Gevoelige ogen, tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nayla

Gevoelige ogen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 19:43

Hoi, ik hoop dat het hier goed staat :o

Mijn paard heeft last van gevoelige ogen, nu met het mooie weer is het terug feller dus ze krijgt weer een vliegenkapje aan, dit helpt wel. In de winter is het minder fel /minder vaak rood maar heeft ze wel zo wat prut in haar ogen en smorgens wat korstjes.

De dierenarts is al eens langsgeweest en zei van haar ogen zuiver te maken als er vuil in zit en oogzalf in te doen voor een paar dagen. Dit helpt een tijdje maar eigenlijk zijn haar ogen altijd wat rood en komt het makkelijk terug.
Niet altijd maar wel vaak, ze heeft dan ook wat prut in haar ogen. (Dit maak ik zuiver)

Ik merk ook regelmatig op dat haar oog een paar keer traant als het net is zuiver gemaakt. Dit zijn dan een paar traan druppels en dan niks meer.

Heeft iemand mss ervaring met andere zalf als gewone oogzalf? Evt een zalf die het hele jaar door gebruikt kan worden? Ik wil gerust oogzalf gebruiken maar het lijkt me niet goed om dat zo vaak te gebruiken?

De 3 eerste foto's zijn van vandaag, nu het dus terug feller was.
De andere 2 zijn van in de winter.

Ps: Moest iemand nog tips hebben voor goede vliegenkapjes met een lang neusstukje, hoor ik het ook graag.
Ze heeft nu een waldhousen maar gaas daarvan is te soepel en komt tegen haar lange wimpers wat irritatie geeft , ze heeft ook een lemieux maar de band aan de binnenkant veroorzaakt wondjes omdat die vrij dik is.
Ik ben nu vooral aan het kijken om een shires aan te schaffen, iemand daar ervaring mee?

:)

Fotos van vandaag

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En van de winter

Afbeelding

Afbeelding

Hilary

Re: Gevoelige ogen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 19:46

Ik heb voor mijn merrie een masker van Shires, erg tevreden over. Blijft mooi van de ogen af staan. Ik heb er een zonder neusflapje, dus daar kan ik geen oordeel over geven. Had hiervoor de Cashel Crusader, die is ook goed qua stevigheid en lengte neusflap.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 19:58

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 21:04

Hilary , heeft je paard dezelfde maat kap als halster? Met meten voor een shires kom ik wat tussen 2 maten uit voor mijn paard

ninne ,ik ga de cachel eens opzoeken, in je linkje staat een lemieux, hier krijgt ze wondjes van omdat de neusband onderin te dik is

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:12

Even denken... haar halstermaat is pony (maar ik denk dat ze ook een maat Shet zou passen), haar kap is Shet van de Shires en Small pony van Cashel.
Volgens mij valt de Shires wat groot.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:17

Je kunt je dierenarts ook vragen om even te controleren of de traanbuizen verstopt zijn. Dan doet hij groene druppels in de ogen en dat moet na tien minuutjes uit de neus komen. Zo niet, kan hij even de traanbuis doorspoelen met een spuitje en rietje. Zou kunnen helpen. Er is ook een paardenzonnebril op de markt, de Evysor. Maar die is eigenlijk niet voor in de wei. Al doen sommigen het wel. Zoek maar eens op het topic erover.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 09:57

Shalimar, ik ga de fotos morgenvroeg doorsturen naar de da en dan idd vragen om de traanbuizen na te kijken, dat heb ik nog niet laten doen.

Verder net een foto genomen van haar ogen zonder zuiver te maken. Ze zijn iets minder rood, vliegenkapje is nu ook aan.
Afbeelding
Afbeelding

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:26

Ik heb sinds vorig jaar een masker van Felix Buhler, echt mijn beste koop sinds jaren.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 12:05

ClauH die zien er ook goed uit :)

Ik heb net een vliegenmasker besteld en ga kijken hoe deze is.

Heeft iemand nog tips voor haar ogen zelf? De foto's gaan ook naar de da, maar mss weet iemand een fijne zalf ofzo?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 22:40

De mijne is erg blij met de cashel! Ik heb twee verschillende maten gekocht, omdat hij ook tussen de maten in zit. De grote lijkt het fijnste ook al zit deze erg ruim bij de neus.
Ik zou zelf geen zalf smeren op gevoelige delen als ogen. Eigenlijk zou ik het zelfs niet eens schoon maken. Je werkt al snel een irritatie in de hand.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 22:51

nayla schreef:
Heeft iemand nog tips voor haar ogen zelf? De foto's gaan ook naar de da, maar mss weet iemand een fijne zalf ofzo?

Thee zetten van gedroogde kamille. Even goed laten trekken, dan door de zeef en af laten koelen. Elke dag de ogen schoonmaken met deze 'thee' , voor elk oog een schoon wattenschijfje.

Afbeelding
Toby draagt een (goedkoop :+ ) masker dat sowieso aan elke kant van zijn halster vastzit met 2 klittenbandjes, maar het stukje tussen zijn oren en aan beide zijden langs de neus heb ik het ook nog vastgezet aan het halster met kleine tie-wrapjes.
Hij heeft altijd enorm smerige snotogen - alles al een keer gecontroleerd, is ontstaan na een heftige wormeninfectie in zijn jeugd.
Maar sinds een week draagt hij dit masker en maak ik dus elke dag zijn ogen met kamillethee schoon en het verbeterd enorm!