Afgetrapt ijzer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Afgetrapt ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 10:01

Misschien een ontzettend domme vraag maar ik heb even wat info nodig.

Mijn paard is 20 jaar oud en staat op ijzers voor zijn artrose in zijn achterbenen wat te helpen verlichten. Doet het daar ontzettend goed op, dus ben ik blij mee. Vanvoor hadden we hem ook even op ijzers staan om zijn voetje een beetje te corrigeren, maar niet echt dat hij daar nodig mee is.

Mijn situatie, ik zit in quarantine met de hele coronacrisis. Ik heb zelf geen corona maar ben in contact gekomen met iemand die corona heeft, dus nu mag ik 14 dagen het huis niet uit.

Mijn paard staat gelukkig volpension. Staat elke dag buiten, wordt verzorgd door vriendinnen en dus elke dag nagekeken. Gisteren kreeg ik het bericht van een van die vriendinnen dat ze zag dat hij dus zijn ijzer voor had afgetrapt. Ze had al op de weide gaan zoeken maar ze vond het niet.

Ik had naar mijn hoefsmid gebeld maar die zat ook met coronaproblemen en had wel een nummer gegeven van een collega indien het dringend was. Alleen, is een afgetrapt ijzer dringend? Kan het kwaad als hij even een week of 2 zonder dat ijzer staat? Ik was al aan het denken om aan een vriend op stal te vragen om gewoon het andere ijzer voor er gewoon af te halen?

Hij staat dus momenteel enkel op de weide, sinds ik niet buiten mag komen en dus wordt hij ook niet gereden :)

Laurievc

Re: Afgetrapt ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:07

Als het medische noodzaak is (dus ivm die atrose echt nodig, anders bijkomende problemen), dan ja, noodgeval. Anders nee. :)

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:08

Tja ik zou zeggen hangt af van de hoef. Mijn vorige paard kon gerust 2 weken staan als er een ijzer af was zomder dat er meer schade kwam. Met mn huidige paard hoef ik dat niet te proberen. Ik zou het spoed vinden als het paard duidelijk ongemak ondervind van het verloren ijzer.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:08

Ik zou het een beetje af laten hangen van het paard. Ik ken paarden die prima een tijdje met een missend ijzer rondlopen, mijn eigen paard daarentegen is stokkreupel als ze een dag haar ijzer mist.

Ik zou je stalgenootjes vragen even te kijken hoe hij loopt en het verder in de gaten te houden, als je paard gewoon goed loopt kan hij best even met eentje minder.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 10:09

Laurievc schreef:
Als het medische noodzaak is (dus ivm die atrose echt nodig, anders bijkomende problemen), dan ja, noodgeval. Anders nee. :)

Achteraan is het echt nodig, vooraan niet.

@Dreamguide: Momenteel is er niets aan te zien gelukkig. Maar het is de eerste keer dat hij een ijzer aftrapt en ik vind het ongelooflijk irritant dat het net nu moet gebeuren :')

Jolliegirl

Re: Afgetrapt ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:14

Wat goed dat je advies vraagt!

Laat je stalgenootjes goed kijken of het paard goed blijft lopen. Zo ja, dan overleeft ie het wel.

Hou er wel rekening mee dat de maatregelen nog wel langer dan 2 weken kunnen gaan duren..

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 10:21

Jolliegirl schreef:

Laat je stalgenootjes goed kijken of het paard goed blijft lopen. Zo ja, dan overleeft ie het wel.

Hou er wel rekening mee dat de maatregelen nog wel langer dan 2 weken kunnen gaan duren..

Ja maar als ik binnen 2 weken niet ziek wordt, dan mag ik wel terug naar mijn paard dacht ik nee?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:22

Als ik het begrijp zijn de ijzers voor dus niet echt nodig, maar waren ze gewoon praktisch?

Dan zou ik vragen om het andere voorijzer er af te halen en dan vragen of ze in de gaten willen houden of hij goed blijft lopen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:49

The_Cat schreef:
Jolliegirl schreef:

Ja maar als ik binnen 2 weken niet ziek wordt, dan mag ik wel terug naar mijn paard dacht ik nee?

Oja, excuus. Dat had ik niet goed gelezen! :o

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 10:56

Bowo schreef:
Als ik het begrijp zijn de ijzers voor dus niet echt nodig, maar waren ze gewoon praktisch?

Dan zou ik vragen om het andere voorijzer er af te halen en dan vragen of ze in de gaten willen houden of hij goed blijft lopen

Ik heb mijn paard bij de afspraak kunnen krijgen om maandag nu het ijzer er te laten afhalen van een hoefsmid die moest komen voor een ander paard. Dan ben ik tenminste zeker dat hij zich niet kreupel kan lopen :)

@Jolliegirl, ik checkte het nu ook maar even want het is allemaal ontzettend verwarrend ondertussen..