Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lukasje schreef:Bedankt voor de reacties!
@ lightninggg: zonder heet te worden ?
@ JudithO: ja ik heb het idee dat die bietenpulp wel helpt ja. Goh, echt mager niet maar tja schraal. Weggevallen spieren geven natuurlijk ook dat beeld.
@ Nouvel: idd, lijnzaadolie is ook een goede tip.
Waar ik wat mee worstel is of ik alles wel in de juiste verhoudingen geef. Ik geef bv die vitaminen/mineralenkorrel, maar in die Aminoral zit dat ook. Of , ik geef luzerne maar ook in die Fibremix zit luzerne ...
Lukasje schreef:Hoi,
Op Bokt zijn kenners en ervaringsdeskundigen. Het zou fijn zijn indien jullie me willen helpen bij de voeding van mijn paard.
De ruin, bijna 7 jaar, komt uit een lange revalidatie en heeft -uiteraard- flink wat spieren verloren. Bovendien vind ik hem wat schraal ogen. Verder verhaart hij goed en blinkt mooi.
We zijn ondertussen terug gestart met af en toe rijden, longeren, wandelen aan de hand.
Laatst ben ik van hem af gevallen na een flinke bokpartij. Ik wil de ruin (+/- 1.63m) dus graag wat voller en ook graag in combinatie met de beweging die hij krijgt, zijn spieropbouw ondersteunen, zonder echter dat hij te heet wordt. Het is een paard die wel wat spanning kan vertonen en bv. snel van een geluid opzij vliegt.
Zijn dagrantsoen momenteel :
- onbeperkt voordroog
- 1 schep (1.6kg) bietenpulp (het gewicht is droog gewogen)
- 1 schep (300g) luzerne (gaat om een grote baal zonder melasse toegevoegd)
- 1.5 schep (1.6kg) Fibremix van Lannoo
- 80g Marstall Force
- 4 kleine schepjes magnesium van Marstall Force
In bestelling is : Aminoral van Eggersmann. Hiervan dacht ik een 100g/dag geven?
Alvast bedankt!
Skippy01 schreef:Als ze gewoon schraal staan, maar niet echt mager, zou ik niet meer bijvoeren dan je nu doet. Ze hebben ook gewoon tijd nodig. En veel mensen vinden schraal een probleem, maar schraal zonder mager te zijn is helemaal zo verkeerd niet. Als het werk omhoog gaat, heb je eiwitten nodig, maar je hebt al aminoral besteld, dus dat komt goed. Gewoon zo laten! Rustig aan het werk oppakken en dan volgt de rest wel.
superpony schreef:Komt ie wel buiten? Paarden uit revalidatie hebben te weinig bewogen en met alleen wat kleine werkjes krijgt hij niet 1,2,3 de basis bespiering terug.
Wat voerde je daarvoor?? Het is logisch dat je minder hebt gegeven, maar weer in conditie komen en bespiering kost echt gewoon tijd.
Wat je geeft is al aardig wat. Ik mis alleen je ruwvoer in het verhaal. Goed hooi onbeperkt is de basis, net als vrij bewegen.
superpony schreef:Ow, sorry gemist, omdat ik vanaf schep las.
Voordroog kan ook een probleem zijn, maar ligt aan de kwaliteit.
Overdag lekker buiten zegt niet zoveel. Sommigen vinden 4 uurtjes genoeg, sommigen 8 uurtjes. Je moet vooral kijken naar hoeveel uren je paard dan nog rondjes staat te draaien op stal.
Conditie en spieren krijgen ze vooral van veel stappen in de basis. Daarna lekker sprintjes trekken etc. Teveel mensen willen een wondermiddel, maar gaan aan de basis voorbij. Dan moet je kunnen toveren.