Mijn pony heeft al jaren 'hooikoortsklachten', het hele riedeltje: loopneus, traanogen, briesen, jeuk aan neus en bovenlip + ogen, benauwder, slomer en headshaking. Niet alles constant gelukkig, maar het komt altijd wel weer terug. Al jaren bezig met allerlei dingen als symptoombestrijding: maskers, neusnetjes, magnesium, spirulina, puur pollen, vaseline in de neus, spray voor in de neus, cetirizine, ... Zal vast nog wel dingen vergeten zijn maar om een idee te geven.
Dit jaar schoot hij weer in gang en had ik het gehad: ik wilde weten wat er precies aan de hand is. Had al contact gehad met de dierenarts die wist de vertellen dat de bloedtesten de laatste jaren verder ontwikkeld waren en dat het nu best interessant was om te doen (eerder zou je er weinig uit kunnen halen, vandaar nooit gedaan). Dus dierenarts komen kijken, pony bekeken, filmpjes gekeken, algemeen onderzoek gedaan en bloed genomen. Resultaten lieten een tijdje op zich wachten maar zijn intussen aangekomen en hoewel ik wel wat verwacht had had ik dít niet verwacht.
Dit zijn de resultaten (waarde + bloeiperiode staat erbij):
Handjesgras : 311 (Juli - September)
Rogge pollen : 283 (Mei - Juli)
Timotheegras : 273 (Juni - Augustus)
Haver pollen : 244 (Juni - Augustus)
Melganzevoet : 241 (Juni/Juli - September/December)
Brandnetel : 210 (Juni - Oktober)
Schapezuring : 182 (Mei - Augustus)
Bijvoet : 172 (Juli - September/Oktober)
Alsemambrosia : 133 (Augustus - Oktober)
Paardenbloem : 130 (Mei - September/December)
Engels raaigras : 120 (Mei - September)
Beuk : 106 (April - Mei)
Knutten : 108
Paardendaas : 171
Er waren gelukkig ook nog dingen negatief

Dit is de volledige grafiek voor wie het wil weten: https://imgur.com/okRJlRn
Er zijn wat dingen die er tussen staan die eigenlijk als negatief beschouwt worden, maar ik vind ze toch vrij hoog in vergelijking met de rest dus heb ze er wel bij staan, of het al dan niet klachten geeft laat ik in het midden maar ik hou er wel rekening mee voor de zekerheid.
In ieder geval is mij nu duidelijk geworden waarom vanaf mei zijn klachten lijken te ontploffen (en dit dan duurt tot oktober). Enige wat je daar niet uit kan halen is waarom hij in februari (tegenwoordig) al begint, maar er zei iemand mij dat er 1 type gras is wat eigenlijk het hele jaar bloeit en dat is ook zo, dit is niet getest maar gezien zijn resultaten zou het best wel kunnen dat het in het rijtje thuishoort.
Maar dan heb je de resultaten, en dan wat? Daar zit ik nu een beetje mee, en hoe meer ik erover nadenk hoe moeilijker het allemaal begint te worden. De dierenarts is bezig met uitzoeken welke behandeling het beste is in zijn situatie, gaan we voor desensibilisatie (is dit mogelijk met al dit?) of toch eerder voor symptoombestrijding. En uiteraard ook de kostprijs van alles, want desensibilisatie zou in het begin elke 2 weken moeten, daarna maandelijks en met wat geluk kan het verder afgebouwd worden, of niet ... Hij wist de prijzen niet vanbuiten maar ik vermoed dat het geen goedkoop grapje gaat zijn.
Daarnaast moest ik alvast eens kijken naar de manier waarop hij staat en zijn voeding, en zoveel mogelijk beperken waar hij allergisch aan is. Daar ben ik nu mee bezig, maar poeh, wat is het moeilijk ... Hij staat in een zandpaddock + schuilstal met stro (welk stro? Tarwe of gerst is niet getest, misschien reageert hij daar ook wel op?) en krijgt hooi (eigenlijk niet goed) en een vitaminenbrok + extra vitamine E. De ingrediënten van die brok heb ik bekeken en zou hij in principe mogen hebben, maar heb het voor de zekerheid even nagevraagd want:
Hij krijgt alles van hun lijn, dus ook slobber, snoepjes en grondwerksnoepjes. Deze heb ik uitgekozen omdat het 'natuurlijke' producten zijn, zonder granen en melasse en zo weinig mogelijk suikers/zetmeel. Heel goed dus .. alleen is de slobber op basis van Timothee en zit er ook brandnetel in, net zoals de snoepjes (behalve 1 soort hoop ik, maar heb ik ook nagevraagd). En daar sta je dan met je goede bedoelingen

Daarnaast zou hij eigenlijk totaal niet meer op het gras mogen, dus geen snackjes tijdens buiten wandelen/rijden en geen kwartiertjes meer op de weide (ik hield het sowieso al beperkt omdat ik wel door had dat gras een groot probleem was voor hem). Maarja, er groeit ook gras rond zijn paddock, net zoals brandnetel. En deze laatste kan je wel uittrekken maar komen eens zo hard weer terug, ze groeien daar graag

Dus ja, zoals gezegd: het zit mij hoog .. Hoe meer ik er over nadenk hoe moeilijker ik het allemaal begin te vinden. Er is zoveel om rekening mee te houden. Ik hoop echt dat er een behandeling is die aanslaat om hem te helpen, want alles voorkomen qua contact gaat toch niet lukken.
Gelukkig gaat ponybeest intussen gewoon verder met zijn leven en doet hij zijn eigen ding. Ja, hij heeft last, maar neen, hij staat niet zielig in een hoekje weg te kwijnen. Gelukkig maar, dat is het enige wat ik er nog positief aan vind op dit moment. Hij gaat ondanks zijn last nog graag mee op pad en onderneemt graag dingen. Nu hopelijk een manier vinden om die last te verminderen/te laten verdwijnen.
Lang topic, sorry

Zijn er hier mensen met ervaring met allergieën? Hoe heb jij dit aangepakt? Heb je een oplossing gevonden? Alle tips/ideeën/overdenkingen zijn welkom, wie weet komt er nog wat uit wat voor ons werkt