Mijn paard is ziek, maar wat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loei

Mijn paard is ziek, maar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 09:55

Hoi!

Voor het eerst in jaren dat ik weer een topic open, omdat mijn paard ziek is.

Het begon zo:

Afgelopen zaterdag haalde ik mijn paard met koorts uit de weide. Een paard met koorts vind ik niet iets om 'even aan te zien, en te kijken hoe het gaat' dus ik heb direct de dierenarts gebeld. Dierenkliniek Hellendoorn om precies te zijn. De paardenarts stond binnen 10 minuten al op de stoep. Heeft mijn paard opgevoeld, gehoord, bekeken en gemeten en hij had een flinke 39,6 graden koorts. Ook had mijn paard ietwat verdikte lymfeklieren en was hij ietwat benauwd aan het ademen, maar geen hoesten of snottebellen, gewoon een schone neus.

Mijn arts heeft hem ingespoten met een koortsverlagend, pijnstillende middel. Hij knapte hierna direct op en begon weer te eten. Ook heb ik 2 tubes Quadrisol pasta gekregen om 2x daags te geven, die werken ontstekingsremmend en pijnstillend. Nu ben ik bijna met die pijnstillers klaar, maar toch zie ik hem weer aftakelen. Vanmorgen zat er geen leven in en hij eet zijn hooi echt met lange tanden op. Zijn lymfeklieren zijn nu goed voelbaar en zichtbaar, die zijn duidelijk flink verdikt. Echter had hij geen koorts, 37,7 maar dus wel ietwat verhoogt.

Ik heb direct de paardenarts weer gebeld en vanmiddag om 14.30 komt hij langs voor verder onderzoek.

Heeft iemand een soortgelijk verhaal? Wat was er bij jullie aan de hand? Zijn er dingen waar ik op moet letten of echt moet laten checken?

Ietwat informatie zodat je een beeld krijgt van mijn paard:

Fries, ruin, 6 jaar

- Heeft lange tijd mok gehad, dat nu goed onder controle is.
- In januari 2020 een lichte koliek aanval gehad dat na een dikke scheet weer helemaal weg is getrokken.
- In oktober 2019 een luchtweginfectie gehad met lichte snottebellen en flink hoesten, hier is de dierenarts voor geweest en heeft hij antibiotica voor gehad en dat is helemaal over gegaan.
- In oktober 2017 een worminfectie gehad (ondanks wormkuur) met 39 graden koorts, ook aan de antibiotica en dat is helemaal over gegaan.

Hij heeft in december een wormenkuur gehad, equest paramox.
In maart 2019 is de tandarts geweest. De volgende afspraak staat op 6 april 2020 gepland.

We kunnen wel stellen dat mijn paard af en toe een zorgenkindje is en ik er een keer klaar mee ben.

Voor wie is dit herkenbaar? Waar moet ik hem echt op laten testen? Bloedonderzoek laten doen?

anjali

Re: Mijn paard is ziek, maar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:59

Dit is echt iets voor de DA. Gelukkig heb je die ook meteen ingeschakeld. Beterschap ermee!

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:01

Ik zou toch denken aan droes. Hier in de omgeving heerst het. Met ontstekingsremmers onderdruk je het proces, wat kan verklaren waarom hij nu weer verslechterd.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 10:05

meiske1577 schreef:
Ik zou toch denken aan droes. Hier in de omgeving heerst het. Met ontstekingsremmers onderdruk je het proces, wat kan verklaren waarom hij nu weer verslechterd.

Dit is een goede en ga ik zeker bespreken straks. Hij heeft overigens geen snot, hoest niet en geen ander paard op stal is ziek.

Flitsie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:14

Je zou ook kunnen denken aan de verkoudheidsvorm van rhino. Sterkte ermee!!

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:32

Loei schreef:
meiske1577 schreef:

Dit is een goede en ga ik zeker bespreken straks. Hij heeft overigens geen snot, hoest niet en geen ander paard op stal is ziek.

Ik hoop voor je dat het meevalt.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:51

Hoe is het nu met je paard?

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 10:01

Ik zal even een update geven.

In tussentijd is de dierenarts 3x geweest. Mijn paard bleef koortsig en vrat zijn hooi en brok niet. Ondanks dierenarts bezoek.

De dierenarts is toen weer gekomen en ze hebben een mestonderzoek en een bloed onderzoek gedaan.

Bloedonderzoek kwam uit dat mijn paard chronisch een te weinige aanmaak van rode bloedcellen heeft. Bloedarmoede dus. Niet heel dramatisch maar wel vervelend. Dit maakt dat hij sneller uitgeput is, sneller ziekjes is, sneller een ontstekinkje hier, infectie daar heeft. (Mijn paard is altijd ziek, zwak, en misselijk geweest dus dit verklaart waarom) Dit is makkelijk bij te houden door zijn leven lang ijzer bij te voeren. Hij krijgt nu Redplex+. Echter ben ik opzoek naar poedervorm omdat hij deze niet lekker vindt.

Ook had hij wat te weinig witte bloedplaatjes, dat viel te wijzen op een infectie in het lichaam. Hij heeft nogmaals pijnstilling en koortremmers gehad en is inmiddels al weer helemaal beter.

Mestonderzoek kwam uit dat hij schone mest heeft, geen eitjes maar wel veel zand. Dus hij zit nu ook aan een psylliumvezel kuur. Dit blijf ik ook elk kwartaal doen.

Hij is nu zo'n 2 weken helemaal koortsvrij en we zijn weer aan het opbouwen met longeren etc. Hij vreet weer als een malle en heeft weer praatjes. Hij voelt zich echt weer goed.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:46

De vloeibare Redcel vinden ze doorgaans wel lekker.