Grass Sickness ervaringen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bentee

Grass Sickness ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 13:25

Hoihoi,

Sinds ongeveer 3 weken weet ik dat mijn bijna 6-jarige Fjord chronische Grass Sickness (EGS) heeft. De diagnose is gesteld op de universiteitskliniek in Utrecht na 2 weken verblijf. De diagnose is niet 100% zeker omdat dat pas kan worden bevestigd na overlijden. Maar op basis van de symptomen (geen bespiering meer, slecht willen eten, speekselen, vele liggen etc) en een EMG hebben ze de diagnose gesteld.
Deze variant van EGS is volgens de artsen in Utrecht redelijk te stabiliseren. Maar ze kunnen niks met zekerheid zeggen.

Nu kan ik op internet vrij weinig vinden over mensen die ook een paard of pony hebben met chronische Grass Sickness. Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben en tips hebben. (Ik heb natuurlijk ook nauw contact met Utrecht)

Op het moment gaat het al een stuk beter met mijn Fjord. Hij staat nu vol in het hoge gras (dit is het beste voor deze paarden) en ik kan merken dat hij al een stuk meer energie heeft nu hij veel te eten krijgt.
Maar naast gras en basis brok eet hij eigenlijk niks...
Hij heeft een week lang goed de merriebrok gegeten maar dat is nu ook over. Heb ondertussen al veel dingen geprobeerd zoals; muesli, luzerne, slobber en seniores (deze at hij eerst heel goed!), sojabrokken, vitaminebrokken etc.

Wie heeft er tips/ervaringen rondom o.a. het voeren van paarden met chronische EGS?

Kinke

Re: Grass Sickness ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:27

Utixo

Re: Grass Sickness ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:41

Bij de mijne is de diagnose 13 jaar geleden ook gesteld. Toen wisten ze er nog helemaal niets over.

Het enige waar je het aan merkt is dat hij tijdens de wisselingen van de seizoenen snel invalt en zijn bespiering verliest, maar nu ik hem wat eiwitrijker hooi voer en een supplement is daar de laatste paar jaar ook niet zoveel sprake meer van. Ik twijfel er nog steeds aan of de diagnose toen correct was.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:57

Je zou op gebied van voeding eens contact kunnen opnemen met René Wielens uit Haaksbergen. Deze heeft een breed assortiment van Dodson en Horrell, Agrobs, St Hippolyt etc.

Als je Engels oké is kan je het eventueel ook via Dodson zelf vragen. Zij leveren oa aan het Brits Olympisch team en zijn heel ver op het gebied van onderzoek met bv hoefbevangenheid, cushing etc. Al sinds de jaren 80. Wellicht dat ze ook aanbevelingen voor Grass Sickness hebben?

https://www.dodsonandhorrell.com

Daarnaast is Agrobs ook een wereldwijd en goed merk dat heel veel met grassen werkt, uit de Alpen. Misschien dat zij je advies kunnen geven?

https://www.agrobs.de/pferdefutter/en/

Heel naar voor je zeg. Hopelijk vind je iets voor je Fjord.