens goed overwegen.
Waarschijnlijk heeft ze er namelijk zelf ook 'last' van. En dat allemaal voor misschien nog een keer een veulentje....
Ik hou het toch nog eens heel goed overwegen gezien de improvac dus ook niet geheel het resultaat geeft wat je zoekt.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 00:22

Maddy_Paola schreef:
Ik vind het heel bijzonder dat ze met veulen aan de voet wel lief is, mijn dominante merrie is ook een zeikerd met andere paarden en kan ook flink tegen je in gaan als je iets van dr wilt, en een pony van een stalgenootje begon ineens te bokken met rijden, acupunctuur laten doen, die van mij is stuk liever geworden want er zat nog oud verdriet aan de locatie te zien, bij de pony zat er wat te rommelen op de eierstokken en is dus vooral daar op geprikt zeg maar, die is nu weer poeslief, misschien ook nog een optie om te proberen voordat je iets geks inspuit? Ik had er ook nooit veel mee maar zag t gewoon werken

Ja dat vind ik dus ook :+ daarom heb ik gewoon het idee dat er iets haar niet lekker zit. Helaas kan ik niet in het koppie kijken. Ik heb er wel 2x een osteo bij gehad die beide echt goed bekend staan, beide hebben ze ook dry needling gedaan. Buiten haar rug om en 1x een spier in de borst die vast zat konden ze niks vinden.

Rambogirl schreef:
Ik zou toch het verwijderen van de eierstokken nog eens goed overwegen.
Waarschijnlijk heeft ze er namelijk zelf ook 'last' van. En dat allemaal voor misschien nog een keer een veulentje....
Ik hou het toch nog eens heel goed overwegen gezien de improvac dus ook niet geheel het resultaat geeft wat je zoekt.

Als ik daarmee 100% het probleem oplos zou ik het doen maar zeker weten doe je het niet.. de regumate heb ik vrij kort gegeven om zo zeker te zijn dat alles koek en ei is. Zelf vind ik het ook een beetje eng en ik weet dat het tussen mijn oren zit maar toch ben ik daar angstig voor.

Ik had gevraagd aan de dierenarts zou er een bepaald hormoon zijn wat ze alleen aanmaken of iets in die richting als er een veulen naast loopt. Volgens hem zijn dat we zo veel dat je er waarschijnlijk niet achter zou komen...

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 03:07

tirzasarah10 schreef:
Maddy_Paola schreef:

Ja dat vind ik dus ook :+ daarom heb ik gewoon het idee dat er iets haar niet lekker zit. Helaas kan ik niet in het koppie kijken. Ik heb er wel 2x een osteo bij gehad die beide echt goed bekend staan, beide hebben ze ook dry needling gedaan. Buiten haar rug om en 1x een spier in de borst die vast zat konden ze niks vinden.

Mijn osteopaat doet ook klein stukje acupunctuur erbij/ dry needling, maar een echte acupunctuur gaat er veel verder op in zeg maar, dus ik zou echt zeggen geef dat een kans, mijn merrie is al wat ouder dus jammer genoeg vaker nodig dan bij andere paarden, ook door dr verleden, maar merk bij beide behandelingen echt wel verschil, en dan in andere dingen >;)