Hoefzweer! wat kan ik nog meer doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_layla

Hoefzweer! wat kan ik nog meer doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 16:54

hoihoi,

Mijn paard liep vorige week van de een op de andere dag mank, ik verwachte dat ze zich verdraaid had met buitenspelen of misschien m’n andere paard lomp tegen haar aan heeft gebokt. Na twee dagen liep ze er echt niet meer op dus de dierenarts gelijk maar laten komen. "was niet erg genoeg voor een zweer en te erg om echt een verdraaiing te zijn, misschien dan toch beginnende artrose dat ze daarom heftiger reageert op de verdraaiing" Metacam gekregen en rustig aan doen.
Paar dagen daarna is de hoefsmid geweest en die kon ook niets geks zien. Ondertussen met de metacam begon ze weer goed te lopen en dacht ik er wel vanaf te zijn.

Mis.. afgelopen vrijdag hele been dik en weer omhoog. Ik met de dierenarts overlegt en weer nieuwe metacam opgehaald. De dag daarna bleek het toch een hoefzweer te zijn, open bij de kroonrand. Ziet er heel heftig uit, maar beter dan toch wat anders kapot in de pees/bot. Ze loopt namelijk wel weer gewoon.

Ik week nu elke dag in warm water met soda en bindt hem in met betadine. Het been is nog wel dik en ik vraag me af of er meer dingen zijn die ik kan doen? of tips? of ideeën hoelang normaal is tot het been weer slinkt?

Ik heb nog niet eerder met zo'n heftige variant te maken gehad.

Alvast bedankt!

p.s ze heeft geen koorts, eet ook (wel iets trager dan normaal)

IsabelleN

Re: Hoefzweer! wat kan ik nog meer doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:11

Even onbeperkt weidegang geven, 1x per dag met schoon water spoelen en verder niets erop/eromheen doen. Moet wel een weiland zijn met gras, geen blubberveld. Beterschap voor je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:29

Even opletten dat het been niet te lang dik blijft of naar boven dikker wordt. Einschuss wil je namelijk voorkomen.

Ik zou ook even helemaal niets erop doen. Als de troep niet naar buiten weg kan, is het mogelijk dat de ontsteking naar binnen slaat.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:47

Indd niet ingepakt houden..

Elke dag even goed schoonspoelen, been koelen en evt lekker in de klei zetten.

Zou opletten dat been niet dikker wordt anders aan de bel trekken.

nienke_layla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 19:27

IsabelleN schreef:
Even onbeperkt weidegang geven, 1x per dag met schoon water spoelen en verder niets erop/eromheen doen. Moet wel een weiland zijn met gras, geen blubberveld. Beterschap voor je paard!

Helaas is dat hier nog niet mogelijk, we hopen dat het volgende week aardig opgedroogd is en dan kunnen we pas opbouwen. Als ik ze nu er ineens 24/7 op ga gooien hebben we weer een ander probleem :j

Mindim schreef:
Even opletten dat het been niet te lang dik blijft of naar boven dikker wordt. Einschuss wil je namelijk voorkomen.

Ik zou ook even helemaal niets erop doen. Als de troep niet naar buiten weg kan, is het mogelijk dat de ontsteking naar binnen slaat.

Oké ik zat er idd aan te denken om het morgen helemaal af te laten, het ging me er nu vooral om dat er geen viezigheid naar binnen kon. Het watje zat in idd geval tot nu toe elke dag wel helemaal vol met pus. Het been leek vandaag ook minder dik dan gisteren.

mvdbijl schreef:
Indd niet ingepakt houden..

Elke dag even goed schoonspoelen, been koelen en evt lekker in de klei zetten.

Zou opletten dat been niet dikker wordt anders aan de bel trekken.

Klei heb ik ook nog liggen, die smeer ik er morgen dan gelijk op.

Is wandelen trouwens goed of slecht? Ik krijg daar gemengde signalen over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:33

Als er niets naar binnen kan, kan de pus ook niet naar buiten ;)

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:38

Lekker wandelen. Het bevordert het hoefmechanisme en dus de doorbloeding.

Blythe1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:59

Je zou indien het slecht heelt een stukje alimalintex ertegen aan kunnen verbinden. Dit trekt al het vuil eruit.

Maar zelf zou ik het gewoon dagelijks wassen met isobetadine zeep...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:18

!! Wel ingepakt houden als er zo diep gesneden is!!

Gewoon om ze zoveel dagen verversen.

Als er troep in komt ben je nog veel verder van huis!

Ik zou dus zeker naar je dierenarts luisteren!!

Verder kan je niet zoveel doen behalve zoveel mogelijk op de wei.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:32

Wellicht toch nog even de hoefsmid laten kijken of de zweer helemaal klaar is, zo niet kan deze nog een handje daar bij helpen. Verder zou ik er niets meer aan doen, niet weken of inpakken. Lekker laten drogen aan de lucht zodat het goed kan genezen, je paard is niet meer kreupel dus lekker wandelen, bewegen geeft doorbloeding wat weer de genezing bevordert.

nienke_layla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 21:00

Mindim schreef:
Als er niets naar binnen kan, kan de pus ook niet naar buiten ;)

ben ik het toch niet helemaal mee eens, als je hem met watten inpakt trekt daar het pus in. Dan komt er wel degelijk nog wat uit. Maar ik zal hem vanaf nu niet meer inpakken en kijken of dat goed gaat.

Change3x schreef:

Zoals beschreven heeft de hoefsmid niks kunnen vinden, er is dus ook niet gesneden. Het is er zelf aan de bovenkant van de kroonrand uitgekomen. Het lastige is met dierenartsen dat de 1 dit zegt en de ander dat. Vandaar dat ik toch benieuwd was naar wat andere gedaan hebben en aan adviezen hebben. Zoals eerder benoemd staat ze ook niet op de wei, wel staan ze bij ons 10 uur op een paddock.

meggiemeg schreef:
Wellicht toch nog even de hoefsmid laten kijken of de zweer helemaal klaar is, zo niet kan deze nog een handje daar bij helpen. Verder zou ik er niets meer aan doen, niet weken of inpakken. Lekker laten drogen aan de lucht zodat het goed kan genezen, je paard is niet meer kreupel dus lekker wandelen, bewegen geeft doorbloeding wat weer de genezing bevordert.

Boven de kroonrand kan hij er helaas niks mee. Als het onder had gezeten had hij het idd nog weg kunnen snijden.. Dit gaat gewoon wat meer tijd kosten dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:38

Change3x schreef:

Het moet ook niet naar binnen slaan. Het was meer het dikke been wat me zorgen baart. Ik heb het eens gehad met bok, ook dicht gesmeerd met gevolg dat het naar binnen sloeg, en einschuss veroorzaakte.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:51

Ik pak de voet in met baby luiers. Daaromheen doe ik duckttape. Ook maak ik er een zool onder van de tape. Zo blijft de voet droog en schoon en het kost niet veel.

Ik gebruik maatje 4 luiers. Gewoon de goedkoopste.