Mijn pony is allergisch ...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mijn pony is allergisch ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:25

Als trouwe klant in het headshaking-topic post ik vooral daar over de problemen, maar ik merk dat het mij op dit moment toch wel hoog zit en misschien is het wel interessant om eens een uitgebreider publiek te hebben, misschien is er nog informatie voor handen die niet meteen in dat topic terecht komt.

Mijn pony heeft al jaren 'hooikoortsklachten', het hele riedeltje: loopneus, traanogen, briesen, jeuk aan neus en bovenlip + ogen, benauwder, slomer en headshaking. Niet alles constant gelukkig, maar het komt altijd wel weer terug. Al jaren bezig met allerlei dingen als symptoombestrijding: maskers, neusnetjes, magnesium, spirulina, puur pollen, vaseline in de neus, spray voor in de neus, cetirizine, ... Zal vast nog wel dingen vergeten zijn maar om een idee te geven.

Dit jaar schoot hij weer in gang en had ik het gehad: ik wilde weten wat er precies aan de hand is. Had al contact gehad met de dierenarts die wist de vertellen dat de bloedtesten de laatste jaren verder ontwikkeld waren en dat het nu best interessant was om te doen (eerder zou je er weinig uit kunnen halen, vandaar nooit gedaan). Dus dierenarts komen kijken, pony bekeken, filmpjes gekeken, algemeen onderzoek gedaan en bloed genomen. Resultaten lieten een tijdje op zich wachten maar zijn intussen aangekomen en hoewel ik wel wat verwacht had had ik dít niet verwacht.

Dit zijn de resultaten (waarde + bloeiperiode staat erbij):

Handjesgras : 311 (Juli - September)
Rogge pollen : 283 (Mei - Juli)
Timotheegras : 273 (Juni - Augustus)
Haver pollen : 244 (Juni - Augustus)
Melganzevoet : 241 (Juni/Juli - September/December)
Brandnetel : 210 (Juni - Oktober)
Schapezuring : 182 (Mei - Augustus)
Bijvoet : 172 (Juli - September/Oktober)

Alsemambrosia : 133 (Augustus - Oktober)
Paardenbloem : 130 (Mei - September/December)
Engels raaigras : 120 (Mei - September)
Beuk : 106 (April - Mei)

Knutten : 108
Paardendaas : 171

Er waren gelukkig ook nog dingen negatief :P
Dit is de volledige grafiek voor wie het wil weten: https://imgur.com/okRJlRn
Er zijn wat dingen die er tussen staan die eigenlijk als negatief beschouwt worden, maar ik vind ze toch vrij hoog in vergelijking met de rest dus heb ze er wel bij staan, of het al dan niet klachten geeft laat ik in het midden maar ik hou er wel rekening mee voor de zekerheid.

In ieder geval is mij nu duidelijk geworden waarom vanaf mei zijn klachten lijken te ontploffen (en dit dan duurt tot oktober). Enige wat je daar niet uit kan halen is waarom hij in februari (tegenwoordig) al begint, maar er zei iemand mij dat er 1 type gras is wat eigenlijk het hele jaar bloeit en dat is ook zo, dit is niet getest maar gezien zijn resultaten zou het best wel kunnen dat het in het rijtje thuishoort.

Maar dan heb je de resultaten, en dan wat? Daar zit ik nu een beetje mee, en hoe meer ik erover nadenk hoe moeilijker het allemaal begint te worden. De dierenarts is bezig met uitzoeken welke behandeling het beste is in zijn situatie, gaan we voor desensibilisatie (is dit mogelijk met al dit?) of toch eerder voor symptoombestrijding. En uiteraard ook de kostprijs van alles, want desensibilisatie zou in het begin elke 2 weken moeten, daarna maandelijks en met wat geluk kan het verder afgebouwd worden, of niet ... Hij wist de prijzen niet vanbuiten maar ik vermoed dat het geen goedkoop grapje gaat zijn.

Daarnaast moest ik alvast eens kijken naar de manier waarop hij staat en zijn voeding, en zoveel mogelijk beperken waar hij allergisch aan is. Daar ben ik nu mee bezig, maar poeh, wat is het moeilijk ... Hij staat in een zandpaddock + schuilstal met stro (welk stro? Tarwe of gerst is niet getest, misschien reageert hij daar ook wel op?) en krijgt hooi (eigenlijk niet goed) en een vitaminenbrok + extra vitamine E. De ingrediënten van die brok heb ik bekeken en zou hij in principe mogen hebben, maar heb het voor de zekerheid even nagevraagd want:

Hij krijgt alles van hun lijn, dus ook slobber, snoepjes en grondwerksnoepjes. Deze heb ik uitgekozen omdat het 'natuurlijke' producten zijn, zonder granen en melasse en zo weinig mogelijk suikers/zetmeel. Heel goed dus .. alleen is de slobber op basis van Timothee en zit er ook brandnetel in, net zoals de snoepjes (behalve 1 soort hoop ik, maar heb ik ook nagevraagd). En daar sta je dan met je goede bedoelingen -O-

Daarnaast zou hij eigenlijk totaal niet meer op het gras mogen, dus geen snackjes tijdens buiten wandelen/rijden en geen kwartiertjes meer op de weide (ik hield het sowieso al beperkt omdat ik wel door had dat gras een groot probleem was voor hem). Maarja, er groeit ook gras rond zijn paddock, net zoals brandnetel. En deze laatste kan je wel uittrekken maar komen eens zo hard weer terug, ze groeien daar graag :') Binnen zetten heb ik gevraagd aan de dierenarts, we hebben een stalgebouw waar de binnenpaarden staan en daar is dus 'niks' qua allergenen maar dit vond de dierenarts toch niet meteen een optie. Is het eigenlijk ook niet, deels voor de beweging maar hij heeft ook een stofallergie dus vrees dat die dan weer gaat opspelen.

Dus ja, zoals gezegd: het zit mij hoog .. Hoe meer ik er over nadenk hoe moeilijker ik het allemaal begin te vinden. Er is zoveel om rekening mee te houden. Ik hoop echt dat er een behandeling is die aanslaat om hem te helpen, want alles voorkomen qua contact gaat toch niet lukken.

Gelukkig gaat ponybeest intussen gewoon verder met zijn leven en doet hij zijn eigen ding. Ja, hij heeft last, maar neen, hij staat niet zielig in een hoekje weg te kwijnen. Gelukkig maar, dat is het enige wat ik er nog positief aan vind op dit moment. Hij gaat ondanks zijn last nog graag mee op pad en onderneemt graag dingen. Nu hopelijk een manier vinden om die last te verminderen/te laten verdwijnen.

Lang topic, sorry :o Maar het moest er even uit blijkbaar.
Zijn er hier mensen met ervaring met allergieën? Hoe heb jij dit aangepakt? Heb je een oplossing gevonden? Alle tips/ideeën/overdenkingen zijn welkom, wie weet komt er nog wat uit wat voor ons werkt :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:08

[***] schreef:
Dit zijn de resultaten (waarde + bloeiperiode staat erbij):

Handjesgras : 311 (Juli - September)
Rogge pollen : 283 (Mei - Juli)
Timotheegras : 273 (Juni - Augustus)
Haver pollen : 244 (Juni - Augustus)
Melganzevoet : 241 (Juni/Juli - September/December)
Brandnetel : 210 (Juni - Oktober)
Schapezuring : 182 (Mei - Augustus)
Bijvoet : 172 (Juli - September/Oktober)

Alsemambrosia : 133 (Augustus - Oktober)
Paardenbloem : 130 (Mei - September/December)
Engels raaigras : 120 (Mei - September)
Beuk : 106 (April - Mei)

Knutten : 108
Paardendaas : 171

Er waren gelukkig ook nog dingen negatief

Das nog niks. De lijst was hier langer :+

[***] schreef:
Maar dan heb je de resultaten, en dan wat? Daar zit ik nu een beetje mee, en hoe meer ik erover nadenk hoe moeilijker het allemaal begint te worden. De dierenarts is bezig met uitzoeken welke behandeling het beste is in zijn situatie, gaan we voor desensibilisatie (is dit mogelijk met al dit?) of toch eerder voor symptoombestrijding. En uiteraard ook de kostprijs van alles, want desensibilisatie zou in het begin elke 2 weken moeten, daarna maandelijks en met wat geluk kan het verder afgebouwd worden, of niet ... Hij wist de prijzen niet vanbuiten maar ik vermoed dat het geen goedkoop grapje gaat zijn.

Zelfs met die langere lijst ben ik voor de desensibilisatie gegaan. Moest eerst 1x per week 2 spuitjes geven (hebben ze mij geleerd, en 2 spuitjes omdat er zoveel was waarop ze reageerde dat kon niet in 1). Na een periode 2 spuitjes in de 2 weken. Desensibilisatie is idd niet echt goedkoop, al valt het zelfs wel meer in vergelijk als je symptoombestrijding doet. Die van mij is na 2 jaar verkocht, nieuwe eigenaar heeft toen overgenomen, maar 3 jaar na begin was zij er compleet vanaf. Geen desensibilisatie meer nodig. Alleen op Mais reageert ze nog, maar die is ook niet meegenomen toen in die therapie.

Laboklin in Duitsland heeft toen de middelen gemaakt. Was iets van 150 a 170 euro voor een flesje. Maar daar deed je dan ook bijna een half jaar mee. Je begint nl hoog, met zo uit mijn hoofd 10 ml. maar na week of 3 zit je alweer op maar 3 of 4 ml.

[***] schreef:
Hij staat in een zandpaddock + schuilstal met stro (welk stro? Tarwe of gerst is niet getest, misschien reageert hij daar ook wel op?)

De kans is groot dat als hij al op zoveel pollen reageert, hij ook op stro reageert. Of eigenlijk de mijt die erin zit. Die van mij is toen ook direct overgezet op vlas. En hooi werd natgemaakt. Kwa voer heb ik verder niets veranderd omdat het meer de verschillende mijten waren in hooi en stro waarop ze reageerde.

Edit: oja denk erom het eerste jaar zul je weinig verbetering zien/voelen. Dat veranderd in het 2e jaar.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:23

Heel herkenbaar! Hier een paint horse met zelfde klachten, wij genieten eigenlijk alleen van de winter buiten, dan heeft hij nergens last van.

Desensibiliseren, medicatie, alternatieve geneeswijzen, alles geprobeerd, niks hielp.

Dus hij gaat nu s morgens vroeg uurtje op de wei, dat gaat nog het beste, staat verder binnen en met slechter regenachtig weer graas ik later op de dag aan de hand.
Voor hem de beste optie zo en hij doet het er al jaren goed op. Het voelt zielig, een paard hoort lekker in de wei maar hij is veel zieliger buiten. Na een uur loopt hij te shaken en kan zijn hoofd niet eens meer richting het gras doen.

Dus ... soms is er gewoon geen oplossing voor.
Ik heb me er bij neergelegd, en hij duidelijk ook want hij is heel happy. :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:27

@ rina : Heb jij een lijst van die van jou toevallig? Gewoon uit nieuwsgierigheid :)

Kon je wel meerdere spuiten geven zonder problemen dan? Hier had de dierenarts erover dat hij niet wist of alles erin steken wel zou gaan, omdat je maar een beperkt aantal allergenen kan gebruiken niet alles kan samen .. Wat wel nog een optie was waren 'algemene omgevingsallergenen' dus zeg maar een mengeling van de meest voorkomende dingen. Maar dat ging hij dus nog allemaal even uitzoeken.

Mijn dierenarts had het er juist over dat er laag moest begonnen worden en dan verhogen naarmate het paard er aan gewend raakt. Dus misschien niet helemaal dezelfde manier van behandelen?

Ik zit me af te vragen of het wel zin heeft allemaal ... Jij hebt het nu over 3 jaar en het zal vast niet meteen in orde zijn inderdaad, maar pak nu 3 jaar behandelen, dan is mijn pony 27 ... En dan moet die dat wel halen want je weet het nooit ... Misschien is inzetten op de symptomen dan toch een betere optie? Ik weet het niet .. Zal zien waar de dierenarts mee komt als hij terug contact opneemt.

Ik wil hem eigenlijk niet van het stro af. Hij heeft al zo weinig te doen, en ookal krijgt hij ruim voldoende hooi merk ik dat hij het toch leuk vindt om in het stro te zoeken (dus dan laat hij het hooi gewoon liggen om dan zijn stal om te wroeten). Ik wil hem dat eigenlijk niet afnemen. Hij is verder ook negatief op alle mijten die er getest zijn, dat vind ik wel weer een pluspuntje. Ik zit nu net te denken dat zijn stofallergie misschien niet echt een stofallergie is, maar gewoon omdat hij het dan al moeilijk heeft (in de zomer dus) en al benauwder is dat hij sneller gaat hoesten als de omgeving droog is. Even hardop gedacht.

@ simodi : Bedankt voor je ervaring. Ik heb hier ook al aan zitten denken, misschien moet hij toch maar op stal (als in echt binnen dus) en enkel nog in de binnenbak met hem werken .. Eventueel op goede dagen (regenachtig ed) dat hij dan eens naar buiten een wandeling kan doen. Maar ik voorzie daar zoveel problemen mee, ik kan vanwege mijn eigen gezondheid niet elke dag gaan en hem dan gewoon op stal laten is echt geen optie. Bijrijders ed zijn niet zo succesvol hier, en hij heeft ook nogal een karakter (niet stout, gewoon speciaal) en hij is dus niet meer van de jongste. Verder heeft hij heel zijn leven niks anders gedaan dan buitenritten ... en heb toch wel het idee dat hij ondanks de last graag naar buiten gaat.

Zo moeilijk .. weten wat het juiste is ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:36

Wat een dilemma, ik hoop dat het toch lukt met de immuniteit techniek.

Mag ik vragen hoe de test heet die je hebt laten uitvoeren? Ik heb in het verleden een bloedtest laten doen (oude test) met een uitslag die niet aansluit met het klinische beeld.

Anoniem

Re: Mijn pony is allergisch ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:44

Goh, daar kan ik je eigenlijk niet op antwoord, weet ook niet precies wat je bedoelt?
Het is gewoon een bloedonderzoek, dus antistoffen tegen allergenen zoeken in het bloed. Het is naar een labo in het buitenland (Nederland :P) maar ik weet de naam niet en die staat ook niet bij de resultaten. Ik dacht iets in Nijmegen/Wageningen (universiteit?) maar weet niet of dat bij elkaar hoort, haha.

Heeft je paard ook hooikoortsklachten? Wat kwam er toen bij jou uit dan dat niet aansloot?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:58

[***] schreef:
Goh, daar kan ik je eigenlijk niet op antwoord, weet ook niet precies wat je bedoelt?
Het is gewoon een bloedonderzoek, dus antistoffen tegen allergenen zoeken in het bloed. Het is naar een labo in het buitenland (Nederland :P) maar ik weet de naam niet en die staat ook niet bij de resultaten. Ik dacht iets in Nijmegen/Wageningen (universiteit?) maar weet niet of dat bij elkaar hoort, haha.

Heeft je paard ook hooikoortsklachten? Wat kwam er toen bij jou uit dan dat niet aansloot?

Ik stuur je een pb

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:01

Heb je een puffer/inhalator met ontstekingsremmer al eens overwogen? Helpt iig tegen benauwdheid, loopneus, jeukneus, etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:53

Neen, is dat iets wat inzetbaar is? Heb je wat meer info erover?
Misschien dat mijn dierenarts daar ook mee komt maar hij ging alle info en alternatieven bij elkaar zoeken en dan bespreken dus dat is even afwachten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 01:05

Jep ik heb een lijst. 3 kantjes lang :+ Alleen niet in de PC. Is al een paar jaar geleden en ik heb net een nieuwe laptop.
Ze konden zoveel verschillende middelen niet in 1 spuit kwijt. Daarom 2. En ook alleen de belangrijkste zijn aangepakt. Maar dat gaf bij haar al zoveel verlichting dat ze daarna geen last meer had. Ja zoals al gezegd op Mais, maar die wordt niet getest.

Ik had er nog 1 die hooikoorts had. In die tijd was zij ook al in de 20. Die heb ik niet meer laten doen. Mede ook wat jij je al bedenkt, het duurt wel zeker een jaar voor er verbetering is, en 3 jaar moeten ze nog maar volhouden. Die gaf ik in de zomer de gelegenheid om binnen te gaan staan, zonder stro en met nat hooi. En zij stond ook veel binnen dan. Masker op tot over de neusgaten en als het echt te gek werd zette ik haar binnen. Er waren ook dagen dat zij niet naar buiten wilde (ze reageerde heftig op brandnetel) dan liet ik haar ook binnen. Inhaleren heb ik bij haar geprobeerd hielp niet. Als het echt te gek werd kreeg ze een kuurtje prednisolon van de DA.

Ben toch bang dat je echt van het stro af moet. Of het stro natmaken. Mss dat hem dat al helpt. Ik heb zelf ook hooikoorts (wat nou paarden en spiegelen :+ ) en dagen dat ik het slecht heb hoef ik idd ook niet in het stro en hooi gaan staan wroeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:02

Dank je. Toch blij dat het niet raar is dat ik denk 'moet ik met die leeftijd nog .. '. Pas op, zoveel mogelijk verlichting meteen natuurlijk, maar echt behandelen met resultaat wat je pas over X aantal jaar ziet .. Weet het nog niet.

Maskers zijn hier geen optie, toch niet iets om dag & nacht om te houden. Vroeger wel geprobeerd, kon ik altijd gaan zoeken na een paar uur. En maskers met neusnetjes (of neusnetjes alleen) zijn helemaal een ramp, denk dat hij dan het idee heeft dat hij geen lucht meer krijgt ofzo .. hij doet daar echt heel moeilijk op en draait ook zijn hoofd weg als je het aan wil doen.

Wat ik mij nog zit af te vragen over dat stro: moet hij dan niet altijd last hebben? Hij heeft in de wintermaanden geen last .. zodra alles uitgebloeid is is het voor hem ook weer goed. Alleen is het 'winterseizoen' de laatste jaren best kort, en begint het in februari alweer opnieuw. Maar hij blijft dus alsnog een maand of 3 geen last hebben, terwijl hij dan ook gewoon op stro staat. Dus misschien is het stro niet zo'n probleem? Of denk ik verkeerd?

Heeft er trouwens iemand nog een idee over iets wat je als extraatje kan geven maar waar geen granen, grassen of brandnetel in zit (en niet teveel suikers)? De slobber die hij nu krijgt zit timothee en brandnetel in, en alles wat ik zo meteen kan bedenken omdat ik het ooit eens gevoerd heb zit op z'n minst brandnetel in. Is blijkbaar een populair iets om te steken in 'natuurlijke' voeding :+

Edit; misschien is deze een optie: https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... mix-digest
Als ik ook nog zonder (gerste)stro en hooi moet gaan kijken dan bestaat er volgens mij niks :=

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:59

[***] schreef:
Toch blij dat het niet raar is dat ik denk 'moet ik met die leeftijd nog .. '. Pas op, zoveel mogelijk verlichting meteen natuurlijk, maar echt behandelen met resultaat wat je pas over X aantal jaar ziet .. Weet het nog niet.

Nee hoor is niet raar. Mijn merrie was iets van 22 of 23 toen ze echt last begon te krijgen, als in benauwd in de zomer. Zij is uiteindelijk 28 geworden. Ze was toen echt op. Ja dr longen was de rek uit, maar ze was ook bijna blind en een pees in dr voorbeen was ook kapot. De winter dat ze 28 werd hebben we samen nog rondjes gereden in de bak (stap) en ze was zo fris en fit als het maar kon als je dr een keer aan de longe had. Dan liep ze me altijd uit te dagen dat ik maar draf of galop zei :D Ze had zon speciale blik waarmee ze je dan aankeek. Maar in het voorjaar ging ze ineens heel rap achteruit. Masker af was continu hoofdschudden, benauwd zijn enz. Ze is in juni ingeslapen.

[***] schreef:
Maskers zijn hier geen optie, toch niet iets om dag & nacht om te houden. Vroeger wel geprobeerd, kon ik altijd gaan zoeken na een paar uur. En maskers met neusnetjes (of neusnetjes alleen) zijn helemaal een ramp, denk dat hij dan het idee heeft dat hij geen lucht meer krijgt ofzo .. hij doet daar echt heel moeilijk op en draait ook zijn hoofd weg als je het aan wil doen.

Maskers is een ding. Ik weet niet of hij het doet vanwege het neusnetje. Ik weet wel dat die van mij een verschrikkelijke hekel hebben aan de normale maskers die dicht op de ogen zitten. Heb sinds een paar jaar de B free maskers van Harry's Horse, daar zit een beugel in die het masker ook echt bij de ogen weghoudt, en sinds die tijd komen de mijne vrijwillig hun masker halen. Bij neusnetjes alleen is vaak het probleem jeuk. De netjes komen tegen de tastharen aan dat irriteert. Neusnetje op afstand gaf, tenminste hier, geen probleem.
Die van mij staan tot laat buiten, maar hebben geen probleem dan nog een masker te dragen.

[***] schreef:
Wat ik mij nog zit af te vragen over dat stro: moet hij dan niet altijd last hebben? Hij heeft in de wintermaanden geen last .. zodra alles uitgebloeid is is het voor hem ook weer goed. Alleen is het 'winterseizoen' de laatste jaren best kort, en begint het in februari alweer opnieuw. Maar hij blijft dus alsnog een maand of 3 geen last hebben, terwijl hij dan ook gewoon op stro staat. Dus misschien is het stro niet zo'n probleem? Of denk ik verkeerd?

Grinnik ja foute gedachtengang. Het is net als met dat emmertje en overlopen. Ook hier in het echte winterseizoen geen probleem als ze op stro stonden. Ja die merrie die desensibilisatie had wel, maar die reageerde op mijt. Maar mijn oudje niet, net als nr 3 met hooikoorts. Nr 3 reageert overigens alleen maar in het voorjaar op gras. En voor mijzelf is het hetzelfde. In de wintermaanden als er niks bloeit kan ik ook nog wel de stof ed uit het stro en hooi hebben. Alleen als het emmertje dan vol is vanwege alle pollen, is die stof teveel.

[***] schreef:
Heeft er trouwens iemand nog een idee over iets wat je als extraatje kan geven maar waar geen granen, grassen of brandnetel in zit (en niet teveel suikers)? De slobber die hij nu krijgt zit timothee en brandnetel in, en alles wat ik zo meteen kan bedenken omdat ik het ooit eens gevoerd heb zit op z'n minst brandnetel in. Is blijkbaar een populair iets om te steken in 'natuurlijke' voeding

Ik zat al even te kijken naar het voer wat de mijne krijgen. Wel heel laag in suiker en zetmeel, maar hihihi idd ook brandnetel erin en zelfs granen. Maar mss toch waard er even ernaar kijken Happy Summer Mix van Horsefood. Ben zelf normaal ook niet van de granen, en nr 3 mag ook eigenlijk geen granen, maar ze doen het er hier verschrikkelijk goed op. Ik heb ze er nog nooit zo goed gezien.
Overigens als die van jou het goed doet op zijn voer zou ik daar niks in veranderen. Ja brandnetel ed. maar je maakt het nat dus zijn de pollen nvt. Voor die van jou is het zaak stof en pollen zo laag mogelijk te houden. Ik heb die Digest even bekeken, maar ook hier denk aan de stof. Alles wat je geeft natmaken. Geen stof moet ingebrand gaan worden :')

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:27

[***] schreef:
Neen, is dat iets wat inzetbaar is? Heb je wat meer info erover?
Misschien dat mijn dierenarts daar ook mee komt maar hij ging alle info en alternatieven bij elkaar zoeken en dan bespreken dus dat is even afwachten.

Vraag je dierenarts er maar eens naar. Wordt soms wel gebruikt bij paarden met astma (dat is vaak ook een allergische reactie immers.. op pollen/stof/schimmelsporen, etc). Lieve niet langdurig gebruiken, maar voor seizoensgebonden problemen kan het dus wel een uitkomst zijn. Het is een puffertje wat mensen met astma ook gebruiken, in combinatie met een inhalator die je over het neusgat van je paard doet. Ze zijn online te koop, maar als je bij de apotheek vraagt om zo'n inhalator voor baby's: die passen precies over 1 neusgat. Aangezien jouw paard ook neusklachten heeft, moet je dan met pufjes wel wat afwisselen tussen beide neusgaten. Voor de puffer heb je wel een recept van je dierenarts nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:52

Ik ga er zeker eens naar informeren als de DA er niet zelf mee komt :j Bedankt.

@ rina : bedankt voor de info. Ik ga het allemaal eens bekijken.
Ik heb qua masker nu, voor tijdens het 'werk', een masker van Lemieux, dat heeft hij heel graag op. Maar of hij dat zou op houden gewoon de hele dag/nacht weet ik niet, kan het altijd eens proberen. Ze hebben diezelfde maskers ook met neusnetje maar weet niet wat wijsheid is. Wat bedoel je met neusnet op afstand? Komt er dan alsnog niet veel via de neus binnen als het niet aansluit?

Zou de slobber op zich niet zo'n probleem zijn dan? Ik wil het liefst niks veranderen aan de manier van voeren, omdat hij het daar wel goed op doet (heeft de voorbije jaren ook wat dingetjes gehad met zijn darmen en spierverlies en dat soort toestanden en dat is nu allemaal in orde) maarja, als er gezegd wordt 'hij mag niks meer hebben waar iets van de dingen waar hij positief op is in zit'. Moeilijk.

Wat ik mij dus ook afvraag is het of het vooral de pollen zijn van de dingen waar hij op reageert, of het eten ervan op zich ook .. volgens de dierenarts beiden (immers zou hij compleet niet meer op het gras mogen) maar zou dat dan ook gelden als er dingen in verwerkte toestand (en dan nat) gegeven worden? Geen idee ...

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 18:12

Mijn paard is ook getest dmv een allergie test, bij haar zijn de 4 hoogste factoren in het mengsel verwerkt en dat spuit ik haar om de 4 weken onder de huid. (Wel na opbouwen natuurlijk). Het is niet over, maar het is wel dragelijker voor haar, waar ze normaal geregeld gestrekt in de wei lag met haar hoofd te schudden doet ze dat nu niet meer gelukkig.

Die van mij is voornamelijk allergisch voor;

-veldbeemgras
-smalle weegbree
-paardenbloem
-brandnetel
-handjesgras
- en reageert op culicoides, daar had ik wel meer reactie op verwacht lichamelijk, maar ze schuurt bijna tot niet gelukkig.

Ik behandel haar met artuvetrin, weet niet bij welk bedrijf de dierenarts deze test gedaan heeft? Ik betaal +/- €150-200 (weet het niet meer exact) voor een potje met het mengsel, en daar kan je dan ongeveer een jaar mee doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:09

Dank je voor de info, kan je de naam van het labo niet geven want ik weet het niet meer. Had gehoopt dat het op de uitslagen zou staan maar ook niet (denk ook niet dat ik alles doorgekregen heb, want volgens de DA stonden er ook mogelijke behandelingen bij maar dat heb ik ook niet gezien).

Hoe lang ben jij al bezig met de behandeling? En zag je vrij snel verschil of ging daar toch een hele tijd overheen? Doe je nog iets anders, of heb je nog iets ander gedaan, in tussentijd om haar klachten te verlichten?

Ik zou het heel fijn vinden moest ik hem nu al zo kunnen helpen dat hij deze zomer een beetje fijn door komt .. Maar het hangt er ook allemaal een beetje vanaf, als de zomer besluit weer zo te zijn dat niks meer kan groeien doordat het zo warm en droog is dan heeft hij ook minder last (en ik maar denken dat de pilletjes super goed werkten :)) ).

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:32

Ik heb haar het eerste jaar rond maart van het stro gehaald, en op vlas gezet, ben toen rond mei begonnen met behandelen, het duurt best een poos voordat je echt op de volledige 1 ml spuit zit.. in het begin moet je om de zoveel dagen spuiten zodat het lichaam eraan kan wennen.

Vorig zomer is ze redelijk goed doorgekomen, wel altijd standaard met een vliegenkap met neusflap naar buiten, en wanneer het regent met alleen een netje, en kon ze ook gewoon de hele zomer door op stro blijven staan.

Ik merk wel altijd wanneer ik gespoten heb dat ze de eerste 2 dagen erna wat heftiger reageert op alles en wat meer jeuk heeft aan haar neus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:05

Ok, dank je wel. Ga het maar gewoon even afwachten waar de DA mee komt en dan kijken wat het meest interessante is om te proberen. Ik blijf het dubbel vinden om hem van het stro af te halen, het kan wel, maar dan wordt de stalling duurder en misschien kan ik hem beter het stro laten houden en dat geld dan in behandeling/verlichting steken. Omdat hij er wel graag in bezig is .. We zullen het zien, als ik meer info heb van de DA en de mogelijkheden op een rijtje heb kan ik ook eens met de stalhouder erover praten.

Heb ook nog reactie gehad van Hartog over de voeders (en hun snoepjes, want ook daar zit ik met een probleem bij de huidige.. je weet wel ... brandnetel :)) ) maar ik weet het niet helemaal. De Digest en de snoepjes bevatten niks van waar hij allergisch voor is, maar dan kwam er nog achteraan dat dit geen volwaardige voeding is en dat er geadviseerd wordt om compact gras te gaan voeren. Echt? Aan een paard wat allergisch reageert op het gras? Daarna nog een hele uitleg over allerlei dingen die ik ook best kan voeren om dan te eindigen met de melding dat het niet helemaal duidelijk is of ik wel geschikt hooi heb maar dat de weidegang zo meteen ook wel zorgt voor makkelijk opneembaar ruwvoer voor oude paarden. Weidegang? Serieus?

Ik weet het toch even niet hoor :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:41

Heeft iemand hier nog ervaring met verschillende behandelingsmogelijkheden? Ben nog in overleg met de dierenarts maar extra info vind ik altijd wel handig ..

Wat momenteel op tafel ligt:
1. een 'vaccin' met al de allergenen waar hij op reageert (de 9 echt positieve, dus rood of grijs). Er kunnen er 5 per flesje bij elkaar dus dit worden dan 2 flesjes/spuitjes, elke 14 dagen (om te beginnen).

2. een 'algemeen/commercieel' vaccin waarin dus 5 veel voorkomende allergenen zitten, waar hij dan ook baat bij zou hebben. Welke 5 er in zitten heb ik nog nagevraagd want dit stond er niet bij.

De kostprijs zou € 160 zijn, zonder btw en verzending. Ik ga er dan vanuit dat dit per flesje/vaccin is? En dus bij de eerste optie dat het dan dubbel gaat worden? (heb ik ook nog nagevraagd). Maar als ik voor de 2e ga zit niet alles erin waar hij op reageert, heeft het dan wel zin?
Volgens de dierenarts is het wel zo dat je binnen het eerste seizoen/jaar van behandelen al verbetering zou moeten zijn. En hij dacht dat het bij hem waarschijnlijk nodig ging zijn om gewoon elk jaar opnieuw te beginnen/te herhalen. Ik denk vanwege zijn leeftijd en grote reacties misschien?

Daarnaast was er nog een optie om te behandelen met cyclosporine, wat dit precies doet weet ik niet maar hij had het uitgeteld voor een paard hier dagelijks mee te behandelen en hij zei dat het te duur was, heeft er zelfs geen bedrag bij gezet dus ik geloof hem wel :+ Als laatste had hij het nog over antihistaminica waar ik wat meer info over gevraagd heb welke want daar stond verder niks in detail bij.

Maar ik zit dus een beetje te denken wat het beste is om te doen ... Toch behandelen met desensibilisatie? Maar de volledige is dan wel best duur 'per seizoen' (zit je toch makkelijk aan de 400 euro volgens mij). En ik vraag me af of het wel zin heeft om 5 van de 9 te behandelen (op voorwaarde dat die 5 er echt toevallig zijn waar hij positief voor is). Wat doet desensibilisatie eigenlijk? Ik weet dat dit op het immuunsysteem werkt, zorgt dit ervoor dat er antistoffen in het lichaam zitten zodat het lichaam niet meer zo zwaar moet reageren als er een allergeen binnenkomt, omdat er al antistoffen zijn en het lichaam dus niet de noodzaak vindt om te gaan (over)produceren? Iets in die richting? Terwijl antihistaminica puur op de (jeuk)symptomen werken en het eigenlijk geen oplossing is?

Zou je bij een desensibilisatie minder moeite hebben als er nog dingen in de omgeving zijn, of gegeten worden, waar hij in principe allergisch voor is? Of moet je dan alsnog alles wikken en wegen en zoveel mogelijk uitsluiten? Want echt alles uitsluiten is met zijn allergie als paard zijnde niet echt mogelijk volgens mij .. Zou hij dan minder last hebben van dingen eten als hij de desensibilisatie heeft t.o.v. een antihistaminica?

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Vanuit medische/eigen ervaring?
Heb dit ook allemaal voorgelegd aan de dierenarts via mail, maar ben toch benieuwd wat andere erover weten of ermee ervaren :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:23

Cetirizine tabletjes geen optie?
Of het puffertje?
Ik hoor heel wisselende ervaringen na desensibilisatie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:37

Cetirizine krijgt hij al een paar jaar, neemt de scherpe kantjes eraf maar ik kan niet zo goed inschatten of het hem echt helpt. Het ene jaar dacht ik van wel, vorig jaar dan weer totaal niet .. Het hangt natuurlijk van het weer af hoeveel pollen er zijn en hoeveel last hij heeft ..

Heb intussen wel nog wat meer antwoorden op mijn vragen via de dierenarts, en ik denk dat ik toch de desensibilisatie wil proberen. Als het helpt is dat super voor de pony, helpt het niet hebben we het tenminste geprobeerd. Je zou in het eerste jaar al verbetering moeten zien, ze zeggen zelf om te stoppen als je in de eerste 6-8 maanden geen verbetering ziet.

Maar het grote voordeel van desensibilisatie (als het werkt) is dat het lichaam een grotere tolerantie krijgt voor de allergenen, en dus minder snel reactie geeft, of minder grote reacties. Dus veel minder last, ookal zou hij nog in contact komen met. Want alles uitsluiten waar hij allergisch voor is is echt niet zo simpel, en ik heb liever dat hij af en toe nog een hap gras kan snaaien zonder grote gevolgen dan dat ik panisch moet gaan rondwandelen om hem toch maar niet in contact te laten komen met ... daar gaat hij ook niet vrolijker van worden.

Dingen als antihistaminica en puffertjes zijn ook opties, maar zijn symptoombestrijding en dus eigenlijk meer bedoelt bij de opstart van de therapie of als het tussenin echt een moeilijke periode is, als extra ondersteuning. Maar daar volledig op focussen qua behandeling lost eigenlijk niks op, je neemt de symptomen wel weg (als je geluk hebt), maar het lichaam/immuunsysteem blijft wel reageren.

Dit is overigens de plaats waar het bloed is getest: https://artuvet.com/nl/
Moest iemand dat nog willen weten .. Staat veel info op de site over allergieën bij dieren en de testen/behandelingen die ze doen. Ook voorbeelden van aanvraagformulieren en resultaten en behandelingen enzo, dus moest iemand in dezelfde situatie zitten en niet goed weten wat te verwachten, dan kan je het daar wel vinden ;)

Op dit moment zijn we nog even aan het kijken hoe we het beste gaan werken, omdat je de allergenen apart kan gebruiken, maar ook kan werken met mengsels (waardoor je er dus meer in kan steken). De DA dacht dat je 5 allergenen of mengsels kon nemen, maar op de website staat 8, dus dat gaat hij nog even navragen hoe dat precies zit, en dan van daaruit gaan we de combinatie bedenken en de behandeling starten.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:52

Ik weet dat dit een hele tijd geleden is - maar ik ben benieuwd of jullie inmiddels meer en nieuwe ervaringen hebben? Mijn paard zal binnenkort ook getest worden op allergie. Hij heeft regelmatig last van een traanoog en soms lijkt hij te schudden. In de zomer snel wat jeuk. Ik kan zien dat als hij in de wei geweest is dat hij traanstrepen heeft vandaar de test.

Hebben jullie aanvullingen of tips op onderstaande?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:26

Hier ben ik met de desensibilisatie gestart maar het is nog vroeg om daar echt wat over te zeggen. Ben vrij laat in het seizoen gestart en het moet ook tijd hebben om op te bouwen, dus eigenlijk kan ik pas na dit jaar echt wat zeggen. Wel vond ik hem vorige zomer minder benauwd dan andere jaren, hij keek ook vrolijker uit zijn ogen, traanogen kan ik mij ook niet meer echt herinneren maar wel nog wat neusloop en hoofdschudden deed hij ook nog. Het is natuurlijk moeilijk te zeggen of zoiets als schudden nu minder is dan anders omdat het sowieso altijd al verschilt afhankelijk van waar in het seizoen en welk weer.

Dus ik ben wel benieuwd of ik dit jaar wat ga merken. Op dit moment is hij nog helemaal prima, maar hij begint er altijd snel mee afhankelijk van het weer (vorig jaar was het in februari al prijs). We wachten het af.

Ik weet niet of je nog specifieke vragen hebt? Wanneer ga je laten testen?

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:33

De test ligt klaar voor het volgende moment dat hij weer een traanoog hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:36

Ok, wat voor test ga je laten doen dan?