Maanblindheid ervaringen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xdaniejelle

Maanblindheid ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 10:26

Hoi,

Mijn appaloosa heeft maanblindheid.

Ze kreeg rond 29 januari een eerste aanval waarbij haar oog enorm dik was en een blauwe waas had over haar oog. Toen hebben we haar behandeld met butagran en oogdruppels en ging het vrij snel weer weg en zag het oog weer normaal uit (toen dachten we dat het gewoon een ontstoken oog was).

Rond 28 februari kreeg ze weer een tweede aanval, waarbij ik toen aan maanblindheid dacht (overigens is het oog ook 2 maal gecheckt en er waren vrijwel geen beschadigingen). Toen weer behandeld met butagran en oogdruppels op advies van de DA. Deze keer ging de waas niet volledig weg ( een derde van het oog had nog steeds een waas ).

Nu is het vandaag 29 maart en heeft ze weer een volledig blauwe waas over haar oog. Nu ben ik toch aan het denken wat ik moet gaan doen, want grote kans dat het oog vanavond of morgenvroeg dus weer dik zal zijn.

Wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie het oog verwijderd? Ging dat gewoon staand bij jullie op stal of in de kliniek? Of gingen jullie voor vitrectomie?

Aangezien mijn merrie 23 jaar is, vind ik volledige narcose ook eng om eerlijk te zijn... Maar ik las net ook iets engs over de staande operatie dat een bepaalde zenuw niet volledig onder verdoving gebracht kan worden waardoor die operatie ook heel eng is voor een paard.

Ik hoor het graag..

ampi

Re: Maanblindheid ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:40

als het maanblindheid is bij een paard zou ik het toch proberen met intensief en lang oogdruppelen ( atropine en bv helgritin) , zonodig pijnstilling en de ogen beschermen tegen licht om het onder controle te krijgen. Als het paard niet teveel pijn aan het oog heeft hoeft er niet geopereerd te worden. Ik zou overleggen met je dierenarts, vandaag nog!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:41

Mijn merrie is al jong maanblind geworden, was toen meteen blind er dat oog. Ze is jaren aanvals vrij geweest, toen om de paar jaar een aanval tot ze een paar jaar geleden aanval op aanval kreeg. Dat was voor mij de rede om snel te beslissen om het oog er uit te laten halen.
Ze is super herstelt en heb geen moment spijt gehad dat ik het heb laten doen. Binnen een week of 3 liep ze weer op Z nivo.

Dag na de operatie.
Afbeelding
Een maand of 2 later.
Afbeelding

xdaniejelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 10:45

ampi schreef:
als het maanblindheid is bij een paard zou ik het toch proberen met intensief en lang oogdruppelen ( atropine en bv helgritin) , zonodig pijnstilling en de ogen beschermen tegen licht om het onder controle te krijgen. Als het paard niet teveel pijn aan het oog heeft hoeft er niet geopereerd te worden. Ik zou overleggen met je dierenarts, vandaag nog!

Dat zou ik ook het fijnste vinden, maar ze krijgt nu dus 1 x per maand een aanval... dan moet ik haar dus ook elke maand butagran gaan geven voor minstens 1 week of langer.. Daarom vind ik het zo lastig. Het liefste wil ik haar natuurlijk haar oog laten behouden..

xdaniejelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 10:46

Dennis schreef:
Mijn merrie is al jong maanblind geworden, was toen meteen blind er dat oog. Ze is jaren aanvals vrij geweest, toen om de paar jaar een aanval tot ze een paar jaar geleden aanval op aanval kreeg. Dat was voor mij de rede om snel te beslissen om het oog er uit te laten halen.
Ze is super herstelt en heb geen moment spijt gehad dat ik het heb laten doen. Binnen een week of 3 liep ze weer op Z nivo.

Dag na de operatie.
[ [url=m/ovF1pL.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een maand of 2 later.
[ [url=m/SMjPok.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt voor je ervaring!!

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:03

Ik heb 3 jaar geleden een merrie gekocht met maanblindheid. Volgens de vorige eigenaresse had ze af en toe een aanval. Sinds dat ik haar heb heeft ze nog nooit een aanval gehad. Ik moet er wel bij zeggen dat ik haar bijna het hele jaar onder een (zo donker mogelijke) vliegenmasker heb staan. Als er maar iets van zon staat, staat ze onder de kap.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:09

Mijn hengst had dit ook, bij 2e aanval direct mis ondanks druppelen en metacam... Groen uitgeslagen oog, er zat pus onder het hoornvlies. We moesten met hem naar Utrecht en er waren 2 keuzes. Oog verwijderen. Of een 6 weken lange behandeling, waarbij hij daar moest blijven, dan zouden ze het onder controle krijgen met druppels en een injectie in het oog. En uiteindelijk opereren om een schijfje te plaatsen achter het oog. Die constant stoffen af zou geven. Echter was er maar 30% kans dat dit het gewenste effect zou geven. 20% kans dat het iets zou doen maar niet volledig. En 50% kans dat het niets zou doen... Daarnaast. Moest dit schijfje elke 3 jaar vervangen worden. Dus hebben wij het oog laten verwijderen. Is staand gegaan en zonder complicaties. Paar dagen later mocht hij weer naar huis. En hij is tot op de dag van vandaag, gewoon een heel gelukkig paard :D

In het begin was het gezwollen. En bloedophoping onder het dichtgehechte ooglid. Waardoor het net leek alsof er nog een oog onder zat. Dit begon een paar dagen later af te slanken. En nu heeft hij een net ingevallen ooglid :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:43

Staand oog laten verwijderen is minst ingrijpend en invasief voor je paardje. Wel even goed laten kijken of het andere oog helemaal normaal is!

ampi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:31

bij een aanval van maanblindheid ben je langer dan 2-3 weken aan het behandelen met oogdruppels dus als je na 2 of 3 weken stopt is het waarschijnlijk gewoon te kort geweest. De pijnstilling is vooral nodig in de acute fase tot hooguit een week.

xdaniejelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 17:47

ampi schreef:
bij een aanval van maanblindheid ben je langer dan 2-3 weken aan het behandelen met oogdruppels dus als je na 2 of 3 weken stopt is het waarschijnlijk gewoon te kort geweest. De pijnstilling is vooral nodig in de acute fase tot hooguit een week.

Na de eerste aanval was het oog na 1.5 week weer volledig normaal, toen ben ik op advies van de DA gestopt met druppelen.

Echter na de 2e aanval eind februari ben ik niet gestopt met druppelen aangezien de waas niet weg ging (druppel nu nog steeds dus).

borima

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:52

Bij mijn pony hebben ze ook het oog eruit gehaald na meerdere aanvallen. En ook ik heb er geen moment spijt van! Ze is zelfs nog vrolijker dan met 2 ogen omdat ze nu geen pijn meer heeft. Mijn pony was op dat moment nogmaar 10. Begrijp dat het een lastige beslissing is vanwege de leeftijd van jouw paard en je moet doen wat jij denkt dat goed is. Bij mij heeft de operatie op de kliniek plaats gevonden en heeft ze hier na de operatie 1 dag moeten blijven. Dus opzich wel goed te doen.

Jeanetdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:02

Ook bij ons paard hebben wij het oog staand operatief laten verwijderen. Wel hebben wij gekozen voor een implantaat zodat de oogkas niet invalt. Nu lijkt het net of dat het oog er nog zit. Wij waren de eerste in het noorden die dit bij de paardenkliniek in Emmeloord hebben laten uitvoeren. Ons paard was heel snel weer hersteld van de operatie.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:31

Mijn moeder had een paard die het had aan 1 oog. Ging lang goed tot een bepaald moment. Tijdens het mennen was het andere oog plots verslechterd en zag ze daar niets meer mee. Bij thuiskomst liep ze op de poetsplaats tegen de muur op. Ook met druppelen werd dit niet meer beter en is ze afgemaakt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:38

Mijn paard zit momenteel in zijn 2e aanval. Ik heb vorige keer en nu weer volgens schema 6 weken gedruppeld. 1e week 6x per dag, 2e week 5x per dag, 3e week 4x per dag, 4e week 3 xper dag etc etc. De eerste dagen atropine en dexamethason. Nu enkel dexamethason en voor de nacht een zalf. De eerste keer is het gelukkig mooi genezen. Het oog toonde al eerder beter maar het is noodzaak om langer door te behandelen anders wakkert het weer aan.

Er staat mij iets bij dat appaloosa's een andere vorm van maanblindheid kunnen hebben, als je hier meer over wilt weten moet je bokker sappos eens pbén. Zij heeft een appie die blind is aan beide ogen.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:18

Mijn fries heeft dit jaren geleden gehad aan 1 oog. Bij hem heb ik een vitrectomie laten uitvoeren bij Hochmeer in Duitsland. Daarna heeft hij er gelukkig geen last meer van gehad.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 19:52

Bij mijn paard is ook het oog verwijderd. Na de 2e aanval was ie blind aan het oog en het oog was iets gekrompen.
Operatie is staand gedaan in een kliniek in Duitsland.
Herstel ging heel vlot en mooi.

Hier vlak na de operatie en een paar jaar later.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 23:37

Ik heb 11 jaar geleden mijn geliefde paard hierom laten afmaken. Ze had het aan 2 kanten, na 10 jaar lang zalven en druppelen waren beide ogen voortdurend ontstoken, 1 oog volledig blind en andere oog bijna volledig. DA zei dat de enige oplossing was om beide ogen te laten verwijderen. Ze was toen vooraan in de 20. Op dat moment leek me dat onmogelijk, en heb ik haar laten inslapen.

Maar nog steeds spijt van, vooral als ik dit topic met foto's lees ;( ;(

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:25

Djali schreef:
Ik heb 11 jaar geleden mijn geliefde paard hierom laten afmaken. Ze had het aan 2 kanten, na 10 jaar lang zalven en druppelen waren beide ogen voortdurend ontstoken, 1 oog volledig blind en andere oog bijna volledig. DA zei dat de enige oplossing was om beide ogen te laten verwijderen. Ze was toen vooraan in de 20. Op dat moment leek me dat onmogelijk, en heb ik haar laten inslapen.

Maar nog steeds spijt van, vooral als ik dit topic met foto's lees ;( ;(

Ik denk dat je er goed aan gedaan hebt. Een volledig blind paard vind ik alles behalve paardwaardig al weet ik dat er mensen zijn die zo ver gaan. Dus stop met spijt hebben, je hebt je paard een hoop ellende bespaard :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:37

Oh wat ontzettend lief dat je dat zegt!! Dankjewel <3

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:36

Even een reactie op het vorige bericht :o

Bij onze shetlander ( met appie genen ) zijn afgelopen januari dus wel beide ogen verwijdert.

Ze is 19 jaar en bij ons geboren. Door de jaren heen verschillende aanvallen gehad die we steeds konden behandelen met een zalfje.
Toen na een tijdje haar ene oogje toch volledig blind was geworden had ze ook al enige tijd klachten aan haar “goede” oog.
Ook dat oogje begon te krimpen en je merkte dat haar zicht steeds minder werd.
Omdat ze in haar doen en laten gewoon een vrolijke pony was, met een vriendinnetje waar ze al vanaf 2 maanden oud bij stond, hebben wij het jaren kunnen rekken door te zalven. Gelukkig kreeg ze niet vaak aanvallen, soms zaten er jaren tussen.
Tot afgelopen winter. Haar slechte oogje was zo slecht, echt chronisch ontstoken en haar “goede” oogje begon zo slecht te worden dat de Da adviseerde beide ogen te verwijderen omdat ze volgens hem hier gewoon chronische pijn én hoofdpijn aan moest hebben. De andere optie was inslapen.
Het zalven werkte nog steeds, daardoor bleef de ontsteking weg. Maar op het moment dat we stopte met zalven kwam het gelijk weer terug en het zalven neemt natuurlijk niet de kwaal weg.

Met 1 oog eruit konden we nog leven, beide ogen verwijderen vonden we een hele stap :o

De Da verzekerde ons dat het voor haar niks uitmaakte, ze was sowieso 100% blind aan haar ene oog en kon met haar ander oog nog net iets van contrast tussen licht en donker zien. Maar mét waarschijnlijk chronische hoofdpijn.
We besloten de gok te wagen en beide ogen te laten verwijderen, mocht het niet goed uitpakken konden we haar altijd nog laten inslapen maar dan hadden we haar wel een kans gegeven.
Ze heeft, samen met haar vriendinnetje, een paar dagen in de kliniek gestaan en mocht al snel weer naar huis. Ze is ( uiteraard in dit geval) onder algehele narcose geweest.

Nu, bijna 3 maanden later, zijn we zo blij met onze beslissing! Je merkt “niks” aan haar, kan prima haar weg vinden ( het maakt voor haar dus inderdaad niet uit dat ze nu blind is zonder ogen als met met ogen) maar ze heeft altijd steun aan haar vriendinnetje waar ze dus al 19 jaar mee samen staat. Sinds kort hebben ze gezelschap van een ruintje wat even spannend was, maar ook super goed gaat!

We hadden wel van te voren de afspraak met onszelf gemaakt dat we dit wilden proberen....mochten we aan haar merken dat ze er toch last/ongemak/ geen paardwaardig leven meer zou hebben, zouden we haar in laten slapen. :o

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:31

Als mijn paard het aan zijn andere oog krijgt word ie ook ingeslapen. Hij mist er nu 1 wat geen enkel probleem is, als hij helemaal blind zou worden word ie dood ongelukkig. Het is geen volgzaam paard maar een leider.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:50

Oh maar dat wil ik best geloven hoor maxie! Hangt ook allemaal van het type paard af natuurlijk.
Wij hebben het geluk dat ze geen leider is, ze hangt ook niet volop aan haar vriendinnetje ( trekt toch vaak haar eigen plan) maar het is wel haar life long friend.
We hebben nog 4 paarden waarvan ik er van 2 zeker weet dat ze doodongelukkig zouden zijn als ze volledig blind zouden zijn, dan zou ik ook waarschijnlijk een andere beslissing maken :o

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 20:31

Ons paard laten opereren op 22 jarige leeftijd. Liggend onder volledige narcose.
Wij hadden tevens gekozen voor een siliconen protese.
Ze zeggen dat zolang er binnen 2 jaar geen klachten komen aan t andere oog, deze er ook niet komen.
Bij ons was dit helaas op een jaar en 10 maanden alsnog het geval.
Hierdoor hebben toen afscheid moeten nemen van m.
Zoals je vast ook al hebt gelezen hebben vooral appaloosa's last van deze sluipende variant.

Afbeelding