knie op slot

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MairiMacBran

knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 08:31

Onze shet heeft zijn knie regelmatig op slot. Ondanks zo binnendoor mogelijk bekappen, zoveel mogelijk vrije beweging en elke dag longeren/lange lijnen/balkjes lopen/fietsen haal ik hem regelmatig van stal met zijn knie op slot. Hij schiet snel weer los, maar zodra hij weer een paar seconden stil staat zit ie weer vast.
Zo ook vanmorgen. Gisteravond nog een flink stuk aan de lange lijnen gelopen, vanmorgen op slot. Ik heb hem al een half uur gelongeerd en dan loopt ie prima, maar zodra hij even stil staat is het weer mis.
Dierenarts is er bij geweest, zegt dat trainen(en binnendoor bekappen) de enige oplossing is, de enige andere is een operatie om het bandje door te halen, maar dat doen ze alleen in uiterste nood.

Iemand ervaring hiermee?

MairiMacBran

Re: knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 09:26

Niemand?

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:39

Lastig....ik heb ooit wel eens gehoord van een Belgische dierenarts die de banden inspoot met iets waardoor er krimp optreed in de pezen en banden zodat het allemaal wat strakker zit. Maar of je daar nu zo blij moet zijn op langere termijn weet ik niet. Is ook al best een aantal jaar terug, je zou verwachten dat er inmiddels wel iets op verzonnen zou zijn.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:41

Maakt het nog uit als je hem 24/7 buiten zet en hij meer bewegingsvrijheid heeft?

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:42

Hier ook een shetlander gehad die geopereerd was.
Knie sloeg alsnog op slot.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:44

Hoe oud is hij? en hoe lang train je hem nu al?

Mijn ervaring is dat het tijd nodig heeft, dat je ze best een tijd moet trainen voordat je echt resultaat gaat merken er van. Vaak na een paar jaar en als ze wat ouder worden dat het beter wordt.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 13:25

Hij is 6 en we zijn nu een maand of 2 bezig, we hebben hem vanaf december.
24/7 buiten gaat (nog) niet, dan staat hij alleen. Bovendien ben ik dan bang dat hij teveel zand binnenkrijgt, of hoefbevangen wordt. Ze staan op een schrale, droge wei en zeker met die koude nachten en stralende zon overdag...
Ik heb voor de stallen een verhard stuk(je) waar ze kunnen staan en wat rondlopen, maar in de praktijk gaat hij dan gewoon op stal staan.
Inspuiten heb ik ook wel eens gehoord, maar daar was de dierenarts ook geen voorstander van.

Maar het zou dus geen kwestie van weken of maanden maar jaren zijn om die spieren zover op te bouwen dat die knie minder of niet meer op slot slaat?

En wat doe je als die knie op slot staat? hij is er makkelijk weer even uit te krijgen, maar zodra hij langer dan een paar seconden stil staat zit ie meteen weer op slot.
Ik zet hem meestal gewoon in de wei,(het gebeurt tot nu toe altijd als ik hem 's ochtends van stal haal, ze gaan nog voor 06.00 naar buiten) maar het kan heel lang duren voordat hij weer normaal loopt en bovendien zit het er ook heel akelig uit, dat slepende beentje.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:35

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:35

Twee maanden is nog niet zo lang. Ik heb er ook een van 6, hij had in het begin regelmatig een knie op slot. Binnendoor bekappen, en na een jaar trainen merk ik dat het langzaam aan minder wordt. Nu nog maar zelden dat de knie vast zit. Het helpt als je ze even achteruit zet, dan schiet de knie makkelijker los.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 15:09

De knie schiet heel makkelijk los, maar ook direct daarna weer vast. De dierenarts heeft me laten zien hoe ik het handmatig kan doen, maar ook dan is het los-paar seconden stil staan-weer vast.
In de wei is ie ook met 1 stap vooruit weer los, maar direct daarna weer vast.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:35

MairiMacBran schreef:
De knie schiet heel makkelijk los, maar ook direct daarna weer vast. De dierenarts heeft me laten zien hoe ik het handmatig kan doen, maar ook dan is het los-paar seconden stil staan-weer vast.
In de wei is ie ook met 1 stap vooruit weer los, maar direct daarna weer vast.

Meer dan spieren kweken kun je niet doen.

Mijn bijna 3 jarige zit ook al 1 1/2 jaar met dit probleem.
Maar die loopt wel 24/7 lekker buiten en nu met weer een groeispurt gaat het wel steeds beter.

Op stal staan en te kort rondjes moeten draaien is funest.
Beestje moet naar buiten waar hij kan rennen en blijven bewegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:11

Ja hij moet heel veel vrij kunnen bewegen (24/7 zou wel beter zijn) en blijven doortrainen het is een kwestie van jaren, binnendoor zetten en inderdaad een pasje achterwaarts om de knie weer los te krijgen helpt.

Als hij het voornamelijk heeft als ie van stal komt dan is veel op stal staan dus niet goed voor hem. Misschien kan hij los op het verharde stuk blijven bewegen s'nachts om het risico op HB te verkleinen.

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:23

Ik ken ook een paard die daar regelmatig last van had, dat paard had veel baat bij een chiropractor! Misschien je daar even in verdiepen en/of advies vragen!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:13

Inderdaad, spieren trainen helpt denk ik nog het beste.
Mijn shet had het slechts af en toe toen hij nog jong was, nu nooit meer. Maar staat ook 24/7 buiten dus altijd beweging.

Ik zou wel binnendoor blijven bekappen want dat kan niet heel veel kwaad en helpt wellicht misschien toch net iets.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 17:27

Binnendoor bekappen blijven we sowieso doen.
Ik heb ze gisteravond los op het plaatsje tussen stallen en bak gehad en dat ging op zich prima. Hij struinde lekker rond. Dat stuk is afgezet met lint en draad en omdat hij een heilig ontzag heeft voor draad leek dat me wel genoeg, maar op een gegeven moment schrok ie ergens heel erg van en ging dwars door het lint. Gelukkig de wei in en niet het erf af en ik was erbij, maar naar de straatkant vind ik het toch niet veilig genoeg zo om ze zonder toezicht te laten rondscharrelen.