Zadel dat wat aangepast moet worden; doorrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Zadel dat wat aangepast moet worden; doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 18:51

Ik vraag me af wat jullie zouden doen; het zadel van onze pony (zadel is ca 4 maanden oud) moet weer wat aangepast worden. Logisch, kussens zakken wat in, pony is jong en verandert.
Het zadel (spring) heeft nu een beetje(!) Een brug effect op 1 plek (dus daar is het niet genoeg meer gevuld om de rug te raken) en het zadel ligt nu wat te ver achterover.

De zadelmaker komt over 10 dagen. Zouden jullie er deze 10 dagen dan gewoon mee rijden?

Yenni

Re: Zadel dat wat aangepast moet worden; doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:02

Nee zou ik niet doen. Lekker longeren

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:06

Zolang het niet dramatisch is (pony is er nog niet slechter onder gaan lopen, geen gevoelige plekken etc), dan zou ik die 10 dagen gewoon blijven rijden.
Misschien alleen geen 3 uur durende buitenrit :+

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 15:55

Volgens de osteo kon het prima. Alleen ontplofte hij zowat onder het zadel zaterdag. Echt nog geen enkele keer gezien bij hem zoiets. Tot nu toe was hij rete braaf.
Dochter geschrokken natuurlijk. Dus die mag er van mij even niet op tot de zadelmaker is geweest. Instructie vindt dat onzin, maar dat kan mij niet schelen.

Wat mij nog een beetje dwars zit is het volgende: degene waar hij 3 jaar is geweest en waar hij zadelmak is gemaakt vertelde mij tussen neus en lippen door dat de pony nogal een terugslag heeft gehad na het zadelmak maken. Dat ze toen bloedonderzoek hebben laten doen etc maar dat daat nooit iets uit is gekomen. Er was geen mogelijkheid om er toen op door te vragen, maar ik hoop toch niet dat dat iets gedragsmatigs is geweest. Heb een berichtje gestuurd want het kan natuurlijk ook gaan om zijn gewicht oid. Hij blijft ook maar bultjes houden.
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 23-03-20 16:11, in het totaal 3 keer bewerkt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:57

maagzweer?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:58

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:01

Ik zou er niet mee rijden, als je zadel niet past, dan moet je niet rijden in mijn ogen.

Ook als een instructie zegt van wel. Blijkbaar heeft de pony zaterdag iets dwars gezeten, of dit het zadel is geweest, lente in de kop of wat anders, dat is natuurlijk niet zo te bepalen.

Zolang die lekker de wei/paddock op kan, zou ik de komende 10 dagen even longeren/grondwerken en niet er op.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 16:08

Ja hij staat hele dagen op de wei met vriendjes, dus amuseert zich wel. Osteopaat is de afgelopen weken 2x geweest. Daar viel hij bij in slaap haha.

@sevke waarom denk jij maagzweer?
Ik heb er nl ook even aan gedacht omdat hij bozig deed toen dochter aan zijn buik kwam zaterdag. Ook geen bekend gedrag.

Op stal krijgt hij trouwens onbeperkt ruwvoer. Wij voeren hem oerbalans bij. Overdag staat hij tot het donker wordt op de wei. Daar worden ze niet bijgevoerd.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:16

Ik heb dit ook gehad met mijn IJs en het bleek een maagzweer te zijn.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 22:41

@sevke hij eet ook al een paar weken zijn hooi heel slecht. Wat ons ook op is gevallen, bedenk ik me nu, is dat hij soms zijn (ijzeren/metalen) voerbak likt en er in 'hapt'. (Hij luchtzuigt absoluut niet trouwens)
Ik heb het de staleigenaar ook gevraagd en die zei ook dat hij zijn hooi inderdaad niet zo goed eet. Hij geeuwt ook veel, dat is iets van de laatste week.

Ik ga toch maar even de dierenarts bellen morgen en even overleggen over een evt maagzweer geloof ik.

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:00

Misschien ook even een Tandarts vragen ??

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:03

Koekie73 schreef:
@sevke hij eet ook al een paar weken zijn hooi heel slecht. Wat ons ook op is gevallen, bedenk ik me nu, is dat hij soms zijn (ijzeren/metalen) voerbak likt en er in 'hapt'. (Hij luchtzuigt absoluut niet trouwens)
Ik heb het de staleigenaar ook gevraagd en die zei ook dat hij zijn hooi inderdaad niet zo goed eet. Hij geeuwt ook veel, dat is iets van de laatste week.

Ik ga toch maar even de dierenarts bellen morgen en even overleggen over een evt maagzweer geloof ik.

Dat klinkt inderdaad toch als een klachten typisch bij maagzweer.
Goed dat je laat kijken.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 23:07

Harry72 schreef:
Misschien ook even een Tandarts vragen ??

tandarts (dierenarts) is in december geweest. Daar zal het niet aan liggen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:46

En als je dan aansingelt, en op het zadel gaat zitten, geeft dat blijkbaar extra druk/pijn op de maag waardoor je dus deze reactie kunt krijgen.
Met een maagkuur was het bij mijne totaal over.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 12:40

Na overleg met de DA gaat pony donderdag een nacht logeren op de kliniek, zodat ze vrijdagochtend op nuchtere maag een scopie kunnen doen.

DA vindt alle klachten duiden op maagzweren en vond het niet persé milde klachten. We gaan het dus horen vrijdag.
Arm mannetje :(:)

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:53

Ben benieuwd!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:55

Hulde dat je nu meteen doorpakt ts! Zo kan het dus ook. Symptomen zijn al behoorlijk aanwezig, hopelijk weten ze op de kliniek de oorzaak te achterhalen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 18:07

Vannacht heeft pony een nacht gelogeerd bij de kliniek. Hij vond de lege stal maar apart (hij begon de matten te slopen :+ ) maar ik begreep vanmorgen dat hij zich keurig heeft gedragen ;-)
Vanmorgen hebben ze de scopie gedaan en daarna ben ik gebeld. Zijn hele maag is rood en geïrriteerd en bij de overgang van het klierarme naar het klierrijke gedeelte van de maag (als ik het goed zeg) waren heel veel maagzweren.
Hij heeft nu dus medicatie voor 2 weken. Hij mag geen brok (wel onbeperkt ruwvoer maar dat krijgt hij eigenlijk al, sinds we verhuisd zijn) en de komende 2 weken zoveel mogelijk stress vermijden. Dus na het weekend mag een beetje rijden wel, maar geen nieuwe oefeningen of met de trailer op pad ofzo.
Over 2 weken weer even contact met de kliniek, dan willen ze weten hoe het met hem gaat.

Ik ben enorm blij dat we dit gedaan hebben en dat hij nu geholpen kan worden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:13

Och arme pony -O-
Goed dat er nu behandeld kan worden, echter met dit beeld ben je over twee weken medicatie sowieso nog niet klaar. Denk eerder maanden aan de maagzuurremmer en dan heeeel langzaam afbouwen in weken.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:16

Goed opgepakt!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 18:19

Hannanas schreef:
Och arme pony -O-
Goed dat er nu behandeld kan worden, echter met dit beeld ben je over twee weken medicatie sowieso nog niet klaar. Denk eerder maanden aan de maagzuurremmer en dan heeeel langzaam afbouwen in weken.

Hmm daar heeft de DA het niet over gehad?

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:36

Volgens mij moesten ze voorlopig rustig aan doen en 2 weken aankijken met de medicatie en daarna weer contact opnemen met de DA, ik veronderstel dus dat er dan verder zal gekeken worden hoe alles aanslaat.
In ieder geval TOP dat jullie zo begaan zijn met de pony!

Ik weet niet hoe het voerbeleid was op de oude stal en hoe de verhuis is verlopen, maar misschien heeft dit er iets mee te maken qua oorzaak?
Ik dacht namelijk te lezen dat je pas recent bent vehuist.

Ik heb op een pensionstalling gewerkt en daar stond ook een pony die heel gevoelig was om maagzweren te krijgen, dit was bij deze pony vnl stressgerelateerd. Op concoursen geweest = bijna garanti maagzweren nadien. Ging dan ook slecht eten, viel erg terug en was óf net loom óf net heel explosief.
Ook door bvb weinig ruwvoer of vaak een lege maag, kan een paard bvb makkelijker maagzweren ontwikkelen. Héél goed dus dat je nu op onbeperkt staat!!

De terugval tijdens het zadelmak maken bij de oude eigenaars/stalling kan overigens ook hier aan te koppelen zijn. Stress (opleren, nieuwe dingen, ..) = maagzweren (mss niet opgemerkt of behandeld) = de terugval die ze opmerkte ??

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:54

Ik verplaats dit topic naar Medisch gezien het verloop van het topic.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:38

Let op dat twee weken behandelen niet te kort is.
Veel succes!