Wie herkent ‘weven’ met achterbenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
No_Ra
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-01-19

Wie herkent ‘weven’ met achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 01:19

Hoi!

Wellicht dat jullie me kunnen helpen en/of het gedrag herkennen. Het blijft mij een raadsel namelijk.

Mijn paard ‘weeft’ sinds jonge leeftijd met de achterbenen. Die worden om en om links en rechts buiten het lichaam geplaatst waardoor de achterhand heen en weer wiegt.

Het is niet gekopieerd gedrag. Op de foto (film uploaden lukt niet) zie je fragmenten uit het filmpje. Paard is daar 1,5 jr. inmiddels bijna 3 jr en ik zie het gedrag weer groot terug bij onrust bv een vraag niet snappen (vb naar krukje indraaien). Paard is niet beleerd (zadel/hoofdstel) en blijft dat nog zeker 1 jr.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben heel nieuwsgierig of dit vaker voorkomt en of iemand een idee heeft waar dit vandaan komt.

Alvast dank voor het lezen en meedenken!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 02:04

Niet leuk om te horen maar klinkt zo als ataxie. Google maar zijn verschillende manieren om dit te testen.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Wie herkent ‘weven’ met achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:29

Omdat dit topic thuis hoort op Medisch verplaats ik hem daar heen :)

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:34

Avanti schreef:
Niet leuk om te horen maar klinkt zo als ataxie. Google maar zijn verschillende manieren om dit te testen.


Ook mijn eerste gedachte, lijkt me verstandig dit te checken, hopelijk uit te sluiten..

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wie herkent ‘weven’ met achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:36

Niet helemaal hetzelfde, maar mijn oude merrie ging het op een gegeven moment ook doen om haar achterbenen te ontlasten. Ze verschoof dan de hele tijd het gewicht van het ene achterbeen naar het andere en weer terug. Ik zou daarom dit paard zeker na laten kijken en met name de achterbenen eens op de foto zetten.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:38

Misschien is het een probleem dat vanuit het bekken/si gewricht voort komt. Dan durven paarden ook wel vaker de benen net onder óf buiten de massa te plaatsen.

Verder ken ik et niet genoeg van en kan ik helaas niet helpen :o

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:44

Ik zou ook eerst (laten) zoeken bij bekken, SI, en ataxie. Omdat je paard dit met beide benen doet zou ik niet direct aan een probleem in het been zelf denken...
Voordat je hem wel gaat beleren zou ik dit zeker uit laten zoeken: heel hard gesteld, maar ik zou zeker willen weten dat het paard deze belasting aan kan.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wie herkent ‘weven’ met achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:57

Die zou ik ook goed laten nakijken !

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wie herkent ‘weven’ met achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:59

Ik dacht ook meteen aan ataxie. Idd goed laten nakijken!

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:35

Mijn Haflinger doet dat ook. Is ontstaan na een darminfarct. Waarschijnlijk is er toch wat schade in haar darmen. Ze doet het direct na het eten van hooi en als ze op de wei heeft gestaan. Ze zet net als jouw paard eerst haar benen om en om buiten de massa. En dan na een paar keer staat ze stil maar verplaatst haar gewicht van links naar recht en weer terug.

No_Ra
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-01-19

Re: Wie herkent ‘weven’ met achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 16:46

Hartelijk dank voor het meedenken en jullie adviezen!

Ik hoop (en verwacht) niet dat het ataxie is. Maar het is goed dit uit te (laten) sluiten. Inmiddels zie ik het gedrag enkel wanneer je iets vraagt, waarbij het kwartje niet direct valt. In de wei met de andere paarden zie ik dit weven niet (meer?) en ik ben er redelijk vaak. Het lopen is regelmatig, niet wankel o.i.d.

Wellicht dat er een samenhang zit met een trauma (beide achterbenen forse draadwond aan voorzijde sprong), maar betreffende foto's zijn van eerder (1 been in draad gehad). Stomme is dat ik me slecht kan herinneren of het er voor die blessure al was. :(

Uiteraard begin pas met beleren als ik zeker weet dat mijn paardje daaraan toe is, zowel mentaal als fysiek. Het is nu nog een echte gup.

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Wie herkent ‘weven’ met achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:26

Ziet er op de foto’s een beetje uit als ongemak/pijn , paard staat er ook niet zo heel “ vrolijk “bij met de oren naar achter en hoofd laag .. zou de dierenarts eens laten kijken .

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Wie herkent ‘weven’ met achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:35

Zou het niet een uiting van stress of spanning kunnen zijn? Doet ze het bij moeilijke dingen of ook bij makkelijke dingen? Voelt ze zich wel op haar gemak op stal, stabiele kudde etc?