Ijzers af en land op

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Ijzers af en land op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 20:46

Mijn haf staat op ijzers (speciaal beslag) toch wil ik graag zonder ijzers proberen (hij staat op speciaal beslag ivm atrose waar ik niks van merk)

Nu staat hij tijdelijk even zonder demping maar wel op gewoon ijzer. Dit om de overgang niet te groot maken.

Nu gaat hij in de week van 20 april dan helemaal van ijzers

En week later gaat hij het land op (opbouwend) zou dit kunnen? Ik ben niet bang voor gevoeligheid maar denk meer aan toch wat andere stand en suikers/eiwitten in het gras vergroot dat de kans op bevangenheid?

Ik kan ook vragen of de Smit week eerder komt. En ben nu langzaam het gras aan het opbouwen kwa eten.

Hij is nog nooit bevangen geweest

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:04

Misschien ben ik wel wat voorzichtig, maar een haf zou ik nooit op het land zetten in april/mei. Pas na juni, zodra het uitgebloeide gras verhout kan het. Kans op bevangenheid is aanwezig. Het zou niet de eerste zijn. Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Anders toch met graasmasker?

StalNollie

Re: Ijzers af en land op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:06

Waarom überhaupt van ijzers? Hoe is de artrose nu? Dat je er weinig van voelt of ziet neemt niet weg dat het van binnen anders kan zijn.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 21:12

Lindsey_99 schreef:
Misschien ben ik wel wat voorzichtig, maar een haf zou ik nooit op het land zetten in april/mei. Pas na juni, zodra het uitgebloeide gras verhout kan het. Kans op bevangenheid is aanwezig. Het zou niet de eerste zijn. Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Anders toch met graasmasker?

Helaas is dat geen optie. Graasmasker gaat niet werken. Maar dit is andere discussie

Hij staat hooguit 3 uurtjes op t land
Laatst bijgewerkt door plutolover op 02-04-20 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 21:15

StalNollie schreef:
Waarom überhaupt van ijzers? Hoe is de artrose nu? Dat je er weinig van voelt of ziet neemt niet weg dat het van binnen anders kan zijn.

Atrose is stabiel zo ver het stabiel kan zijn. En waarom omdat er genoeg paarden met atrose het prima redden zonder ijzers.

Dus waarom zou ik het ook niet proberen hij heeft nooit kreupel gelopen ivm atrose. En heeft ervoor jaren lang zonder ijzers gelopen.

Ik wil het een kans geven. Lukt het niet dan staat hij zo weer op z’n dure speciaal beslag. Ik ken m’n haf 15 jaar ken hem door en door.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:40

Oh, 3 uurtjes maar, dat klinkt al anders dan ' het land op'... dan zou ik het gewoon proberen. Hij kan in het begin wel wat gevoelig lopen, de hoeven moeten zich aanpassen en dat duurt even. In hoeverre het van invloed is op zijn artrose zal de tijd dan leren. Ik zou wel even een vijl kopen om de mogelijk afbrokkelende nagelgaten bij te vijlen. Dat knapt nog wel eens af rondom de gaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:21

Heb je vertrouwen in je Smid? Het is belangrijk dat hij goed bekapt wordt, zeker met artrose.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 22:31

Humpiedumpie schreef:
Heb je vertrouwen in je Smid? Het is belangrijk dat hij goed bekapt wordt, zeker met artrose.

Ja zeker. Heb het uitgebreid met hem overlegd en hij is ook voorstander om te proberen. Hij doet m’n haf al meer dan 12 jaar.

Toen hij volgens arts op speciaal beslag moest! Was z’n vraag ook moet dit voor altijd of tijdenlijk?

Ik zelf durfde het gewoon niet aan. Maar 1 of ander manier voelt ijzers niet niet goed meer.

Daarbij train ik mijn paard nu anders al ruim 3 jaar waardoor hij meer in balans, recht gerichter en sterker is geworden.

Nogmaals als het niet werkt komt hij gewoon weer op z’n oude beslag met demping en ik weet weer terug op ijzerloos heeft tijd nodig.

Zelf wil ik ook meer verdiepen in de hoef en cursussen/workshops gaan doen dat ik eventueel zelf wat bij kan houden. Maar door Carona is het nu even anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:48

plutolover schreef:
Humpiedumpie schreef:

Ja zeker. Heb het uitgebreid met hem overlegd en hij is ook voorstander om te proberen. Hij doet m’n haf al meer dan 12 jaar.

Toen hij volgens arts op speciaal beslag moest! Was z’n vraag ook moet dit voor altijd of tijdenlijk?

Ik zelf durfde het gewoon niet aan. Maar 1 of ander manier voelt ijzers niet niet goed meer.

Daarbij train ik mijn paard nu anders al ruim 3 jaar waardoor hij meer in balans, recht gerichter en sterker is geworden.

Nogmaals als het niet werkt komt hij gewoon weer op z’n oude beslag met demping en ik weet weer terug op ijzerloos heeft tijd nodig.

Zelf wil ik ook meer verdiepen in de hoef en cursussen/workshops gaan doen dat ik eventueel zelf wat bij kan houden. Maar door Carona is het nu even anders

Dat klinkt fijn en alsof je voorbereid en bedachtzaam die weg in gaat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:50

Onze 25 jarige haf is na 21 jaar rondom op ijzers, vorig jaar van de ijzers gegaan, rondom op scootboots gezet de eerste maand en nu kan ze in de paddock prima zonder en op het land. Buitenrijden gaat zonder schoenen ook goed, soms rijden we nog met schoenen voor
Afbeelding

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 14:50

Ik heb scootboots voor achter (daar stond hij al niet op ijzers)

Voor voor moet ik ze nog kopen. Maar moet ze eerst opmeten

Ik kan niet m’n paard met scootboots in de hit laten lopen.. maar hij heeft eerder van ijzers toen rondom. Over gegaan op ijzerloos in de hit en dat ging gewoon goed (in begin wat gevoelig)

Alleen nu heeft hij dan wat atrose waardoor er toen weer ijzers onder gingen