Hoihoi,
Sinds ongeveer 3 weken weet ik dat mijn bijna 6-jarige Fjord chronische Grass Sickness (EGS) heeft. De diagnose is gesteld op de universiteitskliniek in Utrecht na 2 weken verblijf. De diagnose is niet 100% zeker omdat dat pas kan worden bevestigd na overlijden. Maar op basis van de symptomen (geen bespiering meer, slecht willen eten, speekselen, vele liggen etc) en een EMG hebben ze de diagnose gesteld.
Deze variant van EGS is volgens de artsen in Utrecht redelijk te stabiliseren. Maar ze kunnen niks met zekerheid zeggen.
Nu kan ik op internet vrij weinig vinden over mensen die ook een paard of pony hebben met chronische Grass Sickness. Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben en tips hebben. (Ik heb natuurlijk ook nauw contact met Utrecht)
Op het moment gaat het al een stuk beter met mijn Fjord. Hij staat nu vol in het hoge gras (dit is het beste voor deze paarden) en ik kan merken dat hij al een stuk meer energie heeft nu hij veel te eten krijgt.
Maar naast gras en basis brok eet hij eigenlijk niks...
Hij heeft een week lang goed de merriebrok gegeten maar dat is nu ook over. Heb ondertussen al veel dingen geprobeerd zoals; muesli, luzerne, slobber en seniores (deze at hij eerst heel goed!), sojabrokken, vitaminebrokken etc.
Wie heeft er tips/ervaringen rondom o.a. het voeren van paarden met chronische EGS?