Kiezen te rigoreus gevijld

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Katisa

Kiezen te rigoreus gevijld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 10:47

Na een bezoekje van de paardentandarts, blijkt dat er bij mijn haflingerruin te rigoreus gevijld is geweest waardoor het pulpa van de voorste kiezen bloot is komen te liggen. Ook de ruinentanden zijn bijna helemaal weg gevijld en de voorste kiezen zijn dus bijna tot op het pulpa weg gevijld. Hij is manegepaard geweest en het zou kunnen dat er ook teveel met het bit getrokken is geweest vroeger. We hebben getest met bit in en inderdaad, zodra je druk op de teugels nam kwam het bit tegen de voorste kiezen (hij heeft een vrij lange mondspleet). In de tandpulpa zitten zenuweindes, dus je kunt je voorstellen hoe pijnlijk het is als een bit daar tegen aan komt.

Nu reed ik eigenlijk al bitloos met hem, maar zo nu en dan reed ik wel met bit en dan gooide hij vaak zijn tong eruit of over het bit, sperde zijn mond open enz. Ik rij met een heel los teugelcontact en dan ging het wel, maar zodra ik meer druk gaf was er dus direct die reactie. Omdat hij ook echt lomp en kleuterachtig is, sowieso veel met zijn mond aan dingen zit, dachten we dat het probleem was ontstaan door verkeerde training bij eerdere baasjes. Hij heeft een heel verleden en meer eigenaren gehad dan dat hij jaren oud is, en ik heb hem als echt projectpaard gekocht. Maar het voelde toch niet goed, kwam ik met bit aan toonde hij al verzet. Met bitloos hoofdstel, gaf hij veel minder reactie... Gelukkig toch naar mijn gevoel geluisterd, hopelijk groeien die kiezen weer aan en wij gaan volledig over op bitloos nu.

Ik vraag me af of hier meer mensen zijn met deze ervaring door te rigoreus vijlen? Ook hoor ik graag tips voor fijne bitloze hoofdstellen om dressuurmatig mee te rijden, rij nu met een bloem hackamore maar dat vind ik toch niet verfijnd genoeg voor wat hogere dressuur.

Dit is het arme kereltje:
Afbeelding

troi

Re: Kiezen te rigoreus gevijld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:53

Poe das heftig zet! Weet je ook welke tandverprutser dit op zijn geweten heeft? Ik zou diegene wel even inlichten, dit lijkt me een zeer belangrijk signaal naar deze persoon toe

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:53

Als eerste zoek een goede tandarts en vraag wat die nog voor jou kan betekenen.
Ik weet een super goede tandarts en ze is ook dierenarts, mocht je meer willen weten, stuur gerust een pb.

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 10:57

Helaas weten we niet wie dit heeft gedaan, mijn tandarts kon niet zeggen hoe lang geleden het was gedaan helaas. Hij heeft wel 12 eigenaren gehad (is 10 jaar oud...) dus erg lastig te achterhalen.

Ik heb gelukkig een top-tandarts (ook dierenarts, bij mij komen geen prutsers op het erf), dus hij is nu in goede handen! Ben wel benieuwd naar andere ervaringen en ook wellicht tips voor fijne hoofdstellen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:18

12 eigenaren waarvan deze haflinger zijn boodschap (pijn in mond) niet goed kon vertellen. En dus maar als lastig dier werd doorverkocht ... zit ik zo te bedenken...

Fijn dat je bitloos rijdt! Denk dat je dat toch wel moet blijven doen.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:25

Ahhhhhg arm kereltje !

Voor de dressuur is een sidepull heel fijn, maar dat ligt dan ook weer compleet aan je paard
Kan me wel voorstellen dat ze het niet fijn vind om te lopen met een kruis systeem (kin of kaakgekruist) omdat dit ‘klemt’ om de kaak en dus de tandjes op mekaar drukt...

Een sidepull is denk ik iets wat je kan proberen, en daar mag je ook KNHS mee starten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:33

Er zijn passervices voor bitloze optomingen. Ik zou simpelweg zo iemand laten komen en in korte tijd een aantal uitproberen. Ik kan me zo voorstellen dat het best precies komt waar de neusriem etc druk uitoefent bij dit ventje.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:49

Dit vind ik heel erg. Arm paard.Tandartsknoeier!Jammer dat je niet kunt achterhalen wie dat gedaan heeft.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:09

Je heb niks aan deze post;
Maar wat ontzettend sneu en erg voor je knappe mannetje. Het is niet alleen het bit maar ook het eten. Zou er niet aan moeten denken. Wat fijn dat hij nu aan jou eindelijk een goed baasje heeft. Hopelijk herstellen z’n tandjes goed en snel

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 12:25

Knert schreef:
12 eigenaren waarvan deze haflinger zijn boodschap (pijn in mond) niet goed kon vertellen. En dus maar als lastig dier werd doorverkocht ... zit ik zo te bedenken...

Ik vind het ook zo sneu voor hem! Moet zeggen, het is ook wel een draakje hoor, kiest ook echt zijn eigen ruiters. We weten niet wanneer dit gebeurd is, maar het heeft pijn gedaan dus zou een oorzaak kunnen zijn geweest van het probleemgedrag, dat vervolgens een gewoonte is geworden. Maar ook bitloos kan hij zich (met andere ruiters) misdragen hoor. Bij mij is hij echter wel heel braaf en werkwillig, daarom voel ik me wel een beetje schuldig dat ik hem toch een paar keer met bit heb gereden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:48

Katisa schreef:
Knert schreef:

Ik vind het ook zo sneu voor hem! Moet zeggen, het is ook wel een draakje hoor, kiest ook echt zijn eigen ruiters. We weten niet wanneer dit gebeurd is, maar het heeft pijn gedaan dus zou een oorzaak kunnen zijn geweest van het probleemgedrag, dat vervolgens een gewoonte is geworden. Maar ook bitloos kan hij zich (met andere ruiters) misdragen hoor. Bij mij is hij echter wel heel braaf en werkwillig, daarom voel ik me wel een beetje schuldig dat ik hem toch een paar keer met bit heb gereden....

Meestal is pijn wel een oorzaak van zogenaamd probleem gedrag. Ik zie dat gedrag dan ook niet als een probleem, maar een uitdaging om uit te zoeken wat er precies speelt.

Je moet je niet schuldig voelen is nergens voor nodig. Je doet nu je best, om het beste er van te maken voor hem. Qua hoofdstel heb ik echt geen idee wat je moet nemen. Maar voor de hogere dressuur zou je het aan kunnen leren op de grond en deze "commando's" dan na bevestiging ook toepassen onder het zadel? Dan ben je ook niet veel ingewikkelds nodig.

Heb er zelf geen ervaring mee tho, ik zit zelf nog echt in de basis grondwerk. Maar merk wel dat dit ook onder het zadel werkt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:59

die kiezen groeien niet meer aan hoor, het is wat het is.

geen ervaring met te rigoreus vijlen, mijn ruin heeft wel zijn kiezen gewoon versleten.
ik rijd met een bitloos hoofdstel, de FRA pardoes.
bevalt prima!!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:03

Voor echt verfijnd werken is een, goede en goed passende, bosal ideaal. Maar ( waarschijnlijk) niet toegestaan als je wedstrijden wil rijden.
Wij rijden onze paarden alle drie op bosal en doen alles van met koeien werken tot piaffe tot galopwissels. Juist met een bosal kan je met minimale hulpen werken en met optimale lichtheid maar dan moet je dus wel een goede en goed passende hebben ( en die zijn bij geen enkele ruitershop te koop ;-) ).
Jammer genoeg wordt de bosal nog steeds als een "western" optoming gezien maar kan dus uitstekend in alle disciplines gebruikt worden.

Hopelijk groeien de kiezen snel aan maar zoiets is wel erg pijnlijk dus ook bitloos zal je voorlopig voorzichtig moeten doen. Arme pony :')

Bosal in de springsport
Afbeelding

Bosal dressuur/ Engelse stijl
Afbeelding

Bosal, Cowboy Dressage
Afbeelding

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 21:49

ElCid schreef:
Voor echt verfijnd werken is een, goede en goed passende, bosal ideaal. Maar ( waarschijnlijk) niet toegestaan als je wedstrijden wil rijden.
Wij rijden onze paarden alle drie op bosal en doen alles van met koeien werken tot piaffe tot galopwissels. Juist met een bosal kan je met minimale hulpen werken en met optimale lichtheid maar dan moet je dus wel een goede en goed passende hebben ( en die zijn bij geen enkele ruitershop te koop ;-) ).
Jammer genoeg wordt de bosal nog steeds als een "western" optoming gezien maar kan dus uitstekend in alle disciplines gebruikt worden.

Hopelijk groeien de kiezen snel aan maar zoiets is wel erg pijnlijk dus ook bitloos zal je voorlopig voorzichtig moeten doen. Arme pony :')

Bosal in de springsport
[ [url=m/iPEHri.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KIQAxq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bosal, Cowboy Dressage
[ [url=m/bIQ5VV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daar ben ik wel nieuwsgierig naar, helaas geen ervaring met een bosal. Vraag me af of hier ook gewone teugels aan kunnen, dat dikke touw lijkt me niet geschikt voor verfijning. Mijn haf is wel een tank trouwens, hij sleurde mensen gerust mee aan het halster. Dat heb ik nu opgelost, maar het is bijv geen paard om op een touwhalstertje te gaan rijden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:01

Katisa schreef:
ElCid schreef:

Bosal in de springsport
[ [url=m/iPEHri.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KIQAxq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bosal, Cowboy Dressage
[ [url=m/bIQ5VV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daar ben ik wel nieuwsgierig naar, helaas geen ervaring met een bosal. Vraag me af of hier ook gewone teugels aan kunnen, dat dikke touw lijkt me niet geschikt voor verfijning. Mijn haf is wel een tank trouwens, hij sleurde mensen gerust mee aan het halster. Dat heb ik nu opgelost, maar het is bijv geen paard om op een touwhalstertje te gaan rijden.

Het touw is van paardenhaar. Prikkelig en stug, kan je juist enorm verfijnd mee rijden :)

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 22:28

Echt? Lijkt me ook niet fijn in de hand liggen, zo dik en prikkelig, ben erg van de spaghetti dunne teugels hoor! Hoe soepeler en dunner, hoe fijner (maar dat heel persoonlijk hoor)

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:43

Worden er dan hele paardenstaarten afgeknipt voor een bosal? :=

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:07

De meeste mecates zijn van paardenhaar ( manen of staart) en door de structuur en gewicht zijn ze juist zo prettig. Mecates van manenhaar zijn soepel en prikken minder dan staartharen.
Maar je kan ook nylon of Alpaca mecates gebruiken; die zijn zachter en werken ook. Een gewone teugel kan niet aan een bosal. Als je eenmaal aan een goede mecate gewend bent zijn leren teugels veel minder fijn en veel minder geschikt voor verfijning ;) .
Een bosal is een optoming waarbij je met signalen werkt; dus geen constante druk en daardoor kan je een paard dus zo licht als een veertje krijgen, mits je goed genoeg kan rijden met gewicht en beenhulp. Als je alleen maar op teugels rijdt zal het rijden op bosal nooit lukken maar zal je nergens lichtheid op bereiken.

De mecate is in verschillende diktes te krijgen; meestal gebruik je dezelfde dikte als de dikte van het neusdeel van de bosal maar ik gebruik altijd een 1/2 inch mecate ( ca. 1,25 cm) ook bij een 5/8 bosal omdat ik dunner dus ook fijner vind. Op de foto mijn paard, toen nog met 5/8 bosal ( de dikte van het neusdeel) en 1/2 inch mecate. Ik rijdt hem nu op de 1/2 inch bosal.
Afbeelding

Het is een van de fijnste optomingen die er zijn, mits van het juiste materiaal en goed passend, voor paard en voor de ruiter die streeft naar optimale communicatie, lichtheid en verfijning.

Onze grote en sterke Lusitano hengst, die ook een echte tank is, loopt op de bosal als een veertje met veel beter ruggebruik, een betere piaffe, etc.

In juli organiseren we weer een clinic ( als alles dan weer normaal door kan gaan tenminste) met 1 van de grootmeesters op dat gebied. Ondanks dat er veel westernruiters mee rijden is de clinic toegankelijk voor alle disciplines en een mooi moment om meer te zien en te leren over de bosal.

En ja, de haren worden afgeknipt..........van overleden paarden.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:35

Vind de micklem toch een stuk mooier en vriendelijker dan een bosal. In verkeerde handen is hij erg scherp.

Volgens mij mag je ook niet meer een bosal wedstrijden rijden, ik dacht dat hij onder western optoming valt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:47

Arm ding! Maar als de pulpa bloot liggen heeft hij er zo goed als continue pijn aan en niet alleen met het bit of met eten. Heeft de tandarts niet genoemd dat het wellicht uiteindelijk beter is die tanden/kiezen te trekken?

Ik zou als ik jullie was informeren in je omgeving of er verschillende bitloos type hoofdstellen te lenen zijn.

Je kunt ook met een kaptoom rijden.

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 08:04

Ik zou eigenlijk zo'n bosal/mecate wens uit willen proberen, echt nog nooit mee gereden.

@hananas de TA heeft wel gezegd dat er een risico bestaat dat er een ontsteking in komt, dan zou hij een wortelkanaalbehandeling moeten of idd kies trekken. Toen ik hem net had zat er wel een klein wondje onderop de kaak maar dat is genezen. Het is gewoon afwachten of hij zo blijft. Kiezen trekken heeft niet de voorkeur, omdat er dan ook kans bestaat dat het gebit uit verband raakt (dacht ik). Hij lijkt er nu gelukkig geen last van tehebben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:54

Blue_Monday schreef:
Worden er dan hele paardenstaarten afgeknipt voor een bosal? :=

Ook voor strijkstokken van muziekinstrumenten worden paardenharen gebruikt. Ik vrees dat dat van slachtpaarden afkomstig is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:09

myk_en_shant schreef:
Vind de micklem toch een stuk mooier en vriendelijker dan een bosal. In verkeerde handen is hij erg scherp.

Volgens mij mag je ook niet meer een bosal wedstrijden rijden, ik dacht dat hij onder western optoming valt.

Een goede bosal is absoluut niet scherp ( ja, in verkeerde handen maar dan is alles scherp ook de "vriendelijke" Micklem welke ik dus A, een onding vind en B. dus niet vriendelijk omdat het veel minder/ nauwelijks release heeft. Jammer genoeg gaan er enorm veel fabels rond over de bosal maar dat komt grotendeels omdat er maar een hele kleine groep is die weet hoe zo'n ding precies werkt en die weet welke je moet gebruiken. De mensen die vertellen dat het ding scherp is hebben bijv. geen idee waar ze het over hebben en/ of hebben nog nooit een goede bosal in hun vingers gehad!

De andere opmerkingen had ik ook al gemaakt ( kwestie van lezen!!? ) maar de bosal wordt dus ook door niet western ruiters regelmatig gebruikt. Zeker de ruiters die verder kijken en met echte lichtheid willen rijden. :o :o

@Katisa: waar woon je? Je mag bij ons wel een keer komen uitproberen en er is een winkel in Duitsland ( die de goede bosals verkoopt en waar je ze op proef kan nemen).

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:35

Katisa schreef:
Ik zou eigenlijk zo'n bosal/mecate wens uit willen proberen, echt nog nooit mee gereden.

@hananas de TA heeft wel gezegd dat er een risico bestaat dat er een ontsteking in komt, dan zou hij een wortelkanaalbehandeling moeten of idd kies trekken. Toen ik hem net had zat er wel een klein wondje onderop de kaak maar dat is genezen. Het is gewoon afwachten of hij zo blijft. Kiezen trekken heeft niet de voorkeur, omdat er dan ook kans bestaat dat het gebit uit verband raakt (dacht ik). Hij lijkt er nu gelukkig geen last van tehebben.

Ja snap ik.
Maar open pulpa zijn per definitie altijd pijnlijk, continue. Het kan maar zo dat zijn opstandige karakter, oa aan het halster meesleuren, hier ook van weg komen. Als het mijn paard was zou ik zeker willen weten of hij geen constante zenuwpijn ervaart op dit moment. En dat kun je oa testen door je tandarts te vragen om pijnstilling voor tand/zenuwpijn te geven (geen idee of een nsaid daar het beste voor is, of dat buut oa beter is voor dit type pijn) en zo dus kan bepalen in hoeverre je paard veranderd.

Bij paarden en honden is dat gelukkig wel al meer ontwikkeld. Oa een goede dier-tandarts zal nooit een hond laten lopen met open pulpa. De ervaring leert ook dat eigenaren nooit door hadden dat er iets mis was maar als bijv zo’n tand dan getrokken is je ineens “ de pup in huis” terug hebt.

Mijn inziens is bitloos gaan rijden en enkel in de gaten houden of er een ontsteking komt onvoldoende.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:06

Hannanas schreef:
Katisa schreef:

Ja snap ik.
Maar open pulpa zijn per definitie altijd pijnlijk, continue. Het kan maar zo dat zijn opstandige karakter, oa aan het halster meesleuren, hier ook van weg komen. Als het mijn paard was zou ik zeker willen weten of hij geen constante zenuwpijn ervaart op dit moment. En dat kun je oa testen door je tandarts te vragen om pijnstilling voor tand/zenuwpijn te geven (geen idee of een nsaid daar het beste voor is, of dat buut oa beter is voor dit type pijn) en zo dus kan bepalen in hoeverre je paard veranderd.

Bij paarden en honden is dat gelukkig wel al meer ontwikkeld. Oa een goede dier-tandarts zal nooit een hond laten lopen met open pulpa. De ervaring leert ook dat eigenaren nooit door hadden dat er iets mis was maar als bijv zo’n tand dan getrokken is je ineens “ de pup in huis” terug hebt.

Mijn inziens is bitloos gaan rijden en enkel in de gaten houden of er een ontsteking komt onvoldoende.

Dit klopt toch niet helemaal.
Een paarden kies werk anders dat van een hond en mens, als de pula open is sterft uiteindelijk de zenuw af en heeft het paard geen pijn meer. Als de zenuw nog leeft dat doet het wel zeer. Ik zou adviseren om de pulpa te laten vullen. Dan heeft je paard zeker geen pijn en is het probleem opgelost. Als er een ontsteking komt ben je veel verder van huis, en zal de kies misschien wel getrokken moeten worden.