Paard fleemt voortdurend

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Paard fleemt voortdurend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 18:23

Hallo

Onze 19 jarige merrie fleemt de laatste tijd enorm veel.
Ze staat momenteel elk weekend op de weide maar als ik terugwandel ( en dat is nu al een drietal weken zo) merk ik dat het flemen start. Vandaag fleemde ze in de ochtend ook na een ganse nacht op stal te staan.
Omdat de weides in de winter op stal gesloten zijn, doe ik dit al maanden nu zo in het weekend om ze toch nog iets te geven wanneer ik het kan.

Ze krijgt havens basisbrok en havens sportmuesli en havens greenvet reform ( van alles 1/3) met in de avond wat foenegriek erbij. Ze krijgt drie keer per dag hooi en twee keer een halve beker korrels maar schrokt al haar eten gewoon meteen op...

Wat kan dit zijn?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:32

Kan een uiting van pijn zijn. Ook ter vervanging van natuurlijk gedrag. Veel op stal is gewoon niet goed. Een 19 jarige kan natuurlijk al snel wat stijver worden op stal

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 19:15

Knert schreef:
Kan een uiting van pijn zijn. Ook ter vervanging van natuurlijk gedrag. Veel op stal is gewoon niet goed. Een 19 jarige kan natuurlijk al snel wat stijver worden op stal

Dus het gras kan niet de oorzaak zijn denk je?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:25

woemp schreef:
Knert schreef:

Dus het gras kan niet de oorzaak zijn denk je?

Tuurlijk kan de omgeving de oorzaak zijn.
Maar met deze geringe informatie kan het van alles zijn.

Heeft je paard in het verleden wel eens allergie van pollen of dergelijke laten zien? Het is natuurlijk al een tijdje warm. Is ze met rijden wel net zo soepel en vlot als anders?

Ga anders eens naar een dierenarts als je twijfelt.

owens-mama

Re: Paard fleemt voortdurend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:48

De mijne deed dit eer gisteren ook en had "lichte" koliek. Dierenarts is twee keer geweest.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:03

Is vaak een uiting van pijn. Hoe mest ze?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:19

Ongemak/pijn/stress...
Ook passend bij maagzweren.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 20:35

eekhoornerik schreef:
Is vaak een uiting van pijn. Hoe mest ze?

De mest is normaal en ze vliegt op haar eten. Ze eet alles in de helft van de tijd op ten opzichte van de ruin. Maar het is vooral na het grazen lijkt me

Maar het probleem is met heel de Corona problematiek zou ik ze bij een lockdown thuis in de weide non stop zetten... want ik zou ze niet daar willen op stal laten als ik zelf niet meer kan gaan

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 20:51

Jasmijn159 schreef:
Ongemak/pijn/stress...
Ook passend bij maagzweren.

Tanden zijn in november nagekeken. Maar een maagzweer krijg ik nu wel wat schrik van..

Fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:56

Ik heb er een die fleemt en die doet het om lucht te zuigen, hij pakt niks vast maar fleemt. Hij is daardoor ook gevoeliger voor maagzweren, misschien kan je er naar kijken?

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:24

Heb je het gras eten niet opgebouwd? Die van mij fleemt ook bij (buik)pijn. Dat doet ze met name in het gras seizoen als ze er weer op mogen (staan nu op paddock met slowfeeder hooi) dus ik bouw dat altijd per dag met een uurtje op ongeveer. Flemen doet ze echt als ze ongemak voelt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:01

Als je haar in de ochtend van stal haalt, heeft ze haar hooi dan helemaal op?

Het kan zijn dat ze voor de nacht te weinig hooi heeft en daardoor in de ochtend last van haar maag.

Het kan ook zijn dat haar darmen moeite krijgen met de granen in het krachtvoer.
Heeft ze die sportmuesli echt nodig?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:05

Mijne fleemt bij pijn en voor haar is dat over het algemeen dan koliek. De gaskoliek valt in ons geval direct te linken aan gras, daarom bouw ik dat altijd heel voorzichtig op en tijdig af.

Echter valt ze daarna niet aan op haar eten, dat laat ze juist dan staan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:09

Uiting van pijn...is haar ademhaling verder goed?niet te snel?

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 23:44

Mandy73_unes schreef:
Heb je het gras eten niet opgebouwd? Die van mij fleemt ook bij (buik)pijn. Dat doet ze met name in het gras seizoen als ze er weer op mogen (staan nu op paddock met slowfeeder hooi) dus ik bouw dat altijd per dag met een uurtje op ongeveer. Flemen doet ze echt als ze ongemak voelt.

Ik heb in mei 2019 ze steeds opgebouwd met telkens 5min langer weide. Maar sinds november mogen ze van de stalling niet meer buiten. Ik werk door de week dus zet ze elk weekend een paar uren buiten op zaterdag en zondag.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 23:46

LBLGypsyCobs schreef:
Als je haar in de ochtend van stal haalt, heeft ze haar hooi dan helemaal op?

Het kan zijn dat ze voor de nacht te weinig hooi heeft en daardoor in de ochtend last van haar maag.

Het kan ook zijn dat haar darmen moeite krijgen met de granen in het krachtvoer.
Heeft ze die sportmuesli echt nodig?

Het hooi is volledig op. Ze schrokt altijd enorm. Ze krijgt drie keer per dag een portie maar dat is in een mum van tijd op. De andere pony neemt telkens een paar sprietjes maar zij eet steeds grote happen per keer.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:52

Kun je geen slowfeeder voor haar regelen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 00:38

Ik denk meteen aan koliek!
Eet ze wel?
Heb je colosan in huis? Dan dat geven, bij gebrek aan colosan kun je ook een kruidenbitter geven. 30 ml is voldoende.

Als de colosan/kruidenbitter binnen 20-30 minuten geen duidelijke verbetering geeft, veearts er bij halen.

Zou haar ook een wand clear kuurtje geven en als afspraak voor tanden plannen.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 08:11

tienus63 schreef:
Ik denk meteen aan koliek!
Eet ze wel?
Heb je colosan in huis? Dan dat geven, bij gebrek aan colosan kun je ook een kruidenbitter geven. 30 ml is voldoende.

Als de colosan/kruidenbitter binnen 20-30 minuten geen duidelijke verbetering geeft, veearts er bij halen.

Zou haar ook een wand clear kuurtje geven en als afspraak voor tanden plannen.

Ja eten doet ze super. Ze schrokt alles ineens naar binnen en dan staat ze weer te flemen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:12

Toch koliekachtig.

Het voer wat ze schrokt is het krachtvoer?
Om schrokken tegen te gaan kun je ook een baksteen in de voerbak leggen.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 09:26

tienus63 schreef:
Toch koliekachtig.

Ze eet alles nogal snel zowel hooi als krachttoer. Ik denk eraan om fiber force van cavalor of gastro van havens te geven?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:28

Past de steen evengoed tussen.

Een liksteen in de bak kan natuurlijk ook.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:54

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:42

woemp schreef:
tienus63 schreef:
Toch koliekachtig.

Ze eet alles nogal snel zowel hooi als krachttoer. Ik denk eraan om fiber force van cavalor of gastro van havens te geven?

Een paard wat alles in een mum van tijd op heeft krijgt gewoonweg te weinig. Ze moeten ongeveer 14 uur per dag eten en hun maag mag Max 7 uur leeg zijn. Op lege maag werken is echt Not done. En al helemaal niet wanneer ze wel brokjes hebben gekregen.

Klinkt heel stellig. Maar weeg je hooi eens. Niet schatten maar wegen! En hoeveel brok krijgt ze?
Hoeveel weegt ze zelf en wat doet ze voor arbeid? Beantwoord deze 4 vragen eens.

Een paard moet gewoon veel ruwvoer krijgen en weinig/geen brok en een liksteen (zout geen zoet).

Het paard zal een paar weken blijven vreten... maar zodra ze door hebben dat het aanbod royaler is, zal het na een week of 2 rustiger gaan eten. Er ontstaat rust en de uren wat een paard spendeert aan eten zal langer worden. Maagproblemen zijn hierbij geholpen. Tenzij ze al een flinke maagzweer heeft, die moet je wel eerst behandelen.

Afbeelding

Afbeelding

De eerste weken...
Afbeelding

Hier mijn fjord. Die is zelfs mooier op gewicht gekomen nu hij onbeperkt hooi krijgt. Ze zijn niet meer gefocust op voer en dat is voor een fjord bijzonder!!! Daarentegen krijg hij zeer weinig brok. Hooi is van 2e snit en hij eet graag zijn verse stro.

De hond komt zelfs slapen in zijn hooi. De stapel is op de foto het kleinst maar wel altijd aanwezig. Meestal is er een enorme berg. Heb daar een foto van maar die is een beetje naar om te zien omdat er een paard klem lag. Die deel ik liever niet.

Kortom paard ziet er slanker uit. Geen Voernijd.. en veel rust. En hij heeft altijd goed gegeten (zonder zich dik te vreten) als ik wil rijden. Dat is voor een paardenmaag belangrijk.

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:56

Dat sowieso onbeperkt ruwvoer, wat knert zegt.