Peesblessure - 1e keer wei

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Peesblessure - 1e keer wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 18:43

Het weideseizoen is begonnen, en dan staat je paard met een peesblessure. Inmiddels goed aan het herstellen, we mogen weer in totaal 24 minuten draven en de pees ziet er mooi uit. Maar...ik wil hem eigenlijk per se op de wei hebben deze zomer. Hij moet ook gezond in de kop moet blijven. Maar hoe pak ik het aan? Vooral die eerste keer, dan komt alle gekkigheid er uit. Tips en ervaringen bijzonder welkom.

NB: ik sta (nog) op een pensionstal met redelijk kleine weides, en zoals het er nu uitziet worden er geen kleine stukken afgezet voor paarden met een blessure

Anoniem

Re: Peesblessure - 1e keer wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:46

(Licht) sederen?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 18:50

Heb ik ook aan gedacht, maar lijkt me niet verstandig in combinatie met gras eten?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:53

dorothea schreef:
Heb ik ook aan gedacht, maar lijkt me niet verstandig in combinatie met gras eten?

Ik hoor toch vaker dat mensen tranquigel geven ofzo voor op de weide, dus ik denk niet dat dat een groot probleem is, maar sowieso kan je dat best in overleg met je dierenarts doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:53

dorothea schreef:

Kan gerust hoor, als je je paard niet helemaal plat spuit. Gewoon een beetje om de scherpe kantjes eraf te halen :) Toen mijn paard geblesseerd was, gaf ik haar 2 keer per dag relaquine. Kon volgens de da geen kwaad icm eten en drinken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:00

Ja licht sederen kan gewoon hoor!
Maar of het helpt als de andere paarden gek doen?
Zelf zou ik toch het beste vinden om een apart stukje te hebben, is het misschien toch mogelijk met overleg, al is het maar in het begin een tijdje?

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:04

Kan je niet hem in de laddock houden ipv wei voor hoe lang hij nog niet ok is?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 19:15

MirandaFuego schreef:
Ja licht sederen kan gewoon hoor!
Maar of het helpt als de andere paarden gek doen?
Zelf zou ik toch het beste vinden om een apart stukje te hebben, is het misschien toch mogelijk met overleg, al is het maar in het begin een tijdje?

Dan zou ik hem nog even langer op stal houden, tot de rest van de groep gewend is. En dat stukje apart is ben ik bang niet mogelijk. Heb hierom namelijk al een keer om gevraagd - zeg vorige week- en toen was het al heel moeilijk. We wachten nog op de weide-indeling, dan weet ik meer.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 19:16

En sedatie ga ik zeker met de DA bespreken!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:26

Ik heb mijn paard na peesblessure en half jaar revalideren, op het moment dat ik met de galop begonnen ben eerst op een paddock gezet van 8x4 en 2 streepjes tranquigel. Na een week de tranquigel afgebouwd, en langzaam de paddock maat opgebouwd. Nu staat ze op de wei, maar kan inmiddels ook wel wat hebben met de pees.

Tranquigel idd met DA bespreken, let op, komt ook in je paspoort en daarna zijn ze ook nooit meer geschikt voor de slacht. Voor mij geen punt, maar dat kan een overweging zijn. Mijn DA gaf echt wel aan, pas op het moment dat je groen licht heb voor galopperen, dan mogen ze ook wat meer gaan draaien en keren en is naar buiten voor het eerst een optie.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:28

Ik heb het vorig jaar ook gehad. Die van mij is met de eerste weidegang niet meegegaan omdat dan alles gek gaat doen. En de eerste week een uurtje later dat alle paarden al uitgeraasd waren voordat die van mij erop ging. Helemaal geen problemen mee gehad! Nu heb ik ook niet echt een paard dat helemaal los gaat in z'n eentje

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:32

Ik ga dit jaar de 2e keer dit probleem hebben. Vorig jaar had paard zichzelf een peesblessure geschopt, begin weide seizoen waren we iets verder in de opbouw, denk al 1 rondje galop of in ieder geval 10 minuten draven.

Wij hebben vlak voor het begin van het seizoen een controle afspraak gemaakt en overlegd met de da. Hij had haar liever ook op de wei, helemaal omdat ze in de paddock gekker zou doen alleen. Wij hebben niks gegeven, werd ons afgeraden. Het enige wat wij gedaan hebben is het geen in de gaten houden en de training iets terug geschroefd. Controle vlak daarna was heel positief, ondanks dat ze echt gecrosst heeft. Liever rechtuit dan in een paddock rondjes draaien zei de da.

Ze is gewoon de 1e dag meegegaan, anders zou ze gekker doen in stal of paddock. Maar zoals iemand hiervoor al schreef, wel pas toen de galop mocht. Daar heb ik als het goed is nu 2 keer geluk mee gehad, voor zover je van geluk kan spreken.

Helaas nadat ze volledig hersteld was heeft ze zich zo lelijk verstapt dat ze weer een blessure heeft, wel aan ander been. Ons seizoen is nog niet begonnen, als het goed is nog 2 of 3 weken. We hebben weer ervoor een controle afspraak, maar zullen weer niks geven. Te veel risico dat ze dan juist weer een rare stap maakt omdat ze toch net wat minder helder zijn. Erna gewoon weer training aanpassen en goed in e gaten houden. Da heeft ook alweer gezegd dat ze zo snel mogelijk naar buiten moet, maar de pees moet dus nog wel gescand worden voordat ze gaat. Gek doen houd je gewoon nooit tegen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:14

Je moet rekening houden met een flinke terugval. Persoonlijk zou ik in deze fase van herstel het risico niet nemen. Anders is het advies ogen dicht en een week niet naar kijken. Ik heb ze altijd op de paddock gehouden bij een herstellende blessure.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:34

Die van mij heeft 2x precies een jaar na elkaar een peesblessure gehad. Bij het check ligament. Eerste jaar op een dubbele paddock gezet tijdens het weide seizoen. Netjes aan het opbouwschema gehouden en elke 8 weken laten scannen. Was toen in augustus groen licht om alles op te bouwen (maart voor her eerst geweest). Tweede jaar heb ik hem samen met een andere rustige ruin gewoon mee gedaan de wei op. Tweede jaar heb ik hem ook alleen toen hij weer kreupel liep laten scannen en daarna pas november weer (in maart eerste scan). Heb toen alles op gevoel gedaan en lekker gestapt met hem, nu is hij wel een paard wat redelijk rustig is van zichzelf. Sindsdien (2 jaar geleden) heeft hij geen blessure meer al staat hij nu ook niet meer op stal maar in uitloop. Heb wel het gevoel dat het op de wei zetten een stuk aangenamer was. Hij kon zichzelf gewoon bewegen en was helemaal gelukkig ipv als enige heel de dag op een paddock te staan.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:57

Wat ik doe met mijn 2 oude en kreupele paarden is eerste dagen (met opbouw) niet tegelijk buiten met de andere paarden. Ik merk dat ze vooral gaan rennen doordat anderen gaan rennen.
En in de wei zetten als ze 'honger' hebben, dan is gras belangrijker dan rennen.
En vooraf al regelmatig aan de hand grazen in de wei. Zodat het stuk bekend is.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:42

Mijn pony staat eigenlijk al een tijdje weer op de weide met haar peesblessure.
We begonnen al met opbouwen toen we nog maar 20 minuutjes mochten stappen. Hier was echter wel de mogelijkheid om een klein weitje af te zetten, een hooinet erbij te geven en gaven we tranquigel.
Begonnen met twee keer per week een uurtje op een weitje van 5x5 en dan langzaam alles uitbreiden.
Dus iets langer op de wei, weitje iets groter, meerdere dagen op de wei etc. Inmiddels staat ze nu elke dag zo'n 4 uurtjes op een kwart weide bij ons.
We werken er naar toe om haar over een maand ofzo gewoon weer hele dagen op de weide te hebben. Voorlopig nog wel gescheiden van haar weidemaatje.

Edit: moet er natuurlijk wel bij zeggen dat alle paarden hier het hele jaar door op de weide staan in redelijk vaste groepjes/paartjes. Dus geen sprake van eerste gekkigheid bij begin weide seizoen.
Uiteraard heeft ze wel eens gek gedaan, maar de vorige controle was heel positief dus hopelijk de volgende ook weer :) .

_Raisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 11:02

Bij de stal van mijn werk gaan paarden met een peesblessure gewoon mee op de wei (alle paarden hebben wel een eigen wei)
Dit vooral ook omdat als je ze binnen houdt en ze alleen op stal blijven ze ook onrustig worden en dit ook niet goed is voor de blessure.

Wij doen de paarden de eerste paar dagen met sedatie op de wei (Tranquigel) zodat het "scherpe" randje er af is. Dit bouwen we rustig af want na een paar dagen worden ook de andere paarden natuurlijker rustiger als ze op de wei gaan.

Je kan wel overwegen je paard als laatste op de wei te zetten zodat alle andere paarden al een beetje hebben kunnen dollen en inmiddels gewoon rustig grasjes aan het eten zijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 11:06

Dispar_Vulgo schreef:
Wat ik doe met mijn 2 oude en kreupele paarden is eerste dagen (met opbouw) niet tegelijk buiten met de andere paarden. Ik merk dat ze vooral gaan rennen doordat anderen gaan rennen.

Dit wilde ik net ook voorstellen of als je het kunt doen eerst aan de hand grazen, is die eenmaal rustig het halstertouw los maken en zelf rustig weg lopen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 12:11

Ja ik zou in ieder geval even afwachten tot de andere paarden tot rust gekomen zijn.
Mijne is als hij alleen op de wei gaat alleen maar aan het eten en beweegt alleen zijn kaken.
Als er andere paarden bij zijn, zijn ze veel meer aan het rennen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 16:40

Ik ga iig eerst contact opnemen met de behandelend DA en dan weer bespreken met stal wat er mogelijk is. Mss nog een maandje wachten zodat de rest al helemaal gewend is en dan - na dus een maand aan de hand gegraasd te hebben (hij niet ik) dan pas los. Fijn dat ik vooral positieve ervaringen voorbij zie komen!