Ik weet om het zeker te weten moet ik bloedonderzoek laten doen maar wilde jullie mening.
Mijn fjordenmerrie is 18 jaar, heb haar al 7 jaar inmiddels. Ze lijkt van lucht dik te worden en ondanks haar aan het werk zetten (rijden, buitenrit, longeren, losgooien) wordt ze niet slanker.. In de winter krijg ik het beter onder controle dan in de zomer.
Ik ben 7 maanden op een doe het zelf stal geweest en hier stopte ze met schuren. Ze schuurt vooral haar staart en manen erg en heeft hiervoor een eczeemdeken. Ze heeft zelfs vorige zomer geen deken op gehad zo goed ging het.
Maar nu zijn we sinds 4 weken terug op de oude stal omdat ze niet meer zichzelf was. Vanaf de eerste dag is ze weer begonnen met de manen te schuren. In de winter schuurt ze niet tot zeer weinig.
De stal waar ze niet gelukkig was lag aan een heide en bij een woonwijk terwijl de manege waar ik nu weer sta aan een drukke weg ligt maar waar ook beekjes en akkers liggen.
Ze staat nu helaas binnen omdat we te laat waren omdat de paddocks bezet zijn (komende winter staat ze weer zoals normaal buiten) en vanaf 1 mei gaan de zomer weides weer open.
Haar voeding op dit moment:
- 170 gram vitalbix daily complete
- 1 klein schephe lijnzaad brokken
- 2 grote zakken met hooi (de ene keer droog hooi en de andere keer wat natter hooi)
Dit krijgt ze 2 keer per dag.
Als de zomerweides open gaan wordt het 1 grote zak hooi.