Hoeven zelf bekappen/vijlen tijdens deze coronacrisis

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GigiRobin

Hoeven zelf bekappen/vijlen tijdens deze coronacrisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 11:18

Vraagje; heeft iemand ideeën om eenvoudig zelf de hoeven bij te houden in deze coronacrisis
Zijn er Bokkers die zelf bekappen die nog handige of belangrijke tips hebben?

Twiggy2008

Re: Hoeven zelf bekappen/vijlen tijdens deze coronacrisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:22

Mijn bekapper komt gewoon nog, hoor....

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:28

Niet aanbeginnen :j
Als het goed is komt je hoefdsmid in deze tijd nog langs?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:37

Een hoef bekappen is niet zo makkelijk als het lijkt, dus ik zou er niet zonder kennis zelf aan beginnen.
Wel kun je brokkeltjes aan de hoefwand wegvijlen met een grove vijl, daar kan weinig mis gaan.
Maar zoals hierboven al gezegd werd, de meeste hoefsmeden werken nu gewoon nog.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:39

Mijn hoefsmid is laatst ook nog gewoon langs geweest. We hielden gewoon afstand (wat we eigenlijk normaal gesproken ook doen). Ik zou er zeker niet zelf aan gaan lopen rommelen.

GigiRobin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 12:14

Probleem is (dat op minimaal anderhalve meter afstand houden) niet gaat lukken omdat mijn paard niet vast kan staan tussen de touwen en soms met de achterbenen uit haalt.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:19

Leadrope eraan? Dan kan je op 1,5 meter staan en daarnaast staat vaak de hoefsmid toch met zijn rug naar je toe.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:48

Ik bekap al jaren mijn paarden zelf en ken genoeg mensen die dit ook zelf doen. Zo spannend is niet. Wel is handig om voor te zorgen dat je eerst wat les hebt gehad voordat je begint.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:07

Als je paard geen bijzondere hoefstand heeft, kan je de draagrand zelf een beetje bijhouden met een vijl als het anders te lang duurt voordat de smid zelf weer kan komen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:25

Ik woon in België en bij mij komt de hoefsmid nu niet langs.
Mijn oude paard krijgt makkelijk scheuren in zijn hoeven omdat die naar buiten/breder groeien.
Ik heb nu een kort paaltje in de grond gezet waar ik zijn hoef op kan zetten zodat ik de randen wat bij kan vijlen.
Het is maar om de tijd te overbruggen, niet de bedoeling om dit de komende jaren in plaats van de hoefsmid te gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:35

Mijn hoefsmid komt nog gewoon. Ik gebruik nu wel mijn leadrope (3m) ipv halstertouw, we bekappen op een bestraat 'pleintje', waar voldoende ruimte is om elkaar te ontwijken. Wellicht kun je met de leadrope trainen met je paard? De meeste paarden pakken dit wel snel op! Zelf bekappen ga ik echt niet aan beginnen, mijn pony moet heel precies bekapt worden i.v.m. hoefbevangenheid.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:57

Meer over straat wandelen en inderdaad zelf met een vijl de hoefwand bijhouden, en rond vijlen, dan kom je al een heel eind.

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:47

Zelf doen zonder ervaring is mij toch wat te link. Zou kijken of er mogelijkheid is dat het toch gedaan wordt als je pony hanteerbaar is aan een wat langer touw of terwijl hij/zij vast staat.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:58

Zonder kennis zou ik er niet aan beginnen.
Zelf bekap ik mijn paarden altijd zelf, maar heb daarvoor wel cursussen gevolgd :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 06:59

De radius rasp is wellicht een leuke investering? Die is ook handig om tussen de bekappingen van je smid te gebruiken en veel kan je er niet verkeerd mee doen.

Afbeelding

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 07:56

GigiRobin schreef:
Probleem is (dat op minimaal anderhalve meter afstand houden) niet gaat lukken omdat mijn paard niet vast kan staan tussen de touwen en soms met de achterbenen uit haalt.

Hier is de hoefsmid afgelopen maandag geweest en ik houd mijn paard ook altijd vast. Ik stond aan de andere kant en wij hadden echt wel anderhalve meter afstand. Lekker je hoefsmid laten komen en niet zelf gaan klooien. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:54

GigiRobin schreef:

Maar je paard zelf bekappen (even buiten de discussie om of je daar kundig genoeg in bent) kan dan ineens wel? Dat snap ik niet...

Ik heb zelf een erg fijne bekapper, die zoveel rust uit straalt naar de paarden, dat ze binnen no time allemaal los bekapt kunnen worden. Ook de 'lastigere' paarden. Echt zo gaaf om te zien. Zou de gemiddelde hoefsmid/bekapper ook eens moeten leren, rustige omgang met paarden van binnenuit. Juist ook de paarden met minder balans en/of minder vertrouwen. Tussen twee touwen bekappen, klinkt in mijn ogen al totaal verkeerd.

Heb mijn paarden vaak zo zien spiegelen. Hun mening is ook belangrijk. Ben je gestressed, onbehouwen, onhandig, dwingend of ruw... nou, ik wens een ieder veel succes.

Ben je de innerlijke rust zelve en verder duidelijk, geven ze zich graag over. Wijze les voor mij ook, om de verkeerde energieën weg te houden bij mijn paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:58

Twiggy2008 schreef:
GigiRobin schreef:

Maar je paard zelf bekappen (even buiten de discussie om of je daar kundig genoeg in bent) kan dan ineens wel? Dat snap ik niet...

Ik heb zelf een erg fijne bekapper, die zoveel rust uit straalt naar de paarden, dat ze binnen no time allemaal los bekapt kunnen worden. Ook de 'lastigere' paarden. Echt zo gaaf om te zien. Zou de gemiddelde hoefsmid/bekapper ook eens moeten leren, rustige omgang met paarden van binnenuit. Juist ook de paarden met minder balans en/of minder vertrouwen. Tussen twee touwen bekappen, klinkt in mijn ogen al totaal verkeerd.

Heb mijn paarden vaak zo zien spiegelen. Hun mening is ook belangrijk. Ben je gestressed, onbehouwen, onhandig, dwingend of ruw... nou, ik wens een ieder veel succes.

Ben je de innerlijke rust zelve en verder duidelijk, geven ze zich graag over. Wijze les voor mij ook, om de verkeerde energieën weg te houden bij mijn paarden.

Hier ben ik het wel mee eens. Ik moest wel een hoefsmid laten komen tijdens corona, voor ijzers en correctie. Deze hoefsmid is zon 2 uur bezig geweest met bekappen en beslaan. Puur omdat ze de rust en tijd nam, omdat ik niet wist hoe hij zou reageren. En hij bleef mooi rustig staan. Ze was dan ook echt met hem aan het praten en elke keer als ze iets deed vroeg ze z'n aandacht etc. Heel fijn is dat.