onverwachte kosten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sara_van_W

onverwachte kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 17:32

hoi ik vraag me af wat voor onverwachte kosten jullie de laatste jaren hebben gehad. Ik kan eigenlijk nergens vinden hoe duur DA kosten voor bepaalde dingen zijn zoals: koliek, langdurig kreupel, gebitsproblemen enz.

LukieBradley

Re: onverwachte kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 17:44

Dat verschilt per dierenarts en per kliniek.
Per paard.
Het valt niet echt goed te vergelijken vrees ik

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 17:45

Koliek inclusief operatie in ziekenhuis kan tot 5000 euro oplopen.

Afgelopen jaar wat stomme dingetjes zoals wondjes, hoestje, allergische reactie op bijensteek, bloedprikken: 600 euro

Opeens zadel dat niet meer paste: 1600 euro + pasconsulten 90 euro bovenop het regulieren nazicht (120 euro per jaar)

Dekens kapot: laatste 3 op 1 maand tijd. Tel maar op ;)

Peesblessures hangt ervan af wat de opties zijn. Als je begit met foto's, inspuiten, eventueel operatie denk ik dat je wel sowieso boven de 1000 euro zal eindigen.

Gebit is 60-120 euro per tandartsconsult meestal.

Richtwaarde hier thuis is om altijd 5000 euro opzij te houden voor onverwachte kosten.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 17:46

Ongeveer twee jaar terug was ik aan een zware koliekaanval bij mijn merrie in totaal ongeveer €1100,- kwijt.
Dat was dan een aantal keer buscopan inspuiten, twee keer spoedconsult DA op stal die ook opvoelde, dat kostte bij elkaar al €300.
Daarna door naar Utrecht met daarbij een spoedconsult van de DA daar buiten kantooruren om. En daarbij dan nog van alles wat ze daar heeft gekregen aan behandeling/medicatie. Ze heeft daar toen een dag of 5 gestaan. Dat heeft me ongeveer €800,- gekost.

Bij mijn huidige ruin heb ik drie keer in een halfjaar de DA 's avonds moeten laten komen omdat hij een slokdarmverstopping had. Per keer geloof ik om en nabij de €150,-. Daar heb ik toen onderzoek naar laten doen, en gelijk ook een onderzoek voor zijn pezen, dat was nog eens ongeveer €400,-.

Leuke hobby wel. :')

Edit: Ik ben wel gewisseld van DA na mijn eerste paard, en de tweede is ietsje goedkoper, maar het scheelt niet de wereld. Vind hen vooral prettiger werken.
Laatst bijgewerkt door marley93 op 05-04-20 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 17:49

Vorig jaar was ik 500 euro verder aan dierenartskosten. Paard kreeg een allergische reactie en daar prednison voor, om vervolgens door de verlaagde weerstand een luchtweginfectie te krijgen.

Verder qua medisch een paar keer 'onverwacht' zo'n 200 euro kwijt geweest (1x kiesje getrokken op kliniek, 1x onderzoek op kliniek nadat dierenarts dacht aan een hartkwaal, 1x scan pezen ivm blessure), maar verder niks. Kom er tot nu toe erg goed vanaf :D

Zadel wat bij paard zat bleek niet goed te liggen. Als budget had ik 800 euro in gedachte, maar dat werd het dubbele ivm geen geschikt zadel voor minder.

Halsters en dekens worden nog weleens gesloopt uiteraard. Weleens dubbele stalhuur moeten betalen ivm sneller weg willen.

Ik heb een potje van 5000 euro als buffer voor een koliekoperatie of werkloos raken oid.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 17:53

Spoedconsult zaterdagavond/nacht voor een koliek 250 euro. Voor een wond naaien zelfde tijd ook ongeveer. Spoedconsult door de weeks 100 euro.
Beenbreuk plus opname kliniek 2500.
Gewoon consult aan huis 28 euro dat is op afspraak en dan gaat het meestal om enten.
Paard is nu gevallen en heeft een blokkade in de rug komt de osteopaat dat is 85 euro.

Paarden hebben een voorkeur om spoedgevallen te veroorzaken op een avond in het weekend of feestdagen :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 17:55

Mijn kleintje had koliek (spoed, 's nachts) was 200E.
Laten opereren (aan oa koliek) doe ik niet.

Tandarts verschilt heel erg, heb er 1 met diastase en die is wat duurder dan een gewoon gebit.
Kreupelheid ligt er aan wat het is en wat je aan behandeling(en) laat doen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 17:59

Oh heb je even :=

Toen ik haar net een jaar had kreeg ze koliek. Operatie en 10 dagen kliniek hebben totaal rond de €4500,- gekost (Joy was pas 1,5)

Daarna ieder half jaar naar de tandarts: €120,-

Oh ik vergeet de navelbreuk oeratie à €900,- toen ze 1 was :=

Met 2,5 kreeg ze weer koliek, maar dat bleek achteraf kramp van de hengstigheid te zijn. Helaas prikte de DA mis met de buscopan, waardoor ze een abces ontwikkelde. Totale kosten: €350,-

Afgelopen januari liep ze niet rad. Ik heb toen een sportkeuring laten doen (niet helemaal DA kosten, maar bon) à €600,- en laten we het kreupelheidsonderzoek in de kliniek niet vergeten: €300,-

Maar gelukkig is ze nu weer topfit en ziet ze er super uit! (Kreupelheid kwam van dunne zool)
Afbeelding

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:06

Voor mij bestaan de onverwachte kosten tot nu toe vooral uit kapotte dekens *afkloppen*, dat valt nog te overzien naast de bedragen die hier al genoemd zijn.
Oh dat is niet helemaal waar, vorig jaar was hij (wat lang) kreupel na een ongelukkige sprong, daarvoor naar de kliniek geweest, bleken zijn halswervels ontstoken, bijna 1000,- lichter...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:58

Sara_van_W schreef:
hoi ik vraag me af wat voor onverwachte kosten jullie de laatste jaren hebben gehad. Ik kan eigenlijk nergens vinden hoe duur DA kosten voor bepaalde dingen zijn zoals: koliek, langdurig kreupel, gebitsproblemen enz.

Je kan helemaal niks met de gegevens wat wij kwijt zijn.

Alles ligt aan:
Je paard, leeftijd, ras.
Welke aandoening, je hebt verschillende soorten koliek en kreupelheden en ieder vergt een andere aanpak.
Oorzaak aandoening, hoe heeft je paard het opgelopen, kan je daar iets aan veranderen?
Hoelang de aandoening duurt, dagen, weken, maanden, jaren.
Hoe staat je paard, doe het zelfstal, pensionstal, all in. Staat je paard buiten/ binnen, hoelang staat je paard buiten/ binnen.
Lokatie, over het algemeen is het houden van paarden in het westen duurder.
Welke DA je hebt, iedere praktijk hanteert eigen kosten.
Heb je goed tuig. Passend zadel voorkomt een hoop problemen.
Hoe is de kudde. Stress in de kudde levert stress op bij het paard.
Je eigen normen en waarden. Tot hoever ga je met behandelen?
Inhoud eigen portemonnee.

Reken maar op een banketstaaf iets dat je meteen €100 kwijt bent.
Je kan er dus niks zinnigs over zeggen.
En zoals eerder gezegd, altijd 's avonds en altijd in het weekend :+

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:59

Je hebt al gisteren hetzelfde topic geopend..

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:20

Je kunt het zelf ook zo gek maken als je 'wilt'.

Als jouw budget niet toereikend is voor een operatie zul je óf iets moeten verzinnen om die operatie wel te kunnen betalen óf de operatie niet door laten gaan wat in de meeste gevallen inslapen betekend.

Ik heb 3 jaar geleden 12.254,- uitgegeven (Nee er staat geen cijfer teveel helaas) in 3 maanden tijd aan een 7 jarige shetlander. Begon met hoefbevangenheid wat op een drama uitgelopen is. Ik had er bij 1500 euro al de stekker uit kunnen trekken maar dat zou ik mezelf nooit vergeven hebben. Moest er van mezelf alles aan gedaan hebben om ze er bovenop te krijgen. Lang verhaal kort, 68 dagen op de kliniek en 2 operaties verder, een bak geld kwijt en pony kwijt.

Vorig jaar (ik klop even heeel hard af) niet meer uitgegeven dan enkel de enting van 2 pony's, zo kan het dus ook ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:24

Afgelopen half jaar gelukkig nog niet. Maar meneer is ineens kreupel. Dus houd m'n hart alvast vast, voor als het niet beter word eind van de week. Dat kunnen dure geintjes worden.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:53

Ik ben de afgelopen 4 jaar met mijn huidige paard gemiddeld €3000,-per jaar aan dierenartskosten kwijt. Dit voor een aantal interne problemen maar ook een paar peesblessures. En dan weet ik dat mijn kliniek zeker niet de duurste is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 20:03

Aan mijn oude paard had ik constant kosten, de dierenarts stond bijna elke maand wel op de stoep. Maar hij was 27 jaar, een verleden met hard werken (manege) en had COPD en nog wat andere kwalen. Daar was ik per bezoek van de dierenarts gemiddeld 100-200 kwijt.

Maar aan één van mijn jongere paarden, die quasi nooit iets heeft, heb ik twee jaar geleden in één klap 5000 euro uitgegeven.. spoedoperatie (gespietst op een prikpaal) met complicaties (buikwandbreuk) waardoor de kosten stevig opliepen.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 22:11

Gistermiddag heeft mijn paard zijn hoofd open gehaald bij het naar binnen rennen van de inloopstal.
Hij heeft halverwege zijn manenkam een mega scheur in zijn hoofd gekregen. ( gescalpeerd)
Dierenarts erbij, sederen, wond schoonmaken, en hechten.
Pijnstilling, tetanus en AB gespoten.
Pijnstilling om zelf te geven.
Vandaag weer de dierenarts erbij voor controle en AB spuiten, 4 hechtingen erbij moeten plaatsen, omdat paardlief zijn hoofd omhoog deed en wond opensprong. Dus opnieuw sedatie.
Morgen komt ze nogmaals controleren en AB spuiten.
Denk nog maar even niet aan de rekening.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 22:18

Olivia heeft als 2 jarige een virus gehad was toen ruim 800 euro kwijt aan DA kosten.
Dit jaar had ze baarmoederontsteking was 200 euro.

Mijn vorige paard Wedge daar denk ik niet meer te veel aan. :=
Die heeft een periode veel koliek gehad uiteraard voornamelijk in de avond en in het weekend.
En die heeft daardoor ook een paar nachtjes in Utrecht mogen logeren.
Ging niet meer om een paar 100 euro toen. :=

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 22:22

beatje schreef:
Paarden hebben een voorkeur om spoedgevallen te veroorzaken op een avond in het weekend of feestdagen :+

Ja klopt :j Of als je net van plan bent een paar dagen weg te gaan :j

Nooit gewoon op een doordeweekse dag als je net je vakantiegeld binnen hebt ofzo.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:03

ik denk dat de hoogste echt onvoorziene kosten hier bij een slokdarmverstopping waren. Da erbij gehad en een paar dagen op de kliniek. Ik gok dat het 500-800 euro was.

Een nieuw zadel moeten kopen vind ik niet onvoorziene kosten want daar vind ik de noodzaak minder hoog van dan van een paard wat aan het lijden is. We hebben wel een keer gehad dat er in was gebroken. Twee zadels, ander tuigage enz weg. Dat liep ook op tot ruim 2k aan nieuwwaarde.

En soms kan je het zo bont of blauw maken als je wilt. Toen ons paard niet 100% rad was hebben we hem tot op de bodem laten onderzoeken om er achter te komen wat het was. Was een kwestie van: kan het paard nog gereden worden, heeft het paard pijn of niet of moeten we hem misschien zelfs in laten slapen? Prijskaartje van alle onderzoeken tot aan de mri scan was duurder dan wat het paard ooit gekost heeft. Maar daar hebben we als het ware zelf voor gekozen om niet in onzekerheid te zitten.

En het is sowieso aan te raden om een ruim spaarpotje te hebben mocht er indd iets gebeuren zoals koliek of een slokdarmverstopping.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:29

Ik heb mijn grootste onverwachte kostenplaatje afgelopen november gehad. €5200,- voor een koliek operatie. Ze gaven haar hele goede kansen ondanks ze 20 was. Helaas 1 dag later heb ik haar als nog moeten laten gaan omdat ze complicaties kreeg waar ze helaas niets meer aan konden doen....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:37

Het ligt er natuurlijk ook enorm aan hoe ver je wilt gaan. Niemand is verplicht om met koliek je paard te laten opereren op de kliniek a 5k. Je kan ervoor kiezen om enkel thuis te behandelen en als het niet werkt je paard te laten inslapen. Dus wat dat betreft is het wat lastig om van andermans bedragen uit te gaan.

Al zou ik persoonlijk het me niet zo snel kunnen vergeven als ik een medische behandeling met goede herstelkansen (dit is voor mij wel relevant!) moet laten gaan vanwege geld tekort.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:38

Apple schreef:
beatje schreef:

Ja klopt :j Of als je net van plan bent een paar dagen weg te gaan :j

Nooit gewoon op een doordeweekse dag als je net je vakantiegeld binnen hebt ofzo.

Haha, inderdaad.
Ze hebben er inderdaad patent op het weekend en als je al net andere hoge uitgaven hebt gehad.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:39

Wij houden 5000 euro per paard apart voor onverwachte medische kosten. Als hier iets vanaf gaat vullen we dit zo snel mogelijk weer aan.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:08

je kan het zo gek maken als je zelf wil. Het scheelt ook als je zelf veel kan. Niet elke wond behoeft een dierenarts. Niet elk plekje, verdikking, korstje of bultje moet een dierenarts meteen zien. Ik werk zelf op de dap dus dat scheelt natuurlijk heel erg veel. Maar eigenlijk kan ik het meeste allemaal zelf oplossen zonder de dap nodig te hebben. wonden spoelen en wassen, schoonhouden en waarnodig verbinden kan ik zelf. een dik been kan je zelf koelen, stappen en evt inbandageren waar nodig. Vaak heb je pas een dierenarts nodig als je het hebt over koliek, een groot gapend gat (dan heb ik het niet over een winkelhaakje van 1*1*0.5cm) en kreupelheden die langer duren dan een paar dagen zonder duidelijke oorzaak. Heb al 7 jaar paarden bij mensen aan huis, behalve entingen en een keer een bloedonderzoek nog nooit een da op het erf gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:17

Zamba schreef:
je kan het zo gek maken als je zelf wil. Het scheelt ook als je zelf veel kan. Niet elke wond behoeft een dierenarts. Niet elk plekje, verdikking, korstje of bultje moet een dierenarts meteen zien. Ik werk zelf op de dap dus dat scheelt natuurlijk heel erg veel. Maar eigenlijk kan ik het meeste allemaal zelf oplossen zonder de dap nodig te hebben. wonden spoelen en wassen, schoonhouden en waarnodig verbinden kan ik zelf. een dik been kan je zelf koelen, stappen en evt inbandageren waar nodig. Vaak heb je pas een dierenarts nodig als je het hebt over koliek, een groot gapend gat (dan heb ik het niet over een winkelhaakje van 1*1*0.5cm) en kreupelheden die langer duren dan een paar dagen zonder duidelijke oorzaak. Heb al 7 jaar paarden bij mensen aan huis, behalve entingen en een keer een bloedonderzoek nog nooit een da op het erf gehad!

Je moet ook altijd na gaan van vertrouw ik het, of heb ik mijn twijfels er bij. Je kunt altijd een kliniek of da bellen om advies te vragen natuurlijk. Dat is (als het goed is) altijd gratis. Wij doen het overigens ook zo met de kat. Die heeft er de laatste tijd een handje van om ontstekingen te creëren. Maar we gaan dan niet gelijk naar de da. Pas als een dier echt slecht gaat eten/drinken, daar gedrag vertoont etc. Gaan wij een da bellen.