Hoi allemaal.
Ik vroeg mij af of er Bokkers zijn die ervaring hebben met een gescheurde wand van de slijmbeurs bij de voorknie van hun paard.
Mijn paard is 2 weken terug geschrokken ergens van in de longeerbak. Ze wilde wegrennen, gleed daarbij uit en probeerde zich nog op te vangen, maar viel toch. Sindsdien was ze kreupel linksvoor. Dat verbeterde geleidelijk, maar haar been werd na een paar dagen ineens heel dik. Afgelopen vrijdag ben ik met haar naar de kliniek gegaan omdat ik het niet vertrouwde.
Gelukkig is er met de pezen niets aan de hand, maar het probleem blijkt dus te zitten bij haar slijmbeurs, vlak onder haar voorknie. De wand daarvan is gescheurd. Er zaten achter de slijmbeurs ook bloedingen. Ze hebben de slijmbeurs aangeprikt en daar kwam gelukkig geen bloed uit. Haar hele been zat vol slijmbeursvocht dus dat hebben ze eruit laten lopen (lees: het spoot eruit). Ze hebben ook een kortwerkende ontstekingsremmer ingespoten. Verder moet het met rust gaan genezen. Ik moet elke dag een speciale zalf erop smeren (ekyflogyl) om het te ondersteunen. Over 4 weken gaan we terug naar de kliniek voor controle. We mogen elke dag 20 minuten aan de hand stappen tot die tijd.
Dit schijnt niet vaak voor te komen. Ik kan op internet ook geen gevallen vinden. Zijn er toevallig Bokkers onder jullie die er ervaring mee hebben of een soortgelijk iets meegemaakt hebben?
De artsen waren wel positief, het moet met tijd weer helemaal goed gaan komen als het goed is. Het gaat zo’n 3 maanden duren.