Altijd keiharde buik en veel scheten, wat kan mis zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kartelmaan
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-03-20

Altijd keiharde buik en veel scheten, wat kan mis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 01:16

Hoi allemaal!

Ik hoop dat dit de juiste categorie is!

Ik heb sinds een jaar of 3 een Friese merrie van 11 jaar. Nou is ze altijd al een beetje bol geweest, maar de laatste tijd (paar maanden?) is haar buik echt extreem hard. Ze lijkt er niet veel last van te hebben behalve dat ze niet blij wordt van aansingelen (maar dat is niet heel bijzonder denk ik).

Ze mest altijd erg veel, in stal maar ook standaard minstens twee keer tijdens het rijden. Wat erbij gekomen is is dat ze de hele tijd scheten laat tijdens het rijden, en ik heb het idee dat ik die lucht er ook echt een beetje 'uit moet rijden' bijv met overgangen. Na het rijden is haar buik vaak ook minder hard.

Ze krijgt twee keer per dag een beetje krachtvoer en vier keer per dag hooi in een slowfeeder. Ze staat op stro, wat ze volgens mij ook eet.

Ik hoop dat ik zo een beetje een compleet plaatje heb geschetst, de vraag is dus of dit iemand bekend voor komt, en heeft iemand ervaring/tips/suggesties?

Alvast heel erg bedankt :)

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 06:42

Hoe ziet de mest eruit?
Wanneer voor het laatst ontwormd? Met welk middel voor het laatst ontwormd?
Zand in meat contole?
Voer je hooi of voordrooghooi of kuil?
Temperatuur? Vs basistemperatuur
Hartslag? Vs basis hartslag
Frequentie ademhaling?
Hele dag buiten of veel op stal?
Veel gapen of flamen?

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Altijd keiharde buik en veel scheten, wat kan mis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:24

Het klinkt als een verstoorde darmflora en een verminderde werking van de dikke darm, waardoor je veel gasvorming krijgt in de blinde darm. Stro kan hier een negatieve invloed op hebben, stro werkt verstoppend.
Je kan een product als Pavo guthealth of ecostyle darmbalans proberen.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Altijd keiharde buik en veel scheten, wat kan mis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:26

Wat voor een krachtvoer krijgt ze en wat voor een ruwvoer? hooi of voordroog?

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Re: Altijd keiharde buik en veel scheten, wat kan mis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:55

Staat ze veel op stal? Misschien dat zelfgekozen beweging ook nog wat meer kan doen.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Altijd keiharde buik en veel scheten, wat kan mis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:05

wat versta je een onder een beetje krachtvoer? voor de een is dat een kwart schep en voor de ander een hele schep.
Hoeveel suiker zit er in het krachtvoer?
Wel eens geprobeerd om geen krachtvoer meer te geven?
Zijn de slowfeeders met hooi leeg als er een nieuwe opgehangen wordt? Het beste is namelijk dat ze onbeperkt kunnen eten.

Wel eens gedacht aan een kuur Darmbalans van Ecostyle en daarna overgaan op Oerbalans?

https://www.ecostyle.nl/dier/paard/supp ... darmbalans

https://www.ecostyle.nl/dier/paard/supp ... r%2520brok

Zag dit ook nog op hun site, maar heb er zelf geen ervaring mee:

https://www.ecostyle.nl/dier/paard/supp ... t/detoxmix


Wij zijn dus erg tevreden over de Oerbalans, de Darmbalans ook geprobeerd, waar dat blieft onze kieskeurige merrie niet. Gelukkig was de Oerbalans genoeg om weer goede mest te krijgen.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Altijd keiharde buik en veel scheten, wat kan mis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:43

Van het stro afhalen en oerbalans en een kuurtje vlozaad geven . En beetje olie over het eten dan ben je al een eind

Hjartje

Berichten: 183
Geregistreerd: 17-01-19

Re: Altijd keiharde buik en veel scheten, wat kan mis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:50

Zijn wormen uitgesloten? Heb je al eens mestonderzoek laten doen of ontworm je regelmatig?

Harry72
Berichten: 107
Geregistreerd: 20-09-15

Re: Altijd keiharde buik en veel scheten, wat kan mis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:40

Hier een pony met de zelfde klachten als het paard van TS.
Bij ons heeft de dierenarts Glauberzout voor geschreven , 25 gram 3x per week over de slobber.
Werkte de eerste week goed, maar nu zie ik eigenlijk niet zo veel effect meer.
Ik zit er nu over te denken om Phytonics Gastri Comp te kopen.
Heeft iemand daar ervaring mee ????

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:53

Harry72 schreef:
Hier een pony met de zelfde klachten als het paard van TS.
Bij ons heeft de dierenarts Glauberzout voor geschreven , 25 gram 3x per week over de slobber.
Werkte de eerste week goed, maar nu zie ik eigenlijk niet zo veel effect meer.
Ik zit er nu over te denken om Phytonics Gastri Comp te kopen.
Heeft iemand daar ervaring mee ????


Ik vind deze erg fijn!
Sowieso vind ik de phytonics producten fijn, al gebruik ik meestal minder dan wat op de verpakking staat.. maar werkt goed

Harry72
Berichten: 107
Geregistreerd: 20-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:56

Licor schreef:
Harry72 schreef:
Hier een pony met de zelfde klachten als het paard van TS.
Bij ons heeft de dierenarts Glauberzout voor geschreven , 25 gram 3x per week over de slobber.
Werkte de eerste week goed, maar nu zie ik eigenlijk niet zo veel effect meer.
Ik zit er nu over te denken om Phytonics Gastri Comp te kopen.
Heeft iemand daar ervaring mee ????


Ik vind deze erg fijn!
Sowieso vind ik de phytonics producten fijn, al gebruik ik meestal minder dan wat op de verpakking staat.. maar werkt goed


Maar werkt de Gastri Comp ook goed tegen de gasvorming ?

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Altijd keiharde buik en veel scheten, wat kan mis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:00

Nou het werkt goed voor de spijsvertering in t algemeen.. mijn paard heeft geen last van gasvormig, dus dat weet ik niet.. als bij jou paard de gasvormig voort komt uit een verminderde spijsvertering dan als de gastri zeker helpen.. als het een andere oorzaak heeft dan weet ik het niet..

kartelmaan
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 15:04

Haha, duidelijk niet het complete plaatje!

janouk schreef:
Hoe ziet de mest eruit?
Wanneer voor het laatst ontwormd? Met welk middel voor het laatst ontwormd?
Zand in meat contole?
Voer je hooi of voordrooghooi of kuil?
Temperatuur? Vs basistemperatuur
Hartslag? Vs basis hartslag
Frequentie ademhaling?
Hele dag buiten of veel op stal?
Veel gapen of flamen?


Mest ziet er prima uit, september voor het laatst ontwormt.
Zand in mest controle is een goeie, zal ik eens doen! Ze krijgt kuil.
Temperatuur, hartslag en ademhaling zijn allemaal prima voor zover ik weet. Ze staat wel veel op stal omdat ze op een manege staat waar niet veel buitenmogelijkheden zijn, wel minstens 1 keer per dag even los maar dan blijft ze meestal gewoon stilstaan.
Flamen doet ze af en toe, dan vaak wel paar keer achter elkaar, maar niet standaard.


edith2 schreef:
Staat ze veel op stal? Misschien dat zelfgekozen beweging ook nog wat meer kan doen.


Ze staat wel veel op stal, maar als ze eenmaal los staat zet ze maximaal 5 stappen en dan vindt ze het ook wel weer mooi geweest, haha. Kan dat nog iets betekenen?


Marie111 schreef:
wat versta je een onder een beetje krachtvoer? voor de een is dat een kwart schep en voor de ander een hele schep.
Hoeveel suiker zit er in het krachtvoer?
Wel eens geprobeerd om geen krachtvoer meer te geven?
Zijn de slowfeeders met hooi leeg als er een nieuwe opgehangen wordt? Het beste is namelijk dat ze onbeperkt kunnen eten.


Goed punt, twee keer per dag een halve schep! Ben niet zeker over de suiker, ik heb het idee dat ze zonder krachtvoer wel snel futlozer wordt. Onbeperkt eten kan ze niet echt, omdat ze op een manege staat en ze nu tegelijk met alle andere paarden gevoerd wordt. Ik ga zeker kijken naar de Darmbalans en Oerbalans, heel erg bedankt!

Licor schreef:
Nou het werkt goed voor de spijsvertering in t algemeen.. mijn paard heeft geen last van gasvormig, dus dat weet ik niet.. als bij jou paard de gasvormig voort komt uit een verminderde spijsvertering dan als de gastri zeker helpen.. als het een andere oorzaak heeft dan weet ik het niet..


Hoe zou je kunnen weten of het paard een verminderde spijsvertering heeft (behalve via de DA), zijn daar duidelijke signalen van ofzo?

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik ga de producten bekijken die geopperd zijn, als iemand nog aanvullende tips heeft hoor ik het graag!

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Altijd keiharde buik en veel scheten, wat kan mis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:32

kuil reageren veel paarden toch slecht op...zelfs paarden die het prima doen op kuil laten toch vaak een verbetering zien als ze op hooi overgaan.
Persoonlijk zou ik een andere stal opzoeken...en niet alleen vanwege het ruwvoer, maar ook vanwege het niet buiten kunnen staan.
Ik vermoed ( zo tussen de regels doorlezend en hoe je het omschrijft) dat dat elke dag even los bestaat uit dr even in een zandpaddock/bak los laten? Niet zo raar dat ze na 3 stappen denkt; mwa heb het wel weer gezien.

Anyway; overstappen op hooi en vrije beweging buiten overdag zal al heel veel verschil maken.

kartelmaan
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 15:35

xxCYNNxx schreef:
kuil reageren veel paarden toch slecht op...zelfs paarden die het prima doen op kuil laten toch vaak een verbetering zien als ze op hooi overgaan.
Persoonlijk zou ik een andere stal opzoeken...en niet alleen vanwege het ruwvoer, maar ook vanwege het niet buiten kunnen staan.
Ik vermoed ( zo tussen de regels doorlezend en hoe je het omschrijft) dat dat elke dag even los bestaat uit dr even in een zandpaddock/bak los laten? Niet zo raar dat ze na 3 stappen denkt; mwa heb het wel weer gezien.

Anyway; overstappen op hooi en vrije beweging buiten overdag zal al heel veel verschil maken.


Het zou goed kunnen dat je gelijk hebt! Zomaar van stal wisselen zal lastig worden in ons geval maar het is zeker een overweging waard, thanks!

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Altijd keiharde buik en veel scheten, wat kan mis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:40

dan zou ik kijken of je in elk geval de mogelijkheid krijgt om dr hooi te laten voeren ipv kuil. Al houd er rekening mee dat het dan wel kan zijn dat je zelf het hooi in zal moeten kopen als ze daar echt alleen maar kuil hebben.
Maar zou al veel schelen als ze ruwvoer krijgt wat beter geschikt is voor paarden dan kuil.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Altijd keiharde buik en veel scheten, wat kan mis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:44

Deze voeding en huisvesting is eigenlijk gewoon niet geschikt voor een paard. Als je de mogelijkheid hebt om één van deze factoren (of liefst beide) aan te passen zal dat ernome vooruitgang geven gok ik zo. En tot die tijd kun je je heil zoeken in poedertjes, pillen of preparaten, maar dat kan niet op tegen vrije beweging en deugdelijk voer.

Harry72
Berichten: 107
Geregistreerd: 20-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:33

Rije schreef:
Deze voeding en huisvesting is eigenlijk gewoon niet geschikt voor een paard. Als je de mogelijkheid hebt om één van deze factoren (of liefst beide) aan te passen zal dat ernome vooruitgang geven gok ik zo. En tot die tijd kun je je heil zoeken in poedertjes, pillen of preparaten, maar dat kan niet op tegen vrije beweging en deugdelijk voer.


Heb ik al geprobeerd bij onze pony. Zij liep van 'smorgens vroeg tot 'savonds laat in de wei en kreeg 'snachts volop mooi droog hooi. Was bij ons niet de oplossing , dan was zij 'savonds als wij haar uit de wei haalden tonnetje rond van het gas.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:52

Harry72 schreef:
Rije schreef:
Deze voeding en huisvesting is eigenlijk gewoon niet geschikt voor een paard. Als je de mogelijkheid hebt om één van deze factoren (of liefst beide) aan te passen zal dat ernome vooruitgang geven gok ik zo. En tot die tijd kun je je heil zoeken in poedertjes, pillen of preparaten, maar dat kan niet op tegen vrije beweging en deugdelijk voer.


Heb ik al geprobeerd bij onze pony. Zij liep van 'smorgens vroeg tot 'savonds laat in de wei en kreeg 'snachts volop mooi droog hooi. Was bij ons niet de oplossing , dan was zij 'savonds als wij haar uit de wei haalden tonnetje rond van het gas.



Maar er is verschil tussen vrije bweging en je heel de dag volvreten op de wei lijkt me :')

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Altijd keiharde buik en veel scheten, wat kan mis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:01

Ik denk ook dat je antwoord zit in het vele op stal in combinatie met kuil. Een paard is gemaakt op veel beweging en een paddock is ook niet erg uitdagend. Mijn merrie krijgt ook een harde buik en wordt gassig als ze veel op stal staat als is het maar een dag of twee door storm of wat, zodra ze dan weer minstens een uur of 4 de wei op komt is het meteen weer weg.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:01

In je eerste bericht zeg je dat ze vier keer per dag hooi krijgt, maar je bedoelt kuil?

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Altijd keiharde buik en veel scheten, wat kan mis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:07

Een van de pony's hier had ook altijd erg veel last van scheten laten, soms zelfs met mestvocht bij. Ik ben overgestapt naar onverpakt hooi en hij heeft nergens meer last van. Ondanks het vrij goed voordroog was van kwaliteit was dit het teken dat hij het toch niet goed kon verteren.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Altijd keiharde buik en veel scheten, wat kan mis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:49

Spijsvertering van een paard functioneert niet goed als het de hele dag stilstaat.
Of een paardvriendelijke stalling zoeken, of accepteren dat ze deze kwaal heeft en meerdere zal ontwikkelen.
Geen leuk nieuws, maar een paard altijd binnen houden kan echt niet meer in deze tijd.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 01:02

Ik zou op zoek gaan naar een stal waar je paard wel veel buiten kan staan en dan niet op een zielig paddockje maar echt een groot stuk land of flinke track, zodat ze meer gaat bewegen.
De spijsvertering werkt beter bij beweging namelijk (nog los van dat een paard er mentaal niet beter op wordt om zo beperkt vrijeheid te hebben)
En stop met kuil, dat is geen paardenvoer en zorgt dan ook voor veel problemen waaronder degene die jij omschrijft.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Altijd keiharde buik en veel scheten, wat kan mis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 22:34

Kuil kan een hele grote oorzaak zijn.