Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ampi schreef:als het maanblindheid is bij een paard zou ik het toch proberen met intensief en lang oogdruppelen ( atropine en bv helgritin) , zonodig pijnstilling en de ogen beschermen tegen licht om het onder controle te krijgen. Als het paard niet teveel pijn aan het oog heeft hoeft er niet geopereerd te worden. Ik zou overleggen met je dierenarts, vandaag nog!
Dennis schreef:Mijn merrie is al jong maanblind geworden, was toen meteen blind er dat oog. Ze is jaren aanvals vrij geweest, toen om de paar jaar een aanval tot ze een paar jaar geleden aanval op aanval kreeg. Dat was voor mij de rede om snel te beslissen om het oog er uit te laten halen.
Ze is super herstelt en heb geen moment spijt gehad dat ik het heb laten doen. Binnen een week of 3 liep ze weer op Z nivo.
Dag na de operatie.
[ [url=m/ovF1pL.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een maand of 2 later.
[ [url=m/SMjPok.jpg]Afbeelding[/url] ]
ampi schreef:bij een aanval van maanblindheid ben je langer dan 2-3 weken aan het behandelen met oogdruppels dus als je na 2 of 3 weken stopt is het waarschijnlijk gewoon te kort geweest. De pijnstilling is vooral nodig in de acute fase tot hooguit een week.
Djali schreef:Ik heb 11 jaar geleden mijn geliefde paard hierom laten afmaken. Ze had het aan 2 kanten, na 10 jaar lang zalven en druppelen waren beide ogen voortdurend ontstoken, 1 oog volledig blind en andere oog bijna volledig. DA zei dat de enige oplossing was om beide ogen te laten verwijderen. Ze was toen vooraan in de 20. Op dat moment leek me dat onmogelijk, en heb ik haar laten inslapen.
Maar nog steeds spijt van, vooral als ik dit topic met foto's lees![]()