Pony hijgt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janny18

Pony hijgt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 15:56

Hoihoi,

Ik heb mijn Shetty vandaag pompend in de wei gevonden. Ze lag ook neer maar dat doet ze wel vaker.
Ik scheer ze elk jaar in de lente aangezien ze nooit uit haar vacht geraakt en snel te warm heeft.
Door de vreemde temperatuurschommelingen dacht ik het scheren nog even uit te stellen.
Maar nu vandaag stond ze echt te pompen en had 40.3 koorts!
Mijn dierenarts gebeld en deze raadde aan toch nu te scheren. Dus apparaat erin gezet en 100g opgegooig.
Maar nu een uur later staat ze nog te pompen. Temperatuur is ondertussen wel gedaald tot 39.4. Wat nog steeds te hoog is.
Moet ik mij zorgen maken? Ze lijkt moe maar reageert wel meteen en eet en drinkt ook nog goed.
Geen snottebellen. Af en toe wel een kuchje merk ik maar niet extreem hoesten.
Of is 100g al teveel bij 10 graden?

Kinke

Re: Pony hijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:01

lijkt me toch een bezoekje van de veearts waard

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:02

39,4 is veel te hoog, tijd voor (opnieuw) een belletje naar de DA

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:03

Als je pony koorts heeft dan zou ik zeker een dierenarts erbij halen. Het lijkt mij niet handig een pony met koorts te gaan scheren. Zo warm is het nog niet. Dan zou hij zeker een verkoudheid oplopen.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:04

40 graden koorts heb ik nog nooit gezien van een dikke vacht met 10 graden buitentemperatuur. Ik zou de dierenarts bellen.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 16:06

Sas_Mon schreef:
40 graden koorts heb ik nog nooit gezien van een dikke vacht met 10 graden buitentemperatuur. Ik zou de dierenarts bellen.

Ik heb de dierenarts al lang gebeld en deze raadde aan om te scheren omdat ze zo extreem dik in haar vacht stond. Daarbij doet ze voor de rest perfect normaal. Ze gedraagt zich ook helemaal niet ziek dus ik vroeg me af wat het kon zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:07

Een pompende pony is nooit goed, scheren zou ik nu echt niet doen het kan echt fris zijn. Ik zou de veearts laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:08

Janny18 schreef:
Sas_Mon schreef:

Ik heb de dierenarts al lang gebeld en deze raadde aan om te scheren omdat ze zo extreem dik in haar vacht stond. Daarbij doet ze voor de rest perfect normaal. Ze gedraagt zich ook helemaal niet ziek dus ik vroeg me af wat het kon zijn.

Maar koorts heeft niets te maken met een te dikke vacht. Hijgen kan natuurijk wel, maar ze krijgen er niet spontaan koorts van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:08

janny wat is je vraag nu eigenlijk?
want dat is me nu niet duidelijk

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:14

40 graden is koorts, dat krijgen ze niet van een dikke vacht.
Erg vreemd advies van de dierenarts.
Als ze een dikke vacht hebben en ze krijgen het te warm gaan ze zweten en koelen ze weer af.
Hoe oud is je pony want de longen van shetties zijn soms slecht en dat komt tot uiting als ze wat ouder worden.
En als hij in stilstand kortademig is, is er sowieso wat aan de hand.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 16:14

ellepel schreef:

Wat het zou kunnen zijn? Kan dit echt puur van de warmte zijn?
Zo niet wat dan wel? Moet ik me zorgen maken?
Ze gedraagt zich springlevend, ik vind het gewoon zo vreemd

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 16:15

MirandaFuego schreef:
40 graden is koorts, dat krijgen ze niet van een dikke vacht.
Erg vreemd advies van de dierenarts.
Als ze een dikke vacht hebben en ze krijgen het te warm gaan ze zweten en koelen ze weer af.
Hoe oud is je pony want de longen van shetties zijn soms slecht en dat komt tot uiting als ze wat ouder worden.
En als hij in stilstand kortademig is, is er sowieso wat aan de hand.

Ze is nu 7-8j.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:19

Janny18 schreef:
ellepel schreef:

Wat het zou kunnen zijn? Kan dit echt puur van de warmte zijn?
Zo niet wat dan wel? Moet ik me zorgen maken?
Ze gedraagt zich springlevend, ik vind het gewoon zo vreemd

Wat zou het kunnen zijn ? In elk geval niet van de warmte, maar bij 40 graden koorts krijgt ze het wel warm en gaat ze hijgen om proberen af te koelen :+
Moet ik me zorgen maken ? JA ! Bij hoge koorts kan er vanalles misgaan in het lijf.
Ze gedraagt zich springlevend. Dan heeft ze of geen koorts of je thermometer werkt niet :+

DUS : DA bellen en laten langskomen. Een koortsverlager inspuiten zou bijv al niet verkeerd zijn.

Punz

Ik heb nog nooit een dierenarts meegemaakt die bij koorts en pompen het advies geeft om te gaan scheren, zonder de pony te hebben gezien.
Zelf zou ik daar ook niet mee akkoord gaan.

Kortom: maar even een consult aanvragen.

Lara_Silver

40 graden koorts?! Daarvoor stond mijn dierenarts de laatste keer 10 minuten later, op een zondag ochtend op stal met een koortsremmer in de hand. Is echt niet goed en zoals al gezegd dat gebeurd niet door een te dikke vacht.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:23

Heb je de dierenarts al gebeld dat hij vandaag nog langskomt? Dat is echt nodig. Je pony heeft het benauwd en koorts.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:24

Janny18 schreef:
Ze is nu 7-8j.

Shetlanders hebben nog wel eens een vernauwde luchtpijp.
Dan zegt leeftijd dus helemaal niks.

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:25

Wat een bijzonder advies bij zulke hoge koorts. Ik zou direct de DA langs laten komen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:25

Andere DA bellen, wat een onzin zeg, pony scheren als antwoord op een pony met koorts.
Zou ik geen vertrouwen meer in hebben.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 16:28

Iriscope schreef:
Andere DA bellen, wat een onzin zeg, pony scheren als antwoord op een pony met koorts.

Laten we even niet vergeten dat deze pony ook elk jaar geschoren moet worden wegens te dikke vacht en snel benauwd in de lente.
Zijn assistent had aangeraden om te scheren en het nog even aan te kijken. Toestand is dus nog steeds hetzelfde dus ik zal de dierenarts dan wel terugbellen. Ik wou gewoon eens horen omdat ze zich nog steeds normaal gedraagt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:29

Ik ben het eens met mijn voorgangers: gelijk weer bellen. Koorts krijg je inderdaad niet van buitenaf, maar komt van binnenuit. Zeker niet scheren!

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 16:30

Aan allen die aan het dissen zijn op het scheren: ze moest zowizo geschoren worden. Nu is het gewoon 2 dagen eerder dan gepland.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 16:30

Shenavallie schreef:
Ik ben het eens met mijn voorgangers: gelijk weer bellen. Koorts krijg je inderdaad niet van buitenaf, maar komt van binnenuit. Zeker niet scheren!

Dan zullen we de dierenarts weer opbellen.
Bedankt allemaal

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:31

Ik zal voor mezelf spreken, ik ben niet aan het "dissen". Ik geef mijn mening waar je om vraagt. Dat ik het niet eens ben wil niet zeggen dat ik je "dis".

Als de pony vaker benauwd is en nu staat te hijgen, dan is dat voor mij des te meer reden van de DA om langs te komen.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:32

Janny18 schreef:
Iriscope schreef:

Laten we even niet vergeten dat deze pony ook elk jaar geschoren moet worden wegens te dikke vacht en snel benauwd in de lente.
Zijn assistent had aangeraden om te scheren en het nog even aan te kijken. Toestand is dus nog steeds hetzelfde dus ik zal de dierenarts dan wel terugbellen. Ik wou gewoon eens horen omdat ze zich nog steeds normaal gedraagt

Koorts duidt altijd op een onderliggende kwaal.
Als jij het warm hebt heb je toch ook geen koorts?
Wat een waardeloos advies heeft je dierenarts je gegeven.
Bel eens naar een andere dierenarts voor een second opinion. Dan heb je alles gedaan wat in je vermogen ligt.