Voortdurende kauwbewegingen zonder voer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joysieee

Voortdurende kauwbewegingen zonder voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 13:04

Hoi!
Sinds gisteren maken 2 van onze 4 paarden voortdurend kauwbewegingen, ook zonder dat zij werkelijk eten. De ene (‘ernstigste’ geval) is er gistermiddag mee begonnen en de ander gisteravond.
We hebben het even aangekeken, maar toen ze het vanochtend beide nog steeds deden, hebben we overleg gehad met de dierenarts. Hij verklaarde het met hun gebit, dus komt as dinsdag de tanden doen.
Toch maak ik me nog steeds zorgen. Het lijkt me vreemd dat 2 paarden ‘ineens’ precies dezelfde gebitsklachten vertonen.
Verder hebben we gistermiddag een nieuwe hooibaal opengemaakt. Sindsdien is het begonnen, dus we zijn sowieso gestopt met het voeren van deze baal. Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben? Vond het een vrij stoffige, droge baal met veel kleine stukjes erin. Ik had zelf bedacht dat die combinatie ook de boosdoener kon zijn, maar de da dacht van niet.
De andere 2 paarden uit onze kudde hebben nergens last van.
Herkent iemand deze klachten?

Cowgirl

Re: Voortdurende kauwbewegingen zonder voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:16

Heb je de mondjes al eens gespoeld met water? Wellicht dat de kleine stukjes overal blijven plakken. Dat heb je zelf ook wel eens.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:32

maak even een duidelijke film er van als je wil?
op basis van jouw omschrijving vind ik het namelijk niet erg duidelijk

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:44

Er kan zoiets als Berenklauw in de baal hebben gezeten.
Dat blijft ook irriteren na het drogen (brandnetel niet).

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:06

Gebit lijkt mij TE toevallig en zeker als je net nieuwe baal open had gemaakt...
Zou er niet iets in hun mond blijven zitten wat ze niet weg krijgen?

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 22:56

Hoe is dit afgelopen TS? Wel heel toevallig idd..

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 07:46

Het was inderdaad té toevallig.

Sowieso aten ze de nieuwe baal een stuk beter, maar het kauwen bleef. De avond van de dag waarop ik dit topic opende, ben ik de monden gaan spoelen. Eentje liet het niet toe, maar de ander wel. Daar kwam de aap uit de mouw: in het tandvlees en in de wangen zaten overal opgehoopte are’s. Die hadden zich praktisch ‘vastgebeten’ aan het vlees en aan elkaar. Dat deed natuurlijk gewoon enorm zeer en door te kauwen probeerden ze het waarschijnlijk zelf los te krijgen. Bij mijn eigen paard (die het spoelen wel toeliet) heb ik praktisch alles er uit kunnen halen. Hij heeft er wat wondjes in z’n wangen aan overgehouden, maar voelde zich duidelijk weer beter!

Dierenarts (die ook de tanden doet) is een dag eerder geweest en heeft toen alles bij ‘t tweede paard er uitgehaald. Die kauwde een stuk meer en voelde zich ook duidelijker niet lekker dan mijn paard. Bij haar kwam er dan ook flink veel are uit... zij heeft er geen wondjes, maar wonden aan overgehouden. Zelfs in haar tong. Maar ze maakt het nu goed!
De tanden zijn die dag dus ook gelijk gedaan en dat was, wat ik al dacht, alleen onderhoud. Ik ben dus niet helemaal gek. :D

Waarschijnlijk heeft het niet in de hele baal gezeten, omdat de andere twee nergens last van hadden. Ik wist ook niet dat are dit kon veroorzaken := dikke pech, maar gelukkig is het goed afgelopen

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 12:16

Wel vervelend voor ze maar gelukkig niets ernstigs

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:16

Ah, wat rot.. Gelukkig heb je het toch nog snel kunnen vinden en kunnen verhelpen! Nog nooit een vergelijkbaar verhaal gehoord trouwens.

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:44

Jeetje. Bij honden wordt er wel veel gewaarschuwd voor grasaren. Die bevatten weerhaakjes, waardoor ze maar 1 kant op kunnen bewegen en steeds dieper in het weefsel doordringen (bijv. bij een hond in het oog, oor of tussen de teentjes erin en helemaal naar boven in de poot gekropen, waar een ontsteking ontstaat)

Als dit bij de paarden ook het geval was, dan is het niet zo onschuldig. Gelukkig snel ontdekt

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 18:59

Iejoortje schreef:
Jeetje. Bij honden wordt er wel veel gewaarschuwd voor grasaren. Die bevatten weerhaakjes, waardoor ze maar 1 kant op kunnen bewegen en steeds dieper in het weefsel doordringen (bijv. bij een hond in het oog, oor of tussen de teentjes erin en helemaal naar boven in de poot gekropen, waar een ontsteking ontstaat)

Als dit bij de paarden ook het geval was, dan is het niet zo onschuldig. Gelukkig snel ontdekt

Klopt, dat was precies wat de dierenarts erover zei. Inderdaad op tijd ontdekt, waardoor ze er met relatief weinig narigheid vanaf zijn gekomen. Maar ik heb mijn lesje wel geleerd. :=

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:09

Één van mijn paarden heeft dit ook gehad. Ik vond haar mond stinken dus besloot even te kijken, zaten haar hele onder- en bovenlip vol met grasaren. Ik had het al eens op facebook zien langskomen dus herkende het meteen :)* Zij was ook de enige die het had van 4 paarden die hetzelfde hooi eten. Aan het eind van de dag had ze al weer best veel aren in haar mond, dus toen heeft de boer de baal hooi omgewisseld en sindsdien nooit meer last gehad..

Gelukkig heb jij het ook op tijd ontdekt! :j