DA kosten shet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sara_van_W

DA kosten shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 10:23

hoi ik vraag me af hoe duur de dierenarts voor jullie is per jaar en wat voor onverwachte kosten er dan eventueel bij zouden kunnen komen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:27

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:30

Mijn shet had pas een hoest die bleef hangen.
Da 5 minuten geweest, spuit erin en AB gekregen.
260 euro lichter. :(

Ze kosten net zoveel als grote paarden helaas.

tamary

Re: DA kosten shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:36

Je lokale DA bellen, of op de website kijken, prijzen verschillen nogal en niet elke DA doet vee.
Idem voor de smid, eentje die netjes bekapt is goud waard en een die ook nog eens shetten wil doen al helemaal, want kleine pony + groot mens = mens driedubbel gevouwen. Lang niet alle smeden/bekappers willen dus shetten doen (komt slechte reputatie qua gedrag nog eens bij).

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:39

Sara_van_W schreef:
hoi ik vraag me af hoe duur de dierenarts voor jullie is per jaar en wat voor onverwachte kosten er dan eventueel bij zouden kunnen komen

Als je pony niks heeft heb je geluk. Mijn shet heeft meerdere malen blessures gehad en dan rekenen ze bij DA echt niet minder omdat je een shet hebt.

Een paar onderzoeken, echo’s en noem maar op zat ik zo aan €1000,- als het niet meer is.

DA kosten kun je nooit van te voren uitrekenen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:40

Dat valt bijna niet te zeggen. Ik heb jaren gehad dat ik voor 2 shets en een welsh 1x per jaar de dierenarts hier had voor enting. Maar als ze ziek worden kan dat dus snel heel duur worden. Mijn shet is bevangen en heeft cushing. Dat heeft me door de jaren heen al duizenden euro's gekost aan dierenarts, hoefsmid en medicatie. Daar had ik een heel leuke auto van kunnen kopen

Gezien je andere topic denk ik dat je beter eerst een poos een pony kan leasen. Shetten hebben in grote lijnen dezelfde verzorging nodig en kosten niet veel minder dan een paard als je het goed doet. Ze eten en poepen wat minder en de wormenkuur kun je delen maar dan ben je er wel

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:20

Ze kosten evenveel als een groot paard enkel heb je minder kosten aan voeren, dosis medicatie. Bij de dierenarts zijn de kosten hetzelfde op dosis medicatie, verdovingsmiddel..maar dat is het dan ook.

Qua spullen zijn ze goedkoper tenminste als je er niet actief mee wilt zijn, anders kosten ze (indien kwaliteitspullen) bijna evenveel dan een groot paard. Mijn mini's waarmee ik men, kosten mij in ieder geval evenveel tot meer als mijn rijpaard..en aan DA kosten ben ik al duizenden euro's kwijt. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:24

Een ongeluk op de wei, met spoed afvoeren naar de kliniek, daar tot de conclusie komen dat de kans van slagen (operatie en revalidatie) 10% was, dus in laten slapen. Kosten (10 jaar geleden ) €375.
Als opereren een optie had geweest had dat 4/5000 gekost

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:28

Hetzelfde als een groot paard. De grootste kosten bij een visite zijn de voorrijkosten, consult zelf en gebruik materialen. Ook een onderzoek zoals bloed of echo is net zo duur. Je bent hooguit een tientje goedkoper uit bij een injectie omdat de vloeistoffen minder zijn.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:28

De DA zal voor een shet niet minder zijn dan voor een groot paard.
Qua hoeveelheid medicatie en sedatie allicht wat minder omdat een shet minder weegt.

De vraag naar onverwachte kosten vind ik wat vreemd :o? . Onverwacht is niet voorspelbaar. Niemand heeft een glazen bol. Indien je pech hebt kunnen onverwachte kosten onverwacht hoog oplopen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:29

Ik denk dat de kosten voor een shet niet zoveel verschillen met een normaal paard.

Afgelopen jaar heb ik zo'n 1000 euro dierenartskosten gehad voor mijn paard:
- Enting
- Hardnekkige zandkoliek, 3 keer een dierenartsbezoek
- Daarop volgende kuur zandweg

Het jaar daarvoor had ze door een mep in de wei een aderlijke bloeding waar de DA ook verschillende keren bij is geweest om krammen te schieten, been te verbinden, krammen er weer uit te halen, nacontrole etc. Ongeluk zit in een klein hoekje, de kosten zijn daardoor niet te voorspellen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:51

We hebben er 2 staan, waar we ( behalve de "normale" kosten als enten en tanden doen) nooit kosten hebben.
En 1 die hoefbevangen werd en vorig jaar zo'n 1500 aan dierenartskosten hadden...

Je kunt met elk paard geluk of pech hebben en qua dierenartsrekeningen is n shet net zo duur als n shire

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:54

Als er niks is valt het mee. Die van mij had standaard 2x per jaar lichte koliek, kosten 150 euro als de dierenarts kwam. Was altijd in het weekend.
Koliek opname. 1ex geloof ik 600 euro, 2e keer 1200 en daarna in kunnen laten slapen. Dus ze kunnen gruwelijk veel kosten als je pech hebt...

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 12:11

Ik heb 2 shetten

Eind 2018 ingeënt en ontworming gekocht. 109 euro

Begin 2019 hadden ze beide een longontsteking. Huisbezoek, middeltjes gehad ed. En wormkuur 285 euro

Einde 2019. Longen en gebit gecheckt + inenten 241 euro.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 12:47

Dat is echt een soort gokspelletje, vriendin van me heeft ooit 1000 euro bij de kliniek afgerekend voor een shet.... Ga maar van het ergste uit dan valt het altijd nog mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 12:53

Qua kosten maakt het niet echt verschil of je een shet hebt of een groot paard. Enkel de medicatie gaat in kleinere hoeveelheden, maar dat is vaak tientjeswerk.
Ik heb net precies €126 afgetikt voor een dierenartsbezoekje, mijn shet had koliek op zondagavond.

Mijn shet is minstens tien keer duurder (qua medische kosten) dan mijn paard. Dat zit hem in medicatie, dierenartsbezoekjes, extra bekapbeurten, meer tandartsbezoeken, maar ook benodigde supplementen, etc. Kwestie van pure pech, want ik heb haar nu veertien jaar en de eerste tien jaar heeft ze 1x een dierenarts gezien. Nu komt hij helaas wat vaker...