Weidegang na blessure

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Weidegang na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 20:49

Beste bokkers :)
Een jaar geleden kreeg mijn paard een blessure (desmitis mediale suspensory tak ReVoor) door 3 maal op korte tijd zijn voorijzer af te trappen..
DA heeft toen PRP ingespoten, 4 maanden enkel stappen (aan de hand of onder het zadel) en aquatraining en helaas ook strikte boxrust -O-

Uiteindelijk kregen we in augustus groen licht om terug te beginnen draven, in oktober mochten we weer beginnen galopperen. Bij elke controle vroeg ik naar de weidegang maar steeds negatief antwoord.
In november werd paardlief echt te gek onder het zadel en ben ik 1 maal per week beginnen longeren.
Dan ontplofte hij enkele minuten en dan is hij braaf, het gekke is 'er af' en ik had een braaf paard onder het zadel.
Helaas was de controle in december niet goed, er was een ontsteking te zien in zijn kogel en DA zei dat de oorzaak zijn gebok aan de longe was. Dus opnieuw enkel weken enkel stapwerk -O-

Ik heb langzaam weer opgebouwd en de laatste controle was zijn pees en kogel volledig genezen. Maar paard is niet rad (en hij was in het verleden nooit mank, zelfs niet toen hij de blessure had)
DA zei dat het kwam door teveel aan suiker in voeding, ...
Uiteindelijk ben ik voor een second opinion in de kliniek geweest, daar zeiden ze dat het iets veel voorkomend is na zo'n lange boxrust. Ze raden dan ook 24/7 weidegang aan maar ik moet dit dus gaan opbouwen.

Alleen, hoe pak ik dit nu het beste aan? :+
Voorheen tijdens de blessure kwam mijn paard 2, 3 keer per dag uit zijn stal (stappen, stapmolen, rijden)
Ondertussen ben ik verhuisd naar een stalling met een uitloop aan zijn stal die 24/7 open staat.
Helaas kan ik dit stukje niet verder uitbreiden.
Ik heb een binnenbak ter beschikking waar ze los in mogen (30x50)
En dan zijn er enkele paddocks waar ze alleen of per 2 de hele dag opstaan (ik schat 15x30)
En dan de weide zelf maar die zijn direct heel groot en ze gaan er per 4, 5 op.

Ik denk het best eerst hem rijden en dan op een paddock alleen (wel contact met buurpaarden) of zou dit idee te riskant zijn? Ik wil hem uiteraard graag zoveel mogelijk buiten hebben maar ik wil liever geen nieuwe blessure en wil dit goed aanpakken!
Sommigen zeggen, geef een beetje verdoving, anderen raden dit dan weer af, ...

MerelV

Re: Weidegang na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:19

Ik heb hetzelfde gehad met mijn paard. Na een hele lange periode stalrust met stappen weer naar buiten.
Wat ik heb gedaan is het volgende:
1e week, eerst rijden en dan naar buiten op een kleine paddock (zonder soortgenoten in de buurt die elkaar opjagen)
2e week zelfde paddock, maar dan zonder vooraf te rijden
3e week zelfde paddock met soortgenoten in de paddocks ernaast
4e week grotere paddock

En daarnaast de tijd dat hij buiten kwam steeds opgebouwd met een half uurtje.
Onthoud wel, je kunt niet alles voorkomen. Als ze gek doen, kunnen ze altijd iets forceren helaas.

Verdoving werd door mijn dierenarts absoluut afgeraden. Als ze dan een pijnprikkel voelen, lopen ze daar vrolijk doorheen. Pijn is een teken dat hij te ver gaat, met verdoving verbloem je dat. En zonder verdoving gaan ze daarna vaak alsnog, waardoor je minder zicht hebt op wat je hebt opgebouwd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:52

Ik doe met 9/10 blessures niet meer aan boxrust. Paarden gaan dan gewoon 24/7 de wei op en dan wat langer dan het advies van de da.
Maar ik heb een stabiele groep, geen geren of gevlieg en de kans op een misstap is imo net zo groot in het land dan dat ik weer eens zo'n wilde naast me had na 6 weken boxrust. Dan deden ze stukken gekker.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 20:35

Ondertussen door Corona toch maar beslist om alles wat sneller te laten verlopen, de maatregelen in België worden steeds strenger dus ik vrees dat er een dag komt dat we ook geen verplaatsing naar stal mogen maken.
Het weer is gunstig, de paddocks liggen er goed bij en ooit moet ik de stap maken...
Dus ik heb paardlief eerst gereden en dan op een paddock gezet alleen, de eerste 5 minuten waren niet goed voor mijn hart :+ maar erna heeft hij anderhalf uur gewoon staan eten aan de hooiruif (en de baas gespannen toekijken :') )

Vandaag ook weer gereden eerst en dan weer op de paddock gezet en er kwam zelfs geen drafje uit en van zijn propere benen kon ik afleiden dat hij enkel aan het hooiruif heeft gestaan :')

Sunnda, ik zou inderdaad nu ook nooit meer zo'n boxrust doen, dan inderdaad een langer herstel maar wel een paard dat mentaal ok is!