Mijn paard likt zand op.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DaimysHorses

Mijn paard likt zand op.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 10:05

Hey allemaal,

Ik heb sinds dinsdag mijn lievelingspony van de manege overgekocht. Gisteren was ik even met haar in de buitenbak aan het lopen en toen ging ze zand oplikken. Ik had het al opgezocht maar er staat dat ze dan mineralen te kort moet hebben. Ik heb al een nieuwe zoutblok in haar stal gehangen want de andere was al ver op.
Weten jullie wat ik nog kan doen of kunnen jullie mij verder helpen waarom ze dit doet?
Alvast bedankt. :)
(Ik weet niet of de topic goed staat)

DreamB

Re: Mijn paard likt zand op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:09

misschien de manege eigenaresse/eigenaar vragen?

DaimysHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 10:20

Spikeandjax schreef:
misschien de manege eigenaresse/eigenaar vragen?

Ze komt eigenlijk bijna niet buiten en al vooral niet los in de bak. Dus ik denk niet dat ze het weten maar ik kan het vanmiddag even vragen! :j

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:24

doet ze het ook in de wei? bij stukken waar bijna geen gras is

DaimysHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 11:14

Spikeandjax schreef:
doet ze het ook in de wei? bij stukken waar bijna geen gras is

Nee dan doet ze het niet

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:23

Is je bak zwart zand?? Als ja dan is het idd mineralen tekort. Ipv een zoutblok elke dag een theelepeltje zout door haar voer doen. Wel zout zonder jodium gebruiken. Dan is het normaal met een week of 2 over. Zo niet dan even een dierenarts een bloedje laten trekken, kijken waar het tekort zit.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:28

Wat voor voer krijgt ze? En hoeveel?
Mijn merrie deed dit ook. Zij kreeg niet genoeg aanvullend voer naast ruwvoer om voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Ik ben toen vitamine/mineralenkorrel gaan bijvoeren. Toen was het binnen mum van tijd over. Ze doet het nu al jaren niet meer. Zou dus inderdaad kunnen wijzen op een tekort.

DaimysHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 12:06

JoSav schreef:
Wat voor voer krijgt ze? En hoeveel?
Mijn merrie deed dit ook. Zij kreeg niet genoeg aanvullend voer naast ruwvoer om voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Ik ben toen vitamine/mineralenkorrel gaan bijvoeren. Toen was het binnen mum van tijd over. Ze doet het nu al jaren niet meer. Zou dus inderdaad kunnen wijzen op een tekort.

Ze staat nu nog op de manege waar ze volgens mij alleen biks krijgt en hooi. Ik was ook van plan
om op haar nieuwe plek waar ze 24/7 op een paddock paradise staat met onbeperkt hooi inderdaad vitaminebrokjes er bij te geven ik kijk dan even of ze het dan nog steeds doet. En ze krijgt 1/4 maar hoevaak weet ik niet volgens mij in de avond en ochtend

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:14

Ik kom even volgen. Mijn pony likt ook zand. Waarom, is me een raadsel. Doet dit al sinds ik hem heb op de paddock en dan vooral als hij alleen staat. Denk dat het een beetje uit verveling is, hij rolt altijd 1 à 2 keer, klein rondje rennen en dan komt hij weer naar het hek toe (om vervolgens te gaan likken). Ik durf hem daarom ook nooit alleen te laten in de paddock, stel dat hij dan té veel zand oplikt. In de wei weet ik niet, daar ben ik nooit bij.

Hij krijgt een kleine hoeveelheid ruwvoer en krachtvoer. Daarnaast geef ik hem bijna elke dag VitalBix Daily Complete voor de vitaminen. Ook heeft hij een himalaya zoutblok en zo'n wit zoutblok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:23

Je zou een vitamine brok kunnen bijvoeren. Ik heb zelf oerbalans. Is tevens goed voor weerstand en verharen. Maar ik zou ook zeker een zandweg kuur geven.